Hallo dames, Ik ben me aan het orienteren op een GOB. Nou ben ik ook naar de kosten aan het kijken en heb nu de volgende vragen: GOB 1 vraagt 5,70 per uur, hiervan is 1,30 bemiddelingskosten. Geef je bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag dan 5,70 op of alleen wat de gastouder als vergoeding krijgt? GOB 2 geeft gewoon een uur tarief aan en bemiddelingskosten van 42,50 per maand. Dit kan je toch niet opgeven, die bemiddelingskosten? Is het dan slimmer/voordeliger om voor GOB 1 te gaan? Dan mijn andere vraag: Ze geven beide aan dat je, na ontvangst van de nota, 5 dagen hebt om te betalen. Moet je dan eerst alles uit eigen zak betalen? of heb je daarvoor al toeslag ontvangen? of gaat dat rechtstreeks naar het GOB? Handig om te weten dat ik onregelmatige tijden en uren ga werken, dus de hoeveelheid uren aan oppas zal elke maand anders zijn. Volgensmij is dat volgens de nieuwe regels van toepassing. Zijn heel wat vragen, hoop dat een aantal van jullie wat antwoorden hebben. liefs ecl
Hoi Ecl, De belastingdienst geeft een vergoeding tot een uurprijs van 5 euro bij gastouders. Daarboven moet je dus zowieso zelf betalen. Zeker als je onregelmatige diensten hebt is het belangrijk elke maand je uren te wijzigen bij de belastingdienst. Je krijgt echter de vergoeding pas later als dat je moet betalen. groet
wat is voordeliger?: hangt af van het aantal uur dat je afneemt. Die 1,30 moet je x aantal uur dat je afneemt per maand en bij veel uur betaal je dan echt wel meer dan die 42,50. Maar als je maar heel weinig uur nodig hebt dan kan het eerste bureau goedkoper zijn. maar ik vind 1,30 geen goedkoop gob! En die 42,50 kan ook goedkoper. Het kan zijn dat je de 1ste maand zelf moet voorschieten maar in principe stort eerst de belastingdienst het rond de 21ste en dan betaal je daarna pas het gob en die betalen dan weer je gastouder. uurtarief is gastouder+ gastouderbureau samen. volgens mij is het zo in jouw situatie dat je een inschatting maakt per maand en dat de belastingdienst als het jaar afgelopen is kijkt hoeveel uur je kindje is geweest (en de regel veranderd inderdaad je mag je kindje niet meer brengen als je zin hebt om naar de stad te gaan, maar alleen als je werkt 140% van je aantal uren zodat je ook nog kunt reizen om je kind te brengen/halen.
Dames dank jullie wel! Als ik het goed begrijp wordt bij GOB 1 dus wel het hele tarief opgegeven en daarvan wordt max 5,00 vergoed. Bij GOB 2 zijn de uur tatieven tussen de 4 en 5,50 en dan los per maand 42.50. Die 42.50 kan je dan dus niet opgeven. Volgens de berekening bij toeslagen(van de belastingdienst) ben ik bij GOB 2 Goed koper uit op basis van 80 uur per maand. Ik vindt de bemiddelings kosten ook erg hoog moet ik zeggen! In mijn omgeving zijn er niet meer GOB's er is er net 1 gestopt. Verder kom ik dan uit op een ander GOB die heel slecht staat aangeschreven, daar is niet goed contact mee te krijgen. Dat zegt opzich niks over de gastouders natuurlijk, maar bij bijv. ziekte of andere dingen is het wel handig als het GOB bereikbaar is en ook reageerd op mails enz. Krijg daar in iedergeval geen goed gevoel bij! Anders kom ik op van die nationale bureau's uit als get a nanny enz. Nogmaals bedankt dames!
Er zin ook gob`s die landelijk werken en die goedkoper zijn. Die 42,50 moet je delen door het aantal uur van die maand en dat geef je dan op als uurtarief. Ik dacht dat je het gem. gebruikt voor de toeslag van de belastingdienst maar degene boven mij zegt wat anders. Ik ben gastouder en weet het niet exact, zou het aan het gob vragen. Max vergoeding is 5,09 en daar ga je overheen met 5,70, die 0,61 ct betaal je sowieso zelf + deel dat niet vergoed wordt (hangt af van jullie inkomens). ik werk inderdaad ook alleen samen met goed bereikbare gob`s, niet handig als het 4 dagen duurt voordat je wat hoort of dat je ze pas na 3 dagen bellen te pakken krijgt.
Hier nog een gastouder, wat Yolanthe zegt, klopt hoor, bemiddelingskosten van het GOB tellen gewoon mee voor de kinderopvangtoeslag. Je mag het maandtarief gewoon delen door het aantal uren en dat bij het uurtarief van de gastouder zelf optellen. Als je een duur bureau hebt, loop je wel de kans dat het totale uurtarief dan boven de 5,09 uitkomt en alles daarboven moet je sowieso zelf betalen. Handigste is dus een goedkoop GOB of een goedkope gastouder, het liefst natuurlijk nog allebei. Dat kan wel hoor, ik vraag zelf 5,00 per uur inclusief bemiddelingskosten voor het GOB.
Hier krijgt de gastouder 4,50 en ik betaal 55 euro bemiddelskosten. Hier neem ik 80 uur af en betaal in totaal 415 euro. Ik kom gemiddeld op 5,19 per uur waar de belastingdienst max. 5,09 van vergoed. Hier had ik de 1e keer de kinderopvangtoeslag al binnen voor ik de rekening kreeg. Je krijgt de 20e van de maand de toeslagen binnen. Ik werk overigens ook wisselende uren maar heb met de gastouder vaste uren afgesproken zodat ik niet steeds m'n toeslag hoef te wijzigingen. Over het algemeen kom ik gemiddeld op die 80 uur.
Oke dat klinkt goed dames, als ik dan een gastouder vindt onder de 4,50 vraagt dan krijg ik die 42,50 ook vergoed. Omdat bij mij het verschil wel op kan lopen tot 50 uur in de maand, moet ik het wel steeds bijstellen. Je zit in 2012 ook met die max 140% van je werkuren toch? thnx dames!