Hoe vertellen hond overleden?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by lindavg, Oct 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    De hond van mijn schoonouders is er niet meer.
    Hij was al ziek en ze hebben hem in laten slapen van de week.

Nou is ze gisteren al geweest maar heeft ze hem niet gemist zegt oma.
    Was er niet bij want moest werken.
    Ze hebben trouwens nog een hond waar ze het meeste mee om gaat zeg maar.De ander moest ze meestal met rust laten omdat ie al ouder was.

Maar hoe vertel je eigenlijk aan een (bijna) 2 jarige dat een huisdier er niet meer is?

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik heb er gisteren toevallig een boekje over dit onderwerp in mijn handen gehad bij de bieb.
    Misschien kan je kijken of je zoiets kan vinden en dan voorlezen?

3. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    als ik even naar mijn dochter kijk, snapt ze het begrip dood echt nog neit. Ik zou dus zeggen dat de hond er niet meer is.
    Echt begrijpen lukt nog niet denk ik hoor...
    Maar dingen als dat de hond een engeltje is, of op een ster woont zou ik nog niet gebruiken bij een 2 jarig kind.

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier is een maand of 3 geleden de hond van de opa en oma van Joris overleden. Die hond was plots overleden, ineens heel ziek geworden en daarna is hij ingeslapen vanwege inwendige bloedingen (was ook op leeftijd).

Joris ging bijna elke week een lange wandeling met opa, oma en de hond maken. Dus de hond was er altijd bij. Ik heb Joris toen verteld dat de hond in de hondenhemel was, helemaal daarboven in de lucht. In het begin zei hij dat ook tegen mij; Kijk mama, Kelvin daarboven en dan zwaaide hij. Maar toen we 2 dagen daarna bij opa en oma op bezoek gingen, was het enige wat hij zei toen we binnen kwamen dat Kelvin in de hemel was bij alle andere hondjes. Had ook echt het idee niet dat hij hem miste of erom vroeg.

Als je het echt wilt vertellen nu aan je kind, zou ik vertellen dat de hond al heel oud was en nu in de hemel woont...

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Onze cavia ging dood net voor haar tweede verjaardag. Ik heb maar gezegd dat de cavia weg was. De eerste dagen vroeg ze nog regelmatig waar de cavia was en nu nog heel soms.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,267
    6,795
    113
    Ik heb bij de vissen gezegd dat ze liever bij hun vriendjes in de zee wilde spelen.

Misschien kun je het klassieke boerderij verhaal vertellen?

7. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    toen de hond van mijn ouders was overleden hebben we Esmee verteld dat de hond een sterretje was geworden en naar de honden hemel was gegaan, of ze er wat snapte geen idee, ze was toen 14 maanden oud

8. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,249
    4,480
    113
    Kylian (eigenlijk wij) hebben kippen en daarvan zijn er de afgelopen tijd 2 dood gegaan.

Kylian heeft ze gezien en mogen aanraken zodat hij echt zag dat ze het niet meer deden.
    Omdat zijn opa al in de hemel woont was de link voor hem al snel gelegd, de kippen zijn naar de kippen hemel.

Maar zolang er niet naar gevraagd wordt zou ik het lekker zo laten.

9. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Op moment vraagt ze er idd niet om.
    Dus dan zeg ik er idd maar niks over.
    Maar dacht eigenlijk eraan wat ik moet zeggen als ze wel naar hem gaat vragen.
    De dood is nog niet te begrijpen voor een 2 jarige.

Bedankt voor de reacties iig.

10. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

May 13, 2007
    557
    0
    0
    rozenburg
    is weer iets anders maar 2 weken geleden is mijn schoonvader overleden.dus haar opa
    en als we bij hem thuis waren/zijn om op te ruimen dan merk je niks aan haar naar ons idee.
    maar ze was er ook bij bij de crematie dienst.ze zat bij mijn ouders
    en toen we als laatste bij de kist stonden om afscheid te nemen zag ze ook de foto van opa op de kist staan.en zei ze "opa", en wij zeiden "sshht...opa slaapt".
    als ze iets ouder is vindt ik t ook mooi om te zeggen "opa is bij de sterretjes".
    is altijd moeilijk vindt ik.

de kat van mn ouders (mijn oude kat) is ook erg ziek en zal binnenkort een spuitje krijgen.
    en als ze daar is (zo'n 2 dagen in de week) dan zoekt ze die meestal gelijk.en roept ze dr.
    ik denk dat ik ook gewoon zeg "mickey ziekjes,ze doet slaapje"

11. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

Oct 7, 2006
    3,177
    0
    0
    Toen wij onze hond lieten inslapen was onze dochter daarbij.
    Ben er geen voorstander van maar het kon niet anders.
    We hebben haar verteld dat Tanja voor altijd sliep en geen pijn meer had.
    Daar was ze teverden mee.

Ze vraagt nog wel naar Tanja en zegt dan zelf slaapt voor altijd.

Share This Page