Ogen getest: wat is + en -??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cocko, 7 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen? Op internet zie ik allemaal acadabra verhalen waar ik niet mee uit kom.

Ik weet niet (misschien heel dom) het verschil tussen bv -3 en + 3 van de ogen bij een kind. Vanmiddag was ik met dochter bij de optometrist en haalde daar mijn zoontje ook even aan (hij was erbij). Gelukkig heeft dochterlief haar oogstand gecorrigeerd. Maar m'n zoontje laat soms z'n rechteroog star staan, en soms gaat z'n linkeroog helemaal naar binnen. Dat vrouwtje zag dat ook en zei: zal even snel doormeten. Nou zei ze dat hij + 3 had. Maar wat betekent dat nou?? Maar ze zei al dat hij wel een bril moest..
    Volgende week wordt hij officieel bekeken gelukkig.

Wie helpt?

2. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

+ is bijziend en - is verziend. Een leesbril is bijvoorbeeld altijd +.

3. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Bedankt, maar wat ziet hij dan verkeerd (begrijp je wat ik bedoel?)
    Ben nl benieuwd hoe hij dingen ziet..
    Haha echt dom van mij misschien maar ik begrijp het gewoon niet!

4. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    maar een +bril is niet altijd een leesbril ;)
    Dat ligt dan weer aan de manier van slijpen begreep ik van de opticien.

5. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    + is voor mensen die dichtbij slecht zien, en - voor mensen die veraf niet goed kunnen zien... Simpel haha

6. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Dit klopt toch juist niet?

Iemand die bijziend is, kan dichtbij goed zien en veraf niet. Je ogen worden dan aangeduidt met -
    Ik kan dichtbij prima zien, maar ondertiteling o.i.d. niet. Ik heb -2.5

Verziend betekent dat je veraf goed ziet, maar dichtbij niet. Meeste mensen merken dit met het lezen van dingen. Je ziet dan dat ze het zover mogelijk van zich af proberen te houden (" Mijn armen worden te kort' hoor je veel bij ouder wordende mensen) en dat wordt aangeduid met +
    Een leesbril is altijd +, maar het betekent niet dat alle mensen met + ook alleen een leesbril nodig hebben ;)

7. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hmm ik heb eens zitten googlen:
    Bijziendheid (Myopie, myopia) is een ametropie waarbij de persoon voorwerpen ver weg niet scherp kan zien, maar wel nabij gelegen voorwerpen. Vandaar ook de naam (dicht)bijziendheid

hij kon de plaatjes op het cb niet benoemen. Hij keek mij telkens aan en zei: ik weet het niet hoor...

dus dan zou hij bijziend zijn maar dat is dan toch -??? Of heb ik het nu weer mis?

8. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Heb je ook gekeken of hij de dingen dichtbij wel kan zien? Anders kan hij alsnog + hebben, als dat het grootste probleem is.

9. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Mijn zoontje zakte ook voor de ogentest van het cb. Ik dacht dus dat hij bijziend zou zijn en dus een - waarde zou hebben. Toch blijkt hij verziend te zijn en heeft nu dus een bril met + glazen. Doordat het best een flinke afwijking is kan het zijn dat ze daardoor van ver ook minder goed zien. Ik heb nooit gemerkt dat hij het niet goed zag,dus dat zegt ook niet zoveel.

Je zoontje is dus verziend, en zal een bril met + glazen krijgen.

10. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    Huh, je hebt kennelijk helemaal gelijk (ook even gegoogeld ;)).
    Toch was mij door de opticien gezegd dat ik bijziend ben omdat ik + heb :(

11. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje heeft + sterkte maar hij heeft zoveel sterkte dat hij van veraf en dichtbij bijna niks ziet! Hij heeft sinds ie 2 is een bril en heeft inmiddels met zijn rechteroog + 6,75 en linkeroog + 2 of 2,5 en heeft ook cilinder in zijn ogen!
    Hij heeft de eerste 2 jaar van zijn leven niks gezien met rechts, dit bleek uit de eerste onderzoeken in t zh...
    Hij heeft ook nooit zijn bril af want heeft best wel beetje angst ontwikkeld voor dingen en ziet gewoon bijna niks...

12. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Maar je zou zeggen dat hij met zijn linkeroog wel redelijk kan zien? Neemt dat oog de boel niet over? Of komt het door de cilinderafwijking dat hij extra slecht ziet?

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.216
    113
    Brabant
    Bij kinderen wordt t doorgaans met plus aangeduid. Staat dus los van ver of dichtbij.

14. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Er zijn toch ook kinderen die een - afwijking hebben, en een - bril krijgen?

15. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Jouw zoontje is dus verziend (wordt vaak verkeerd om gebruikt de termen) kan veraf wel zien. maar dingen dichtbij niet. Nu heb ik even gemist hoe oud je zoontje is. maar mijn zoon is met 1,5 getest en had toen +1,25 of zo dat mag op die leeftijd. er is een bepaalde marge die kleine kinderen vaak hebben dat hersteld nog naarmate ze ouder worden. +3 is wel sterk. maar kan in de loop der tijd nog wel minder sterk worden. (als ik het goed heb)

een brilletje zal het wel makkelijker maken.

16. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Kinderen hebben doorgaans een plus afwijking en veel minder voorkomend een min afwijking. maar ik weet niet wat je onder Kinderen verstaat aangezien ik met 7 jaar mijn eerste bril met - afwijking kreeg.... (dit hersteld nooit meer dus nu een behoorlijke - afwijking. + KAN bij kinderen nog wel bijtrekken)

17. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

22 mrt 2010
    2.901
    0
    0
    Zuidholland
    Ik ben opticien...dus wat wil je nog precies weten? of is het inmiddels wel duidelijk?
    Je zoontje is inderdaad verziend ,heeft de bril voor veraf èn dichtbij nodig en het hangt inderdaad van zijn leeftijd af of hij de volledige sterkte gaat krijgen. Verder denk ik dat ze nog gaan onderzoeken of het ene oog lui is. Zou dat zo zijn wordt zijn andere oog voor een bepaalde periode afgeplakt. Dat heb je misschien wel eens bij een kindje gezien?

Fijn dat hij zo snel volledig onderzocht wordt.

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.216
    113
    Brabant
    Rectificatie. Wat ik zei klopte niet.:)

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou vr je zoon een afsprk maken voor een echte meting met ontspanen oogpuppilen(met druppels)want zo meten ze op de juiste manier. je kunt deze meting niet met zekerheid aannemen.

Deel Deze Pagina