wanneer? alleen laten op glijbaan

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chipje, 25 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    mijn zoontje van 2,5 is gek op klimmen en klauteren maar ik durf hem nog niet zelf te laten klimmen op een glijbaan terwijl hij dit prima kan!
    ben zo bang dat hij achter over valt en zijn nek breek.
    maar wat zou het toch lekker zijn om hem alleen te laten spelen en niet constant er bovenop hoef te zitten.
    wanneer gingen jullie kindjes alleen de glijbaan op?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Eh hoe hoog is de glijbaan waar jij het over hebt?
    Want daar vind ik een groot verschil inzitten en ook in hoe ze erop moeten komen. Soms heb je van die glijbanen waar je met van die horizontale boomstammen op moet klimmen of waar de treden heel ver uit elkaar zitten en dat kan zoon dan niet alleen. Verder doet hij heel veel alleen, vorig jaar zomer ook al.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ja t ligt aan de hoogte, maar mijn zoontje klimt vanaf 2 jaar zeker al in een glijbaan. Met 2,5 jaar stond ik er al niet meer naast. Glijbaan bij ons in de speeltuin heeft 8 treden denk ik.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn dochter is 2,5 en die klimt denk ik al een jaar alleen de glijbaan op. Wij hebben een speelhuisje in de tuin met een glijbaan en daar gaat ze echt tientallen keren per dag vanaf. Ik kan er moeilijk heel D dag bij blijven staan.

5. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    Ik heb bij mijn dochter altijd de regel dat als ze ergens zelf op kan klimmen, dat ze er op mag. Zij wil altijd overal op, als ze er niet zelf op kan, til ik haar er niet op.
    Dus tsja, het advies is; loslaten! Het allermoeilijkste wat er is, maar als je dat niet doet sta je er nog steeds naast als ie 10 is. Bij ons in het speeltuintje zijn veel kleintjes van 2 en 3 die allemaal zelf op de glijbaan klimmen, ik heb er nog nooit 1 zien vallen.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook al een hele tijd hoor, ze hebben hier bij de kleuters nogal een glijbaan die lanceert en dan vliegt mijn middelste met z'n lichtgewichtje wel een meter of 2 verderop maar zo snel breken ze echt niet wat.

7. 2jees

2jees Niet meer actief

mijn dochter durft niet goed zulke dingen, deze zomer gaat het best goed. we hebben zelf zo'n glijbaan met twee tredeen van plastic dat ging net vorig jaar. Maar ik blijf er in de speeltuin ofzo altijd bij staan hoor!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het ligt echt aan de glijbaan. Wij hadden een kleintje en daar ging Lisa met 1,5 jaar zelf op. Maar bij een schoonzus en zwager staat een speelhuis met planken als treden en helemaal verticaal en geen goede punten om aan vast te pakken, daar sta ik dan dus wel bij, ook nu met 3 jaar (Lisa is wel klein. Haar nichtje van bijna 2 is even groot ;))

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Sinds dat hij 1,5 is denk ik.

10. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Vanaf 1,5 jaar ongeveer. Afhankelijk van wat voor glijbaan natuurlijk.

11. knap

knap Niet meer actief

Van af als ze er zelf goed op kan klimmen en als ik kan inschatten hoe veilig die glijbaan is mag ze er alleen van af. Sta er eerst een tijdje bij merk ik dat ze op een goede manier van de glijbaan af gaat en er op klimt ga ik verder er van af. Maar het blijft altijd ( eng)
    Maar ja we moeten ze soms toch ( los laten)

12. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Nu met bijna 1,5. Van de kleine alleen. De grote sta ik naast. Hij gaat en wil zelf klommen. Kan hem er niet steeds aftrekken, maar wel vroeg dus..

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik laat het meestal vooral afhangen van hoe zelfverzekerd ze zelf aan het klauteren is.
    Niet omdat ik bang ben dat ze valt... Maar dat ze nog weleens halverwege besluit dat het toch echt te hoog is en dan niet meer omhoog OF omlaag durft :)

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Is natuurlijk onzin dat je er met 10 jaar nog steeds naast staat. Op een gegeven moment durf je dingen langzaam los te laten en voor de ene ouder (en kind) is dat eerder dan een ander.

Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik de hoge glijbaan wel langer eng vond. Of de loopbrug. Of alleen boven spelen. Of oversteken. Langzaam zie ik dat ze steeds meer kan, langzaam bouwt het vertrouwen op en langzaam laat ik haar steeds meer los. In ons eigen tempo.
    En soms moeten we een stap terug doen, omdat ik haar teveel vrijheid heb gegeven en ze daar 'misbruik' van maakt..

15. adi

adi Niet meer actief

Eeehhh dan heb ik echt klimapen, want hier gingen ze met 2,5 jaar zelf dat hele klimgebeuren in de ballorig op en af. Via de touwmuur omhoog, over de loopbalk en naar beneden via zo'n ronddraaiende glijbaan.

Qua glijbanen heb ik nog geen een tegengekomen waar ze niet durven of wij erbij moeten staan. Als het kind leert om zich goed vast te houden en met zelfvertrouwen te klimmen zal die niet zo snel loslaten en achterover vallen.

Misschien dat je je eigen angst een beetje opzij moet zetten, op het bankje gaat zitten en je kindje vertrouwen geven dat ze het best zelf kan? Dan blijken ze veel merr te durven dan je denkt.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Die van mij klommen met 1,5 wel zelf de glijbaan op (of iets eerder, nl in de zomer na hun 1e verjaardag). In het begin moest ik ze wel helpen, en daarna bleef ik nog wel ernaast staan om 'op te vangen', maar ik hield ze niet meer vast.

Heel gewone stalen glijbaan in het speeltuintje, tree of 5-6 denk ik.

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik sta er eigenlijk nooit meer naast, al heel lang niet.. Nou is mijn dochter ook echt een aapje en klimt en klautert vrij beheerst en als ze het niet kan, gaat ze vaak terug... Op peutergym klimt ze zo wandrek naar boven en weer naar beneden zonder hulp ( dan staat er wel iemand naast)

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh al een hele tijd. Denk al vanaf 1.5 jaar. Zodra hij er zelf op kan klimmen doet hij het zelf ( ik ben ook wel een gemakzuchtige moeder hoor ).

19. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Als hij er zelf op kan klimmen, mag hij het alleen. Hele hoge glijbanen natuurlijk niet. Nu is mijn zoontje niet zon held, hij isbijna twee en begint nu pas met klimmen en klauteren.

20. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    bij een kleine glijbaan gaat hij zelf en bij zo'n glijbaan waar je eerst via horisontale boomstammen moet help ik mee, maar dan gaat hij wel zelf van de glijbaan af

Deel Deze Pagina