Peuters met enige taalachterstand en logopedie, ervaringen gezocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Wij lopen al maanden te twijfelen om ons zoontje te laten onderzoeken op zijn taalkundige ontwikkeling. CB en de kinderarts vonden het niet nodig, hij praat goed, loopt op bepaalde vlakken erg vóór, en kan zijn verhaal wel kwijt.

Maar ik merkte gewoon dat hij sommige vragen of opdrachten gewoon niet begrijpt, en dan op een andere manier zich daar uitredt.

Dus hebben we een uitgebreide test aangevraagd bij de logopedist. Deze is gisteren afgerond. Dit zijn de resultaten:

- uitspraak: gemiddeld voor zijn leeftijd;
    - zinsbouw en grammatica: tussen 3 en 3,5 jaar (hij is 3,5, gecorigeerd 3,3mnd, dus dit is ook wel prima);

- taalkundig begrip: ong 9 maanden achterstand.

Dus ons gevoel is toch bevestigd. Logopedist gaat nu een rapport schrijven en komt dan met een behandel/ oefenadvies. Ze zei dat het haar allemaal wel meeviel, en dat de meeste kinderen enige achterstand vertonen met de laatste test, want dat is ook een pittige test. We moesten thuis maar gewoon veel en duidelijk met hem praten, en dan komt alles wel goed.

Zo zit ik alleen niet in elkaar ;). Ik wil hem graag actief helpen, liefst vóórdat ie naar school gaat in augustus. Ik wacht haar advies af, maar als ze voorstelt om 1x per week een half uur logopedie te doen, vind ik dat weinig.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke behandeling hebben jullie kinderen? En heb je bepaalde oefeningen die je thuis kunt doen?
    Ik heb op de site van logopedie Nederland leuke spelletjes gevonden die het taalbegrip bevorderen, dus die gaan we spelenderwijs thuis doen.

2. Coortje

Coortje Niet meer actief

Waarom zou je er niet mee accoord gaan als zij hem een half uur per week wil helpen? Hier ook 2 meisjes die naar logopedie gaan en dat half uurtje per week is prima hoor. Je krijgt van haar dan wel oefeningen mee die je zelf elke dag mag gaan oefenen.

Gaat hij naar een psz? Hier gaat mijn dochter van 2 keer in de week zometeen 4 week.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Is zijn gehoor getest?

Bij mijn zoon was een kindje dat een slecht taalbegrip had en die hoorde dus gewoon slecht!

4. adi

adi Niet meer actief

Hij heeft vorig jaar een gehoortest gehad bij de kno, en dat was goed. Maar we willen hem opnieuw laten testen, baadt het niet schaadt het niet.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik heb het denk ik verkeerd opgeschreven.

Ik denk dat een half uur per week wat weinig is, zonder extra thuisoefeningen. Maar toen ik vroeg naar die oefeningen zei ze dat het allemaal wel mee viel bij hem, en dat we 'gewoon' veel en duidelijk moeten praten met hem.

Dat snap ik wel (en het gaat nu ook niet anders), maar dan vind ik 'alleen' dat half uurtje per week onvoldoende. Al ben ik zo eigenwijs dat ik de oefeningen die zij in dat half uur doet gewoon ga herhalen thuis.

Maar volgende week weer een gesprek, en dan wil ik met haar een soort van plan van aanpak maken.

Wat voor oefeningen krijgen jouw dochters?

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn jongste moet binnenkort weer terug naar het audiologisch centrum voor zijn gehoor, hij begint nu 'los te komen' qua woordenschat, hoewel voor velen vaak onverstaanbaar. :b
    Achter zijn trommelvlies zit vaak vocht. Hij begrijpt ook veel minder als zijn zusje maar de vorige gehoortest was voldoende. Ben benieuwd dus. Logopedie geen ervaring mee. Succes!

7. Coortje

Coortje Niet meer actief

Je krijgt zoiezo oefeningen mee die je thuis moet gaan oefenen en herhalen. Mijn jongste dochter is nu 3 jaar 3 maanden en is vorige week voor de 1e test geweest en aankomende dinsdag voor de andere test. Daarna gaan ze met haar pas aan de slag. Bij haar is het zo dat moeilijk verstaanbaar is voor andere, wij omschrijven het als beetje buitenlands praten en op de psz vonden ze het drents hahah terwijl wij zelf geen drents praten. Nou zei de logepedist ook dat het ook kon zijn door wat ze gehoord heeft het kan zijn dat het ook aan het gehoor ligt. Dus ik heb een afspraak gemaakt bij de kno arts.

Mijn oudste dochter ging/gaat er heen voor stotteren/hakkelen, lastig spreken. Ze hoeft nu een poosje niet terug te komen omdat het goed gaat. En dan om de zoveel tijd weer een controle. Zij kreeg meestal een spelletje mee om te doen, of ademhalings oefeningen, puzzeltje etc.

8. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Welke site is dat precies? Ik heb even geGoogled maar kan 'm niet vinden.

9. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Hier hetzelfde verhaal. Toen ze in groep 1 zaten, zijn een ze een paar maanden heen geweest, half uur per week. De achterstand is zo ingehaald. Je krijgt oefeningen mee naar huis.

Dat bestond o.a. uit:

bv. een illustratie van een supermarkt, waar je echt van alles op kon zien. Ze leest eerst een verhaaltje daarover voor en dan gaat ze er vragen over stellen (wat er allemaal op het plaatje te zien is, en waar het verhaal over ging). Elke week had je dan een ander onderwerp, in en om het huis, buiten in de tuin etc. etc. In deze verhalen speelde er vaste hoofdfiguren in.

Vragen zoals bv. waar je groenten kunt kopen of een stukje kaas, dan moet je kind het aanwijzen op de plaat. enz.

Of met speelgoed. Verschillende boerderijdieren, met hekken. Dan zegt ze: " Het paard staat buiten de hekken in de wei". Dan is het de bedoeling dat je zoontje het paard pakt en achter hekken zet in de wei.

Dit wordt het meeste gedaan, open vragen stellen en kijken of je het kind het begrijpt en het kan uitvoeren.

1 ding was mij toen het verkeerde keelgat in geschoten. Er kwamen drie speelgoedjes op tafel te staan, een jager, een konijn en een hond. Toen kwammen deze stellingen die ze uit moesten voeren:

De jager schiet op het konijn.
    De hond bijt het konijn etc etc

Mijn kinderen deden niks :D, zoals je begrijpt moesten ze natuurlijk die jager bv. pakken en op het konijn gaan schieten.

Ik heb toen ook gezegd dat ik dit niet vond kunnen, maar nu kan ik er achteraf wel om lachen

10. adi

adi Niet meer actief

Hahaha, dat met die jager kreeg hij ook! Ze vroeg aan hem: wie schiet op het konijn?
    hij pakte het konijn en keek haar aan.

toen heb ik ook aangegeven dat hij het woord 'schieten' eigenlijk nooit heeft gehoord.

11. Coortje

Coortje Niet meer actief

hmm dat van het konijn enz komt me niet bekend voor. Hier moesten ze de eerste keer een heel boekwerk aan plaatjes benoemen.

12. adi

adi Niet meer actief

ja hij ook de eerste keer. Dat was vooral voor woordenschat en uitspraak.
    tweede afspraak kreeg hij een test voor zinsbouw, en de derde keer voor taalbegrip. En toen kwam het konijn om de hoek kijken ;)

13. Coortje

Coortje Niet meer actief

Haha nou ben benieuwd of mijn dochter dat ook nog krijgt. Mijn oudste iig nooit gehad.

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier kwam die vraag ook. Ik stond echt ff te kijken. Heb ook gezegd dat wij dat soort dingen onze zoon niet leren. Maar het schijnt onderdeel te zijn van de standaard vragen.

Verder geen ervaring. Hier heeft zoon een enorm taalbegrip, maar komt het er niet uit. Volg het topic dan ook wel, pure interesse en wellicht nog bruikbare tips. Logopedie was hier geen succes.

15. adi

adi Niet meer actief

Op welke manier komt het bij jouw zoontje het er niet uit?

ik had bij meerdere vragen twijfels, hij kreeg bepaalde vragen over dingen die wij nooit zeggen/meemaken

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

De uitspraak is heel slecht. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij pas sinds drie maanden is begonnen met praten. Halverwege november was t alleen mamma en ie ie ie, maar nu zegt hij al 'hou van jou'. Alleen je moet dus erg je best doen om te begrijpen wat hij zegt. Ik als moeder heb het snel door. Anderen niet. Sommige woordjes zegt hij perfect zoals pompoen. Maar pappa is nog steeds kaka.

Ik probeer me niet teveel zorgen te maken. Logopedie was gewoon nog te vroeg. Vier lessen geprobeerd, maar de oefeningen vond hij niet leuk en hij snapt totaal niet waarom hij daar heen moet. In mei proberen we het nog eens.

En ondertussen blijven we thuis oefenen.

17. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje heeft een spraak achterstand en zijn taalbegrip 4 maanden achterstand maar dat was nog gemiddeld. Hij heeft een jaar logopedie. Hier kregen we iedere week oefeningen mee voor thuis. Inmiddels zit mijn zoon om een esm groep.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    over de jager: zoontje hier kent een liedje met een jager en de hazen. groen groen groen daar zaten haasjes heel parmant etc.(ik ken het niet helemaal goed dat liedje) daar weet zoontje de jager van, die op de haasjes schiet.

de vragen die ze gebruiken zijn wel vaak zaken die ze op de een of andere manier kennen. taalbegrip op deze leeftijd is niet zo ernstig het is de ervaring,boekjes die je voorleest en praatjes die je met hen over die dingen maakt(9 maanden is ook niet zo opvallend veel vind ik; zeker omdat het om een drieling gaat). als ouder, moet je wel in die wereld van liedjes en sprookjes, boekjes gaan en met hen daarover praten.
    misschien kent je zoontje dat liedje ook, maar niemand heeft hem geleerd waar het liedje over ging? zo kun je hem helpen. en je hebt boekjes met enorm uitgebereidde plaatjes en geen tekst. kind verzint het allemaal samen met de ouders, naar die plaatjes kijken en praten.
    hele leuke boeken zijn die.
    bijvrbeeld van Rotraut Susanne Berner

19. GIO2009

GIO2009 Actief lid

29 jan 2013
    110
    0
    0
    Mijn zoon zit sinds oktober 2012 bij de logopedist,1 uurtje per week. Werdt doorverstuurdt door de consultatieburo. Hij begon pas na z'n 2de jaar proberen te praten mama & papa. Hij heeft als baby ook nooit gebrabeld, echt een stille baby.

Sinds de logopedie zien we wel zeker vooruitgang meer klanken en gaat veel nazeggen en onthoudt het. Hij heeft een probleem met de medeklinkers dus vooral dat moeten we thuis oefenen,lipoefeningen ( lekker gekke bekken trekken voor de speigel ) heel veel herhalen,en langzaam uitspreken zodat hij elke letter van het woordtje hoort.

Ben ook in contact met de integrale vroeghulp en via hun heb ik ook het advies gekregen om mijn zoon naar een speciaal peutergroep voor kids met spraakproblemen te sturen. Het is allemaal in gang.

Moet zeggen het overvalde me allemaal. Denken dat er iets mis is met mijn zoon, maar er is niks mis hij loopt gewoon wat achter, want met andere dingen is hij voor. Hij telt,leest dingetjes,kent heel het alfabet,snapt echt alles.

Ben blij dat er aan gewerkt wordt zodat hij straks geen probleemjes krijgt op school.

20. adi

adi Niet meer actief

ik bedoel ik mn post hierboven dat wij zeer bewust onze kinderen nog niet leren wat schieten is en dat er op dieren geschoten wordt door mensen, daar vind ik ze te jong voor. In sneeuwwitje vertel ik ook niet dat de jager een opdracht krijgt om een meisje te vermoorden en haar hart uit te snijden, vind ik te ver gaan voor 3 jarigen, ook al hoort het in dat sprookje.

Maar dat was maar een voorbeeld natuurlijk.

Deel Deze Pagina