peuters en kleuters moeten weer kind zijn!!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door TopperD, 13 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb zelf op de Montessori school gezeten als kind. Nou weet ik niet hoe het er nu aan toe gaat natuurlijk.

Positief vond ik dat je in groep 3 kon meeluisteren met groep 5. en dat je alles kon pakken inclusief van de hogere klassen. Je kon je ontwikkelen in dat wat je interessant vind. Maar daardoor heb je wel weer meer de neiging om te laten liggen wat je niet leuk vind.

Ik ben wel iemand geworden die moeite had met regeltjes. Ik ga graag mijn eigen gang. Ik weet niet of de school daarmee te maken had. Maar luisteren was niet echt mijn ding. En dat hoefde ook niet zo veel. Natuurlijk werd je erop gewezen als je zat te wippen met je stoel enzo. Maar je had een hoop vrijheid.

Daarna vond ik de middelbare school verschrikkelijk. Waarbij je telkens lessen uit moest zitten of je de stof nu al onder de knie had of niet.

Een beetje meer structuur kan denk ik geen kwaad op school. Een combinatie zou goed zijn.

2. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Kun je als ouder weigeren dat je kind in groep 1 een cito maakt?
    Mijn man is er nml helemaal tegen en vroeg zich dat af.

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helemaal mee eens. En wat Chebu zegt......

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Nee. Scholen zijn verplicht een leerlingvolgsysteem te hebben en de meeste scholen doen dat met cito.
    Je kunt dus wel een school uitzoeken waar ze ofwel losjes omgaan met de uitkomsten van die cito/goed kijken naar het kind zelf en de resultaten van alledag, ofwel een ander leerlingvolgsysteem gebruiken.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Eens met Asz, mijn kinderen hebben al aardig wat toetsen gemaakt maar weten tot op de dag van vandaag niet dat dat een toets was.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Uit een lezing van Martine Delfos ooit:

Alle kinderen van 4 moeten tot honderd kunnen tellen en weer terug. Alle kinderen. Er zullen kinderen bij zijn die dat kunnen, als je daar maar lang genoeg op hamert, dan kunnen ze dat. MAAR WAT GEEF JE ER VOOR OP?!?

En dan denk ik idd wat geef je er voor op?
    Laat een kind spelen. De kracht van spelen wordt zwaar onderschat. Kinderen worden niet onderschat, maar de wijze lessen van het spelen, die wel.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

De peuterjuf van de peuterspeelzaal zei voor de vakantie al dat ze ook peuters(willen) gaan toetsen, daar was ze niet blij mee.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Keuze voor een montessori of vrije school hebben wij niet gehad omdat die in onze stad niet aanwezig zijn. Wij hadden de keuze tussen reformatorisch, christelijk of openbaar. Wij zijn geen kerkgangers dus de eerste viel al af en de laatste viel af omdat de schoolresultaten slecht waren.

Nu ben ik heel blij met deze school. In groep 1 wordt er geen cito afgenomen, ze pikken alleen de kinderen eruit waarvan ze het vermoeden hebben dat ze een voorsprong hebben en dan kijken ze of de cito hun vermoedens bevestigen.

De cito's nemen ze wel af maar de mening/observatie/ervaringen van de leerkracht wegen veel zwaarder.

Maar ook als ouder luisteren ze goed naar je. Mijn dochter begon zich in groep 2 (na de kerstvakantie) te vervelen. Daar werd meteen op ingesprongen door haar pluswerk aan te bieden. Toen ze een keertje haar werkje op school niet af had gekregen (pluswerkje) kreeg ze dit als huiswerk mee naar school. Heb toen netjes gemeld dat ze dit niet weer hoefden te doen, kind is 5 jaar en wij gaan echt geen huiswerk met haar maken na schooltijd, dan gaat ze gewoon lekker spelen. Ze heeft daarna ook nooit meer huiswerk meegekregen.

9. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Of kleuters de toets ook als toets beschouwen verschilt natuurlijk heel erg per school, hoe ze daar die toetsen aanpakken. Op de school waar ik stage liep moesten de kinderen met een leerkracht mee naar een apart kamertje en sommige kinderen werden daar heel zenuwachtig van. Toen ik voor mijn opleiding filmpjes moest maken van individuele lessen met de kinderen en ze daarvoor meenam naar een kantoortje o.i.d. omdat het daar rustiger was raakten veel kinderen helemaal in de stress. Ik heb kinderen gehad die daar spontaan niets meer durfden te doen of zeggen. Die dachten dat het weer een toets was... Dan heb ik het dus over kinderen van 4 en 5 jaar. Gewoon heel sneu. Op die school werd ook echt heel veel gedaan met die uitslag van die toetsen. Bij het bureau van de juf hing een lijstje met de uitslag van de laatste cito met daarop wat elk kind nog niet kon en hoe snel ze dat moesten kunnen. Niets eigen ontwikkeling of eigen tempo, niets kind zijn, maar helemaal gericht op de gebreken van het kind, wat het nog niet kon, en daar lessen op afstemmen in groep 1. Ik vond het bizar... Oja, en dat was ook nog eens een Montessorischool.

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Dat laatste zeker. Wij leerden bij het vak ontwikkelingspsychologie dat spelen de belangrijkste manier van leren is bij peuters en kleuters. Ze nemen de meeste informatie in zich op van vrij spel.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Bij ons op school worst in groep 2 getoetst maar er wordt zo min mogelijk aan opgehangen.
    Als je er maar vraagt krijg je de uitslag en dit wordt niet op het rapport vermeld.
    Een van de kleuterjuffen zit in een landelijk comité om kleuters weer gewoon kleuters te laten zijn. Van spelen keren ze het meest en elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.
    Bij de start van het jaar benoemde ze ook weer eens dat op veel scholen kleuters bijvoorbeeld achttien letters moeten weten maar daar doen ze niet aan.

Heel Fijn!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier net zo! De kleuters weten niet eens dat ze een toets hebben, ze gaan met de juf aan een apart tafeltje zitten en de juf vraagt wat dingen. Maar ze hecht niet zoveel waarde aan de toets, kijken naar hoe het kind het doet in het geheel.

In groep 2 leren ze hier alle letters, spelenderwijs. Aan het eind van groep 2 kunnen ze dan kleine woordjes lezen.
    Als ik naar onze kinderen kijk is dat echt niet teveel, ze hebben juist meer uitdaging nodig en onze kinderen zijn echt niet heel superslim heb ik het idee, gewoon gemiddeld. Ik zou het juist fijn vinden als ze in groep 2 wat meer zouden leren zodat groep 3 niet ineens zo pittig is. Al is dat misschien weer teveel gevraagd ;)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier krijgen de kleuters niet eens een rapport trouwens.

14. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Hier ook niet, maar cito wordt wel afgenomen en wel iets mee gedaan. Niet teveel, we vinden dat ze dat hier steeds wel OK gedaan hebben.

15. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Kleutertoetsen zijn NIET verplicht. Elke ob leerkracht werkt met een observatiesysteem dit is in principe afdoende.
    Toetsen van kleuters

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De meeste ouders waarvan de kinderen al op school zitten vinden dat 'steeds meer verplichte' reuze meevallen.
    We merken dat de kinderen absoluut niet overvraagd worden, dat ze in kleuterklassen voornamelijk spelen en dat veel kinderen thuis meer leerstof vragen omdat in groep 1 en 2 zeer weinig schools wordt geleerd. Veel kinderen leren bijv in groep 2 thuis lezen omdat dat op school niet aangeboden wordt.
    Cito toetsen stellen in kleuterklassen in de praktijk niks voor, ze worden heel speels afgenomen en vergeleken met de andere observaties. Ze dienen in groep 1 en 2 voornamelijk als middel om te kijken hoe de kleuter luistert naar instructies.

Het zijn voornamelijk aankomende ouders of mensen met kleine kinderen die hier de beren op de weg zien. Ze lezen ergens wat en gaan al steigeren. De meeste kinderen zien echter kleuterklassen als een speelomgeving met een beetje speels leren tussendoor.

17. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Het spijt me Amdaa, maar ik heb twee kinderen op school zitten. De oudste gaat naar groep 3 en de tweede gaat starten in groep 1.
    Ik vind dat zeveel moeten doen op de kleuterschool en dat er veel belangrijke dingen verdwenen zijn. Als ik kijk met wat voor werkjes mijn oudste thuis kwam uit groep 2 (sommen tot 50 enz) nou sorry, vind ik niet nodig.

Ik vind het best een zorgwekkende ontwikkeling. Ook hier op ZP zie en lees ik veel berichten van ouders die vinden dat hun kind hoogbegaafd is of in ieder geval een ontwikkelingsvoorsprong heeft. En nee, we dwingen ons kroost niet met hun neusjes in de boeken, ze willen het allemaal zelf.
    We vergeten zelf hoe belangrijk spelen is, hoe belangrijk het is dat het een keer niet voorgekauwd wordt, maar dat ze zelf ontdekken.

18. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hieruit blijkt dat jij ook helemaal niets weet over hoogbegaafde kinderen, pas goed op wat je zegt! Ik kan mij hier werkelijk boos om maken, en verdrietig omdat er zo kortzichtig wordt gereageert.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat met die sommen ligt dan aan je school. Hier geen sommen tot 50 in groep 2, sterker nog, zo goed als geen sommen in groep 2. Hier zijn kleuters nog echt kleuters.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dan heb jij een verkeerde school gekozen, en ligt het niet aan 'het systeem' maar aan de school zelf.
    Een kind moet aan het eind groep 2 tot 20 kunnen tellen en terug en de nummer volgorde van getallen kunnen snappen. Ik heb mijn 3 kinderen groep 2 zien doorlopen en nog nooit 1 opdracht thuis gekregen om re doen, laat staan sommen.
    Vind het ook heel bizar eerlijk gezegd, sommen tot 50 in groep 2, is dat een onderdeel van het onderwijsbeleid op die school?
    Heb je ooit gezien wat het onderdeel 'voorbereidend rekenen' inhoudt voor groep 2?

En verder vraag ik me werkelijk af wat concreet anders is in een kleuterklas van tegenwoordig als 20 jaar geleden, en dan bedoel ik de dagelijkse gang van zaken. Behalve dat er een computerhoek bij is gekomen.
    Hier op school is de gemiddelde dagindeling in groep 2:
    - inloop, kring, buiten spelen, werkjes/spelen in speelhoek, gym, kring, middagpauze, kring, buiten spelen, werkjes/spelen in speelhoek, naar huis.

Deel Deze Pagina