slissen/ lispelen bij 3-jarige - actie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debbie2007, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Ons dochtertje is bijna drie, gaat 5 halve dagen per week naar psz. Haar spraak en woordenschat zijn door dit "school-leven" natuurlijk enorm in ontwikkeling, en ze maakt hele nette volzinnen, met de juiste werkwoordsvormen in tegenwoordige en verleden tijd.

Maar het valt me nu ze zo netjes spreekt qua zinsopbouw op dat ze lispelt (de juiste term voor dit soort slissen geloof ik: met de tong naar buiten bij de voortanden). Is dit iets waar we nu iets aan zouden moeten doen of is het normaal voor kids van die leeftijd en komt het vanzelf goed?

Overigens spreekt ze voornamelijk engels, en daar heb je veel scherpe s en t klanken, vergeleken met nederlands. kHeb het idee dat ze bij liedjes op school overdreven articuleren om de woorden juist te kunnen horen, zien en uitspreken. Een L komt er dus ook wel es op zn Britney Spears' uit ;)

Logopedisten en ervaringsdeskundigen... wat zegt u? :-D

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik lees even mee... onze zoon slist ook. Is een tijdje dracula geweest toen hij nog niet al zijn voortandjes had ;)

3. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Je zou het eens na kunnen vragen op het consultatiebureau. Bij onze oudste kwam er in groep 2 van de basisschool standaard een logopedistsie die alle kinderen screende. Maar ik weet niet of ze dat nog doen in het kader van bezuinigingen. Maar de meeste gevallen gingen ze daar pas vanaf de kleutertijd behandelen. Maar voor de zekerheid zou ik het nog wel navragen op het c.b. Beter op tijd dan te laat.

4. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Mijn dochter (bijna 4) slist ook vanwege verkeerd tonggebruik, tong naar buiten. R kan ze niet uitspreken, s en l worden verkeerd uitgesproken. Wij lopen al een tijdje bij de logopedist, want ik heb begrepen dat ze er niet overheen groeien. Mij werd geadviseerd om er niet te lang mee te wachten.

5. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, mijn zoon loopt al vanaf zijn tweede bij de logopedist (maar dan vanwege zijn schisis). Die vertelde dat de spraakontwikkeling tegen het zevende levensjaar afgerond is. Als een kind dan nog letters verkeerd uitspreekt dan is dat heel moeilijk of zelfs niet meer goed te krijgen. De R is trouwens de moeilijkste medeklinker om goed onder de knie te krijgen. Ruben worstelt daar als enige letter nog mee (terwijl dat een maand geleden ook nog de g, k en de s-ch klank was) maar de logo zei dat hij daar nu mee op het niveau van een 'gewone' vierjarige zat en dat het komende jaar wel zou bij trekken.

Deel Deze Pagina