Leeftijd fietsen zonder zijwieltjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jufffie, 2 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Vanaf welke leeftijd mogen/kunnen de kids fietsen zonder zijwieltjes?
    Wat is gemiddelde leeftijd?

Mijn dochter fietste met 4 jaar en 9 maanden op een 12 inch fiets zonder zijwieltjes voor het eerst.
    Tussen 3 en 4 jaar heeft ze vaak gefietst op een loopfiets.

Nu wil ik een grotere fiets kopen. een 16 inch of een 18 inch?

Ze wordt binnenkort 5 jaar en is 110 cm lang!

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste fietst met 4 jaar en 2 maanden zonder zijwieltjes. Jongste is net 3 en die kan ook fietsen zonder zijwieltjes. Kan alleen nog niet remmen, dus het is meer een stuntrijder af en toe. Ze zitten er nog wel op, maar staan omhoog, zodat hij er net op tijd steun aan heeft, als hij dreigt om te vallen.
    Van de week had oudste een vriendje van 6 op bezoek die het nog niet kan.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#3 Polletjepiek, 2 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2012
    Onze dochter is er net mee begonnen te oefenen met papa op een 12". Maar een buurmeisje hier achter begon ermee toen ca. 2,5 jr was. En een vriendje van onze dochter die 5,5 jr is, is er nog niet mee bezig.

Heel wisselend dus.

Ik zou dan voor een 16" gaan.

4. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    ik zou een 16 inch pakken heb ik voor mijn dochter ook anders kan ze niet met haar voetjes aan de grond en nu kan ze met haar tenen net aan de grond en dat is wel wat veiliger voor ze.

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

dochter zonder zijwielen met 4j2mnd, met 3,5 wilde ze ook al graag maar kon toen niet bij de grond. Ze heeft al vanaf 2j4mnd een loopfiets dus haar evenwicht was al goed. Ze is nu net 1 meter of misschien iets langer (98-104 heeft ze) en past net op de 16" (maar niet met 2 platte voeten op de grond).

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    hier een van 4,5 jaar zonder zijwieltjes en fietst ook op een 16 inch

7. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    Zoon had vanaf 2 een loopfiets en fietste met 3 jaar zonder zijwielen op een 12 inch fiets. Voor zijn 3e verjaardag heeft hij een 16 inch gekregen.
    Ik zou goed rondkijken naar verschillende modellen fietsen, dat scheelt soms behoorlijk in frame hoogte. Zoon is qua lengte iets onder gemiddeld maar pastte met 3 al prima op de 16 inch omdat het frame wat lager is.

8. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hier een dochter van 3 jaar en 10 maanden en ze fietst nu sinds een paar weken los op een 12 inch. We hebben een 16 inch voor haar geprobeerd maar daar was ze nog te klein voor. Vorige maand bij het cb was ze 98 cm.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Was gisteren ook een topic over!

Maar wij zijn gisteren dus begonnen ;) Ging best goed, dus benieuwd wanneer ze t echt helemaal alleen kan.

Ze heeft nooit een loopfiets gehad, met 3 jaar een 12 inch gekregen.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat dus.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Thanx! Tussen 5 min en een paar weken dus.
    Vandaag alweer zo'n 25m los en zelf stoppen ging ook al aardig. Maar zelf opstarten nog niet, dat zal ook wel het lastigste zijn..

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Rick kan sinds een paar maanden zonder zijwieltjes fietsen, rond 4jaar en 9 mnd ong. Maar we merkten dat toen hij eenmaal te slag te pakken had, dat deze eigenlijk veel te klein is voor los fietsen. Hij kon al wel goed opstarten en remmen.

Voor zn verjaardag heeft hij een nieuwe fiets gekregen, we zijn hiervoor bij een winkel gaan informeren en daar adviseerden ze eigenlijk al een 20 inch! Maar als hij het nog te hoog vond kon een 18 inch ook wel. Uiteindelijk via marktplaats een 18 inch gekocht en deze is echt hoog genoeg, bijna nog te hoog. Hij vind het erg spannend om erop te fietsen en durft niet zo goed. Toch zou ik niet meer voor een 16 inch gaan bij 5 jaar, daar zijn ze echt snel uitgegroeid als ze het eenmaal goed kunnen.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij mijn zoontje hebben we in april de zijwieltjes er af gehaald (toen was het mooi weer om te oefenen). Hij was toen 3 jaar en 8 maanden. Binnen 10 minuten had hij het door. Ik denk dat we het wel wat eerder hadden kunnen doen maar dit was prima.

Hij fietst op zijn 12 inch fietsje en hoewel die wat aan de kleine kant is, is dit een goed fietsje om te oefenen (gemakkelijk voeten bij de grond!). Met Sinterklaas krijgt hij wel een grotere, het is namelijk wel enorm doortrappen op zo'n klein fietsje.

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    wij zijn toevallig afgelopen weekend begonnen met alyssa (4jr 3mnd).
    dinsdag kon ze al een stukje helemaal los, maar ze moet echt ff leren dat ze niet achterom moet kijken en goed moet sturen.
    we wonen gelukkig op een doodlopend stukje want e is echt een gevaar op de weg.
    alyssa heeft trouwens een 12inch omdat alyssa nu nog steeds geen meter is.

ik zou zeggen, neem je kindje lekker mee naar de winkel en proberen maar. zo hebben wij het vorig jaar met alyssa ook gedaan.

veel plezier ermee.

liefs doris

Deel Deze Pagina