Helpen opruimen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dreumesmama, 16 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Hopelijk kunnen jullie wat ideeen aandragen...

We proberen onze dochter mee te laten helpen met haar speelgoed opruimen.
    Ze kan er een aardig zooitje van maken, ik vind het helemaal niet erg als ze al haar kasten leeghaald, maar ze moet wel helpen opruimen.

Ze doet het alleen niet, niets helpt, beloning in het vooruizicht stellen, boos worden.

Ik denk dat ze wel op zo'n leeftijd is dat ze zelf moet helpen. Hoe doen jullie dat?

2. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    O zo herkenbaar, bij sam werken we nu met picto's dat heeft natuurlijk wel een rede. Maar goed dit werkt echt zo super goed.
    We laten haar de picto's zien dan zet ik een eierwekker, als het belletje gaat dan moet ze gaan opruimen of naar bed of wat dan ook. En echt dit had ik nooooit verwacht, vanaf dat we hier mee zijn begonnen werkt het super, ze staat op en doet het gewoon.

Succes

3. Hester

Hester Niet meer actief

Opruimen hoort wat mij betreft gewoon bij het spelen, maar onze zoon wil ook wel eens niet. Dan gaat hij uiteindelijk even afkoelen in de hoek en daarna ruimen we samen op.

4. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    ik zing altijd een liedje en dan gaat ze als een speer opruimen en zingt zelf mee. vaak als ik zeg dat ze moet opruimen begint ze zelf al te zingen en vraagt tussendoor of ik haar help:)

wij zingen dan:
    Wij gaan opruimen, wij gaan opruimen,
    alles soort bij soort, alles waar het hoort,
    wij gaan opruimen, wij gaan opruimen,
    Ruim de boel maar op! (opperdepop! komt er dan hard achteraan):D

er is ook een cd van nijntje waar een leuk liedje over opruimen op staat, misschien een idee?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje (26 maanden) vind opruimen geweldig en hij weet of wanneer het opgeruimd moet worden (voor het slapen, nu dus 2 x per dag). Hij helpt dus ook eigenlijk altijd wel mee. Heel soms niet en dan moet hij van mij zitten op de grond en toe kijken. We zijn begonnen met helpen met opruimen vanaf het moment dat hij kon lopen (1 jaar).

Kick weet ook precies waar alles hoort. We laten hem ook zijn vuile wasgoed zelf in de wasmand doen en ook dat gaat met enige aanmoediging altijd goed. Misschien is het genetisch bepaald.. we zijn beide nogal opruimerig.

Ik ben benieuwd of het zo blijft.

6. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij zijn hier ook al vroeg begonnen met helpen opruimen. Denk dat Robyn iets ouder dan een jaar was, maar toen hielp ze nog niet hoor.
    Als ik nu tegen haar zeg dat ze even iets moet opruimen omdat we bv gaan eten of als ze naar bed gaat dan helpt ze 9 van de 10 keer wel. Ze vind het ook wel leuk en weet ook waar alles hoort.

7. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ben er ook vroeg mee begonnen, eigenlijk vanaf dat ze rondkroop, toen liet ik haar al blokjes in een bakje doen enz. Toen ze kon lopen (13 maanden) zijn we echt gericht begonnen. Ze haalde dan bv alle duplo tevoorschijn en vroeg dan om de kleurtjes. Ze mag dan kleuren als ze even de duplo opruimt. Dat ging eigenlijk meteen goed. Ze heeft net als mama het huis graag aan kant denk ik. Hier idd ook de was zelf opruimen net als bij cygnet, handig en schattig.:D

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Boos worden lijkt me sowieso niet effectief. Ik zeg gewoon altijd we gaan nu even samen opruimen en dan gaan we daarna een broodje eten, of eten koken (ruim maar 2 keer per dag alles op). Dan ga ik zelf opruimen en meestal helpt ze me wel. Ze is dan wel snel afgeleid en gaat weer spelen, maar dan zeg ik "hee we gingen opruimen!" of ik improviseer een opruimlied idd. Ze hoeft van mij niet veel te doen, maar helpen moet wel. Soms doet ze ook alles zelf, ook prima natuurlijk :D

9. Momeera

Momeera Actief lid

16 okt 2010
    448
    0
    0
    Activiteitenbegeleider
    Utrecht
    Herkenbaar probleem. Wat bij mijn dochter vaak goed helpt is als ik het van te voren aan kondig. Ik zeg bijvoorbeeld over 10 minuten dan gaan we samen opruimen. Na tien minuten ruimen we dan samen op. Soms probeert ze dan nog mij alles te laten doen maar dan moet ik tegen haar zeggen dat ze moet helpen, meestal doet ze dat dan wel.
    Hopelijk heb je iets aan de tip. Het blijft iets lastigs

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Meestal wil mijn jochie wel opruimen, maar hij heeft wel een periode gehad dat hij echt niet wilde.

Doorsnee (op die leeftijd!) was hij wel om te praten met dat hij dan geen andere speeltje mocht pakken, of dat hij zonder verhaaltje naar bed moest (Want papa en mama hebben geen tijd, die moeten opruimen)..

Bij een hele dwarse bui was het simpel: eerst opruimen, daarna pas verder met het volgende ding. Tot die tijd: wil je niet, ga je maar op de gang zitten. Na 2 minuten ophalen, en vragen of we samen gaan opruimen. Weer dwars: terug naar de gang. Ons record is 5 keer de gang op, maar daarna samen opgeruimd met een vrolijk liedje en heel gezellig gemaakt. Paar dagen later nog een keer tot 4 gangbezoekje, maar verder wist hij toen wel duidelijk wat er van hem verwacht werd. Een chagie ouder+gang bij tegenwerken, een vrolijke zingende ouder bij opruimen.. Keuze snel gemaakt ;)

En misschien ook zorgen dat het niet een te grote chaos kan worden. We hebben hier beneden maar een deel van het speelgoed. Ik kan me voorstellen dat als er teveel speelgoed ligt, ze het overzicht kwijt raakt, en dan is het erg veel werk om op te ruimen? Daar wordt mijn jochie in ieder geval anders van, en is opruimen lastiger.

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Vast ;)! Want ik heb (te) weinig van deze genen mee gekregen en dochter heeft hetzelfde probleem :D!!

Dochter moet wel mee helpen met opruimen natuurlijk, maar ik help haar wel mee. Met veel hup hup en jij ruimt dit op dan ruim ik dat op werkt het best goed en is de boel weer snel opgeruimd. Tussendoor mag ze ook alleen een nieuwe puzzel pakken als de oude is opgeruimd. De ene keer ruimt ze netjes op de andere keer zegt ze dat ze dat niet wilt doen en dat ze niet meer wil puzzelen.

12. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Dat opruimlied is een goed idee, zal ik eens gaan proberen!

Minder rotzooi maken vind ik lastig, ze gaat momenteel de hele dag "op vakantie" de salontafel is de auto en daar moet alles onder want haar spulletjes moeten mee op vakantie!

Misschien moet ik het maar eens rustig opbouwen en consequent blijven doen ;)

Thanks voor de tips, heb ik zeker wat aan!

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Bij ons mogen ze pas met wat anders spelen als ze datgene waar ze eerst mee speelden opgeruimd hebben (niet altijd trouwens, maar zo gaat het meestal).
    Dan kunnen ze hoog of laag springen, geen nieuw speelgoed zolang de troep er nog ligt.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Maar wat doe je dan als ze dingen willen combineren?

Mijn jochie speelt soms met Duplo, zijn auto's, zijn bakfiets en de garage tegelijkertijd (auto rijdt tegen duplo toren, auto kapot, in de bakfiets vervoeren, naar de garage, auto weer heel, auto tegen duplo toren etc)..

Ik los het teveel aan speelgoed vooral op, door dingen echt weg te zetten (tijdelijk naar zolder, op de kast). Dan heeft hij wisselende combi's om mee te spelen.

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Haha ja, dat hebben ze hier ook wel eens inderdaad. Dan mogen ze wel met alles spelen maar hebben ze naderhand extra veel om op te ruimen ;)
    Vaak is het zo dat ik dan bv met het eten bezig ben en ze moeten opruimen voor we gaan eten, of voor de tv aangaat etc. (in de praktijk komt het er nogal eens op neer dat ik stiekem een beetje meehelp, zolang ze zelf ook moeite doen)

16. Chantico

Chantico Niet meer actief

Je dochter is ruim 2½ toch? Dan kun je van het opruimen misschien een uitdagend spelletje maken. Bijvoorbeeld zeggen 'nu gaan we alle rode dingen opruimen' en later 'nu alle dingen van hout' of 'alle poppenkleertjes'. Op die manier is het misschien een spannend spel dat ook telkens weer anders is, als je andere opdrachten geeft.

Bij mijn dochter helpt complimenteren echt goed. Dus als ze iets goeds heeft gedaan, hoe klein ook, daar meteen heel enthousiast over zijn ('goed zo, jij kan echt fijn meehelpen! je hebt dat duploblokje héél goed in de duplobak gedaan! en nu de rest!' En veel er bij lachen :)) Het voelt in eerste instantie een beetje overdreven, maar als ik zie dat ze daardoor heel vrolijk aan de slag gaat en straal van hoe trots ze is op dat ze zo goed meehelpt, heb ik het er wel voor over ;)

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit gaat mij weer een stap te ver. Gewoon 2 x per dag opruimen dat is voor mij genoeg.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ook zo...

nu ligt er op haar tafeltje wel áltijd haar servies en haar poppenwagen staat ook in de woonkamer, net als haar krijtbord, dus sommigen dingen zijn gewoon altijd aanwezig en daar kan ze altijd mee spelen.

Maar moet er iets uit de kast komen; puzzel, memory, stempels, stiften etc. , dan gaat dat om de beurt. En dat weet ze ook.

Ik heb ook weleens het idee (maar misschien is het ook gewoon geluk/toeval) dat hierdoor al het speelgoed ook wel interessant blijft. Het ligt niet continue overal, maar ze wisselt het zelf dus heel regelmatig af, door het zelf uit de kast te pakken en weer weg te leggen.

En als er eens gecombineerd wordt, laat ik dat ook wel toe, maar dan is het wel zo, dat we bv niet naar buiten gaan, vóór de spulletjes opgeruimd zijn.

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Precies. In de praktijk is het wel nogal vaak zo dat ik effe niet oplet en er alsnog overal troep ligt hoor :D
    Maar m'n streven is inderdaad net als jij ervoor te zorgen dat ze leren eerst het speelgoed op te ruimen voor ze wat anders gaan doen.

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Stap te ver? Klinkt nogal dramatisch hoor, is echt niet zo ;)

Deel Deze Pagina