ivm de crisis en de enorme kosten aan kinderopvang willen we onze zoon eigenlijk ervan af halen. Zeker nu er ook een 2e in aantocht is, worden de kosten dan gewoon echt heel hoog. Maar we kunnen geen van beide stoppen met werken, want dan redden we het helemaal niet. Onze ouders kunnen geen vaste dagen oppassen omdat die zelf werken. We hebben zitten denken om over te stappen naar een gastouder, maar scheelt dat dan zo veel in kosten? We zijn de ochtenden altijd thuis (man werkt middag/avond en ik begin pas om 11.30) en betalen wel voor hele dagen opvang. Of is een oppas dan een beter idee. Maar dan krijg je niks van de belasting terug en betaal je misschien wel net zo veel. Heeft iemand met hetzelfde gezeten en hoe hebben jullie dit opgelost?
Misschien met iemand die je kent kunnen afspreken als zei werken jij op haar kidneren past, en ook zo andersom. Kost helemaal niks.
Daar heb ik idd ook al aan zitten denken, maar ik ben ik contact met 1 iemand die ook kinderen heeft, maar werkt op dezelfde dagen als ik. Verder ken ik niemand met kinderen. Iedereen werkt full time helaas.
in jullie geval is een gastouder echt goedkoper denk ik omdat je dan per uur betaald. Ligt er een beetje aan hoeveel uren je werkt. Als jij nu halve dagen werkt bijv 5 uur en je moet 10 uur aan het kdv betalen krijg je een gedeelte niet vergoed en bij een gastouder die je dan maar 4 uur nodig hebt krijg je over alle uren een vergoeding. Maak voor jezelf eens een paar rekenvoorbeelden op toeslagen .nl
Geen kdv in de buurt die halve dagen doet? Hier kan je kiezen voor een hele dag, een ochtend of een middag..
Dan ga ik toch maar eens kijken voor een gastouder, hoeveel dit gaat schelen. Wij hebben 1 stichting (ik werk daar toevallig zelf ook) en hebben op 2 dagen dat je ook een halve dag kan afnemen, maar die dagen werk ik niet. Verder hebben ze ook wel flexibele opvang waar je per uur betaald, maar de uurprijs is daarvan hoger en na de berekeningen kom ik dan alsnog niet goedkoper uit.
Ik ben Zelf gastouder en de bedoeling van een gastouder is ook dat je alleen de uren betaalt dat het kind komt. Dus geen hele dagen of dagdelen gewoon de uren.
Gastouder scheelde ons erg veel geld, bij het kdv moest ik per dagdelen betalen. Dus was ik om 3 uur vrij, dan betaalde ik tot 6 uur. Aangezien ik een tweeling heb was dat 6 uur per dag voor niks betalen En dat soms 2 of 3 dagen per week. Wij hebben toen een geweldige gastouder gevonden. Betaalde toen per uur, uurtarief was ook iets meer dan een euro goedkoper per uur per kind. Heb er spijt van gehad dat ik niet eerder was overgestapt naar een gastouder
Hou je er bij je berekeningen ook rekening mee dat je voor een tweede kind meer toeslag krijgt dan voor een eerste? Ik denk dat je met een GO flink goedkoper uit zult zijn, vooral omdat je dan per uur betaalt. het uurtarief is meestal lager dan bij een kdv, maar het max uurtarief waarover je toeslag krijgt ook. Reken het gewoon allemaal eens door, en vul dan wel meteen 2 kinderen in (als je dat niet al gedaan had).
Wij hebben met hetzelfde probleem gezeten, 3e kind op komst en fors minder toeslag door vrij hoog inkomen. Nu heeft mijn man een dag extra ouderschapsverlof opgenomen. We werken nu allebei 3 dagen en mijn moeder past 1 dag per week op. Ik vind het heerlijk. Het was goedkoper om extra ouderschapsverlof te nemen en de werkster eruit te schoppen, dan om 3 kinderen 1 dag per week op de opvang te hebben (1x kdv en 2x bso). En het is ook zoveel meer relaxed, geen gerace naar verschillende locaties 's ochtends en 's middags, kinderen kunnen bijna elke dag met vriendjes afspreken, buiten spelen of sporten als ze dat willen, geen baby die op een kdv verzuipt in de massa....
Ik heb een offerte aangevraagd bij een gastouder bureau. Met de berekeningen vanuit de site zou ik de helft goedkoper uit zijn, dus zeker de moeite waard om dit verder uit te zoeken. Ik woon trouwens in Maassluis. Nu hoorde ik dat daar maar weinig gastouders zitten, maar als we dit doorzetten, dan heb ik alle tijd om er 1 te vinden, want dit zou dan pas ingaan als ik na mijn verlof weer ga werken. Tijdens mijn verlof zou mn zoontje gewoon lekker thuis zijn.