Doordat ouders steeds vaker lightproducten kopen, krijgen peuters niet te veel, maar juist te weinig vet binnen. Ik maak me zorgen: worden kinderen wel dik genoeg? De meeste mensen hebben last van een kilootje te veel, maar sommige ouders zijn zich daar zozeer van bewust dat ze doorslaan en hun kroost te weinig vet geven. Dat zegt Elise Buiting, voorzitter van Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN). Ik maak me zorgen: zijn jonge peuters wel dik genoeg, groeien ze voldoende en gaat het wel goed met de ontwikkeling van hun hersenen? Daarbij spelen vetten een belangrijke rol. De voorzitter van de wetenschappelijke vereniging van jeugdgezondheidszorgartsen constateert dat dit zich al bij heel jonge kinderen voordoet. Met babys is het geen punt, die krijgen borst- of zuigelingenvoeding. Zodra ze de overgang maken naar peutervoeding gaat het steeds vaker mis. Peuters van achttien maanden krijgen nogal eens te weinig vet. Bron van energie De arts benadrukt dat vet bij peuters een enorme bron van energie is. Buiting: Veertig procent van de energie moet bij jonge kinderen uit vet komen. Wat de overbezorgde ouders moeten doen? Smeer de juiste margarine op de boterhammen, met plantaardige, onverzadigde vetzuren. En dat is volgens Buiting geen koud kunstje. Als je in de winkel staat, heb je het niet makkelijk. De schappen staan vól met verschillende margarines. Ze noemen zich allemaal dieet en gezond, maar voor peuters moet je geen halvarine kopen, wat voor jezelf als ouder meestal wel het beste is. Roomboter is volgens haar ook geen oplossing. Probleem is dat er in roomboter verzadigd vet zit, onverzadigde plantaardige vetten zijn gezonder. Daarbij zit er in margarine ook vitamine A en D, dus vang je twee vliegen in één klap. Ineke Volkers van het Voedingscentrum adviseert: Smeer margarine! De noodzaak is er. Als je zelf niet smeert, dan willen de kinderen ook niet. Zo werkt het nou eenmaal. Waar ouders van haar wel wat minder scheutig mee mogen zijn: de onzichtbare vetten in kaas en koekjes. Eetgedrag Uit de laatste nationale voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat peuters en kleuters tussen 2 en 6 jaar gemiddeld acht tot negen gram margarine met laag vet eten, terwijl tien tot vijftien gram wordt aanbevolen voor kinderen onder de 4 jaar en vijftien tot twintig gram voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud. Meestal is de samenstelling van de voeding verkeerd, licht Hans Verhagen van het RIVM toe. Kinderen krijgen te veel verzadigd vet en te weinig onverzadigd vet binnen. Omdat het de eerste keer is dat het eetgedrag op deze manier is onderzocht, is het volgens Verhagen nog niet vast te stellen of het een trend is. Vandaag presenteert minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) in Utrecht zijn nieuwe aanpak in de strijd tegen overgewicht. Gemeenten, ouders, consultatiebureaus, scholen, sportverenigingen en gezondheidsdiensten als de GGD moeten voor JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) samen gaan werken in de strijd tegen de overtollige kilos. Het goede nieuws is volgens Buiting dat het probleem van ondervoede peuters gauw is opgelost. Het gaat om ouders die zelf vaak goed en bewust eten, die pikken de advisering vaak heel goed op. Dat is een ander verhaal bij ouders van kinderen die te dik zijn. Bron: DePers - donderdag 14 januari 2010
Het valt mij ook op dat op zwangerschapspagina veel moeder erg panisch doen over vetten en suikers. Maar het blijkt maar weer....dit zijn dingen die kinderen ook gewoon nodig hebben!
Als je ze maar de juiste vetten geeft. Schijf van vijf enzo. Maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is. Je wordt doodgegooid met allerlei logo's. En als je er net achter bent wat goed is voor de ene leeftijdsgroep, blijkt het voor de andere leeftijdsgroep weer anders te zijn.
Ik vind vetten wat anders dan suikers hoor. Je hoeft echt geen suikers te geven om te zorgen dat je kind vetten binnen krijgt. Het gaat volgens mij vooral om boter en olie.
Als je gewoon voldoende boter smeert en bakt in een goede boter/olie dan zit je eigenlijk zo aan die grens. Omdat ik zelf geen boter gebruik op mijn brood vergeet ik het wel eens maar dan smeer ik wat extra boter op de volgende boterham of peperkoek. Overigens herken ik me heel goed in de boter uitzoek vertwijfeling en ben ik toch overstag gegaan voor de boter met al die toegevoegde DH-nogwattes. Terwijl ik normaal gesproken daar niet aan mee doe omdat je vaak met groenten en fruit veel meer binnenkrijgt. Maar goed het is voor mijn kleine meisje en dan ben ik toch iets gevoeliger voor de reclamepraatjes.
Het gaat hier echt over gezonde vetten. Dus ind volle melk, boter op brood, jus bij je aardappeltjes etc. Lekkere plak kaas! Ik vergeet het ook vaak, brood op zijn boterham, gewoonweg omdat ik dat zelf niet eet. Maar Tijn heeft heel lang gerommeld met zijn ontlasting en wat blijkt. Hij kreeg te weinig goede vetten binnen. Sinds ik er op let, is zijn ontlasting veel beter geworden! Enne..ze bedoelen ind geen snoep etc. maar die krijgt Tijn ook gewoon hoor! mmmmm mama lust die ook graag! Probeer er wel op t eletten, 1 keer per dag een snoepje en 1 keer per dag een koekje, maar hij krijgt het wel! kus miek
ik moet wel zeggen dat ik het soms ook verwarrend vind hoor, al die uiteenlopende adviezen, uiteindelijk werkt het ook nog eens verschillend per kind, ik gebruik nergens magere produkten voor en light al helemaal niet omdat dat gewoon slecht is in mijn ogen. mijn kindje valt bij het minste of geringste af maar dat betekend niet dat ze geen of niet voldoende vetten krijgt. en verder ben ik het met Merijn eens, het gaat hier niet om suikers maar om vetten.
Oh brood zonder boter is toch ook niet te eten. Bah Wordt het zo droog. Maar inderdaad, gezonde vetten zijn natuurlijk onmisbaar. Nathan krijgt 4 boterhammen per dag, elk sneetje zit boter op. Vlees bakken doen wij ook in bak en braadshit, en dan gewoon zo'n pakje. Hij krijgt alleen wel halfvolle melk, misschien dan maar overstappen op volle melk? Vind volle melk niet zo lekker....
het is al jaren bekend dat volle producten (soms voor ons) maar zeker voor kids gewoon beter zijn, volle kaas, volle melk, volle yoghurt, boter op je brood, in boter bakken en braden e.d. Das idd heel wat anders als koekjes, snoep en dranken met veel suikers..
Wij hebben hier altijd twee dingen in de koelkast: volle en halfvolle dingen. De volle dingen voor m'n kind en de halfvolle dingen voor ons.
Met suikers ben ik voorzichtig maar niet panische. Vette krijgen ze hier voldoende. Boter op brood, bakken in olie of boter en je komt aan je vetten. Ik gebruik de gewone producten,. geen light oid. Volle melk kan maar hoeft niet. Als je kind melk drinkt, boter op brood krijgt en je bakt in olie/boter krijgt hij genoeg vetten binnen. Een plakje of stukje kaas tussen door is ook goed.
Hier een mama van een kindje wat altijd al stevig is geweest!...Ik vind het ontzettend moeilijk te bepalen wat nog wel te eten en wat nou niet. Vooral omdat ik altijd commentaar krijg van het cb over haar gewicht!... Ik let nu vooral op dat ze niet te veel suikers en slechte vetten binnen krijgt... Dus wel boter op brood, bakken in olijfolie, gezond 'vet' beleg.... en af en toe een visje...
Bij ons thuis was het vroeger wel zo dat we weinig vet kregen. Wij sporten veel en dat was turnen. Toen mochten we niet teveel vet hebben. Dus veel magere producten. Nu let ik er helemaal niet op. Ik doe gerust roomboter ( een eetlepel) door de aardappelpuree of geef Isabella een braadworstje. Ik denk dat de verhouding eten en bewegen gewoon goed moet zijn. Magere producten ben ik sowieso niet een voorstander van. Behalve magere yoghurt want dat vind ik gewoon lekkerder.
Jus bij je aardappeltjes is puur dierlijk vet, dus grotendeels verzadigd. En dat wordt nu juist niet bedoeld. In kaas en volle melk zitten ook veel verzadigde vetten. Vetten uit plantaardige producten en in zachte boter zijn vaker onverzadigd en dat wordt hier dus bedoeld Maar snap wel (denk ik) wat je bedoelt. Gewoon normaal eten (dus wat 'wij' vroeger kregen) is veel beter dan wat tegenwoordig allemaal aangeprezen wordt als gezond. Als je al die (nota bene mede door de overheid opgestelde) logo's en keurmerken ziet kan ik me goed voorstellen dat het erg onduidelijk wordt. Want wat is gezond schijnt tegenwoordig te zijn: witbrood dat stiekem bruin brood is (natuurlijk...) light boter met olijfolie, omega 3 en extra D,H, en A vitaminen light kaas optimel (vol zoetstof en andere zooi) Terwijl als je je kind een lekkere volkorenboterham met boter en een lekkere plak kaas laat eten met een glas (karne)melk erbij, hij of zij echt veel gezonder eet dan met al die toevoegingen en weglatingen... Suiker daarover ben ik niet panisch, maar vind 1 (half) koekje op een dag wel meer dan genoeg.
Eindelijk eens een bericht waar ik wat mee kan. Ik erger mij scheel aan al dat 'kies bewust' , light, mager en dat soort toestanden. Juist in die dingen staat ht stijf van zoetstoffen en andere zooi en dat moet gezond zijn Nu verdraag ik zelf totaal geen kunstmatige zoetstoffen en dan valt het echt op waar je het allemaal tegenkomt....in die gezonde producten dus. Dus ik ben lekker ouderwets, met bruine bammen met gewone margarine, gewone bakboter uit een pakje en verder gewone verse groenten en normaal vlees, de magere variant komt er ook niet in. Dan nog zijn zoonlief en ik lichtgewichten, dus als we aan de light zouden gaan blijft er helemaal niks van ons over
Wat voor merk boter gebruiken jullie dan? Meestal heb ik blue band voor op brood en een vloeibaar bak&braad product van de aldi. Verder krijgt ze nog opvolgmelk en volle yoghurt(met een drupje diksap erdoor)
De gewone bleuband voor op brood en de bleuband uit het pakje om te bakken. Alleen voor wokken gebruik ik wokolie.