Hi Moona, Leuk topic! Mijn dochter is ook 21 maanden en houdt zich vooral bezig met: - praten, heeel veeeel praten, - thee zetten, - boekjes lezen, - tellen zes, acht, tien...), - met de poppen spelen (in de buggy, in de poppenwagen, slapen met dekentjes, - puzzel maken (van die figuurzaag puzzels) Ik ben benieuwd, misschien kom ik zo wel op ideeen waar ik ze mee kan interesseren. Wat doet jouw dreumes??
Mijn zoontje is 20 mnd! Hij kletst wat af, maar vooral nog onverstaanbaar wel kan hij best veel woorden al en begrijpt hij bijna alles! Het is een druk, bewegelijk mannetje alles aan het onderzoeken, vooral alles met knopjes! Puzzelen vindt hij erg leuk en het verbaasd me hoe goed hij dat al kan, we hebben puzzels met 7 en 9 stukjes. Verder kan hij goed rennen en klimmen en heeft hij een loopauto, waar hij al aardig mee kan sturen. Tekenen en kleuren vindt hij ook erg leuk!
Ohja idd boekjes lezen is hier ook favoriet! En dan vindt hij het vooral leuk dat wij alles benoemen!
Praten is ze nog niet zo heel vlot in, voornamelijk onbegrijpelijke woorden en zo nu en dan wat bekends (wittie poe! - Winnie the pooh! haha). Tekenen vind ze leuk, al snapt ze niet mama het niet zo leuk vind wanneer ze hiervoor de muur gebruikt. Spelen met haar pop, kusjes geven aan pop, flesje geven aan pop. Spelen met duplo, voetballen, gooien, gevaarlijke kunstjes op de bank of op het grote bed, uit haar bed en uit de box klimmen (grr), zelf eten met een vorkje en uit een bekertje drinken, haren kammen..
Leuk topic Thijmen doet al wel veel: - helpen met luierbroekje en broek aan doen (moet vaak alleen nog helpen om hem omhoog te hijsen) - puzzelen (ook 'echte' puzzels) - springen en klauteren - heel veel kletsen (soms volledig onverstaanbaar, maar vaak ook verrassend verstaanbaar) - doen alsof (met bijvoorbeeld verstoppertje spelen) - met de duplo torens bouwen - brood helpen smeren - de was in de wasmachine/droger doen of eruit halen - stofzuigen dat vindt ie echt geweldig - zelf de trap op en af lopen - met de loopauto crossen, de driewieler begint nu ook een beetje te dagen - met de treintjes spelen en het spoor leggen - uit een beker drinken, zelf prikken en lepelen uhmm dat was het wel denk ik
Iris is 21 maanden en op taalgebied erg voor. - Ze zegt verstaanbaar hele zinnen :'kijk eens even papa; luier vol' - Ze vervoegt werkwoorden ; meegenomen, afgepakt, enz - Telt van 1-10 -Kent de meeste kleuren - Kent veel liedjes uit haar hoofd en zingt ze ook - Praat de heeeeele dag Qua grove motoriek is ze wat minder handig dus ben ik op zoek naar peutergym. Ze vindt t leuk om te: -puzzelen - boekjes lezen (vooral zelf) - wil zowiezo alles ZELLUF doen - met de poppen spelen - houten treinbaan is nu favoriet - speelt de hele dag en is erg vrolijk
Mijn zoon is bijna 21 maand: -heel veel praten met 2 woorden of al zinnen -bouwen met de duplo -Met de houten trein spelen -Rennen/springen en Lopen -Op de loopauto en driewieler -Stofzuigen is hier ook een hit! -Zelf eten. -meehelpen met de afwas -Meehelpen met de was. -Boekjes bekijken en puzzelen. -opruimen -Konijn eten geven ook rozijntjes haha. -knutselen en kleuren dit was het zo'n beetje geloof ik...
grappig om te lezen, maar heb wel het idee dat die van mij dan een beetje achterloopt. (ze heeft 1,5 jaar een spreidbroek gehad, 3 mnd gipsbroek en 4 weken in tractie gelegen) denk dat het daardoor een beetje komt. * ze kan heeeel goed stieren * begint steeds meer verstaanbare woordjes te gebruiken ook nog een boel zelf bedachte (tipi = voet) * snapt wel veel en kan kleine opdrachtjes uitvoeren * speelt met haar theeservies en is druk met de pop * gek op kleuren * dansen en zingen (compleet onverstaanbaar hoor) kan wel de bijbehorende gebaren maken * klimmen en klauteren *begint een beetje te bouwen met de megablocks * puzzelen kan ze niet vind ze ook niet leuk * ze is erg gericht op andere mensen en kinderen * zelf eten en drinken uit een beker *boekjes lezen *vaatwasmachine helpen uitruimen *is bang voor de stofzuiger en verstopt zich dan * is dol op schoonmaken (heeft ze echt niet van haar moeder) nou dat was het wel zo`n beetje, oja ze kan ook machtig goed moeders gek maken
hihihi wat herkenbaar allemaal! Wat ik me afvroeg, geven jullie kindjes al aan dat ze geplast/gepoept hebben? Hij komt het namelijk nu altijd meteen melden, als hij poept. En laatst liep hij bloot en ik dacht wat doet hij nou gek?? bleek dat hij moest plassen, dat voelde hij dus ook al aankomen. Misschien tijd voor een potje??? Vindt het wel erg vlot voor een jongetje!
Zeggen al jullie kindjes al duidelijk mama en papa,die van mijn noemt ons nog steeds kaka en ghaga hmmmm hahaha vindt het nou wel iets minder
Ja Iris zegt al een hele tijd papa en mama. Ze noemt ons ook bij onze gewone namen...heeft ze opeens door
Hoi Meiden, Hier een ukkie dat gek is op auto's en al "broemend" door de kamer rijdt. Buiten spelen vindt hij super, zwemmen ook. Rennen, stoeien en vooral gek doen met zijn grote broer. Voor boekjes heeft hij nog niet zoveel geduld. Dansen en muziek maken vindt hij erg leuk. Praten doet hij nog niet zoveel en soms vraag ik me af of dat normaal is. De oudste kletste met bijna 2 jaar al de oren van mijn hoofd. Ukkie zegt nu de volgende woordjes: -Papa en mama -Die (en dan heel gebiedend wijzen met zijn vingertje) -op -klaar -slapen En dat was het wel. Zijn er nog meer kindjes die ook ongeveer zo praten? Groetjes, Josie
Thijmen zei rond die leeftijd ook nog niet veel, maar zo rond zijn tweede verjaardag kwam er echt een spurt in. Toen ging hij ook naar een oudere groep op de creche en was het hek van de dam