Ik heb een zeer lieve dochter van 2,5 jaar. Ik ben thuisblijfmoeder en de laatste tijd erg moe (al rond 1700 uur!). Het probleem is de korte concentratie (nog geen 5 minuten iets spelen) en de hele dag achter mij aanlopen. mama, mama, MAMA! Ik heb altijd veel met haar ondernomen en gespeeld. Nu breekt het mij op als ik over de afwas héél lang doe. Tussendoor is het 3x plassen, 2x knoeien en opruimen en veel aandacht vragen. Het zijn ook meteen dikke tranen bij een Nee (buiten het feit dat er dan een mantra volgt van steeds dezelfde vraag ). 1. Willen jullie wat tips schrijven over het rekken van zelf spelen? Toch maar een kookwekker kopen of iets anders? 2. Het is zo'n knoeipot. Ik ben echt de hele dag bezig met schoonmaken. Nu mag ze van mij iedere dag verven, dit wil ik wel zo houden. Ze heeft er veel plezier in.
Keer de deur uit helpt.. Niet tegen het mamamamamamamama maar wel tegen het gevoel dat je gek word Gewoon in het weekend.. Even alleen bij een vriendin bijkletsen, uurtje sporten in je eentje of met een vriendin.. Etc Gewoon even geen mama Je bent nu dag in, dag uit bezig met je meisje.... Na 2,5 jaar wil je ook weleens even ademen En verder... Tja een wekker zetten werkt hier wel goed. Voor het knoeien geen tips... Enige wat wij altijd willen is dat ze aan/bij tafel drinkt en aan tafel eet. Ook koekjes zit ze dus aan tafel. (niet perse aan de eetkamertafel bij iets kleins) maar dan hou je de "schade" beperkt tot 1 lokatie.
Of lekker naar de speeltuin, en laat de boel de boel, het huishouden kan ook wat later. Neem zelf een boek mee en laat haar lekker rennen en spelen met andere kindjes, en als er geen kinderen zijn dan leert ze ook alleen te spelen. En wat saskia ook zegt, neem zo nu en dan tijd voor jezelf, dat zal je ook goed doen. Hier gaat de kleine weleens naar oma, terwijl ik even kan 'bijkomen', en van dat ene moment alleen doe ik echt van genieten.
Activiteiten per week: 1 dag is ze bij Opa & Oma 1 ochtend standaart met vriendinnetje spelen (om en om) 1 ochtend speelzaal 1 ochtend zwemmen Daarnaast is mijn standaart ritme 's ochtends er op uit en 's middags lekker thuis (of boodschappen). Ook in de speeltuin speelt ze niet zelf, mama moet handen vast houden, mama wil op de schommel etc. Dvd kijken vind ze prima, totdat ik zelf wat anders ga doen dan springt ze van de bank af. Wat betreft het knoeien, er zijn hier ook vaste regels. Zitten met eten en drinken. Drinken met deksel mag ook op de bank. Maar dan nog blijf ik het tig keer herhalen. Het is een lief meisje alleen wel heel erg haar grenzen aan het uittesten. Daar schiet ze weleens in door. Ik heb haar nee leren zeggen (ze kreeg steeds opdrachten van een kind van de speelzaal, je moet hier zitten, je moet dit/dat/zus/zo). Nu zegt ze alleen maar nee tegen andere kinderen. Ze wil alleen zelf spelen. Ik moet er dus wel naast zitten maar mag niet meedoen. begrijpen jullie het nog?
Ja hoor... Wij mogen ook nooit mee doen. En die ene keer dat het wel mag doe je het niet goed Tegenwoordig minder vaak... Maar soms ga ik erbij zitten met m'n boek. Dan kwebbelt ze tegen mij terwijl ze speelt en ik verveel me niet suf
lekker 3 ochtenden zich uitleven op de psz ipv 1. ff rust voor mama die dan even kan bijtanken of wat huishoudelijke klusjes kan doen. ik zou er ook op uit gaat, goed voor jou en de kleine wordt lekker moe.daarna een kop warme melk en de tv even aan. samen een boek lezen rustig op de bank of een spelletje doen waarbij je vanalles laat benoemen. verder toch je grenzen aan gaan geven, zij hoeft niet jou hele leven te bepalen, als jij even niet bij het spelen wil zitten zul je dat toch moeten veranderen en dat zal best wat strijd geven, maar anders blijf je in deze cirkel zitten.wees hierin duidelijk en concequent. je agat nu even zelf verder spelen mama gaat even...... noem een tijd ( desnoods met wekker als je dat prettig vind) als je er wel bij blijft zitten kun je bewust iets voor jezelf gaan doen. zo maak je de afstand ookal ietsje groter. en doe je ook iets voor jezelf. na die tijd kun je dan iets samen doen, bijv een boek lezen ofzo als beloning. als papa thuis komt de regie aan papa geven en even bijtanken. neem een douche of ga ff wandelen, een blokje om of trek je terug in de keuken om te koken met een muziekje. en lekker op tijd je mandje in desnoods met een goed boek of muziekje of lekker met de benen op de bank onder een dekentje.
logisch ook eigenlijk dit gedrag want je dochtertje ziet jou als maatje, is ze misschien toe aan de peuterspeelzaal? mijn dochter doet dit veel als ik vrij ben en alleen met haar, zodra er andere kinderen bij zijn is het over.
Kleine muis, er is hier geen papa. Ik bedenk elke week weer een nieuw doel. Zo werk ik steeds iets meer aan haar zelfstandigheid. Deze week is het zelf de onderbroek omhoog trekken. Daarnaast heb ik prioriteiten gesteld aan wat moet en niet mag (het andere laat ik even los, teveel regels werkt hier niet). Ik behoorlijk volhoudend zo heb ik haar laatst bv 21x terug in bed gelegd! Het moe worden van een activiteit werkt hier niet meer. Ze wil niet meer slapen tussen de middag. Ze gaat nog wel verplicht 30-45 min in bed een boekje lezen. (maar ook dan mama, mama ook al negeer ik het ze gaat gewoon door) samen en alleen spelen wissel ik steeds af en ik benoem het ook. Waar wil je mee spelen? Met Duplo? Dan ga je nu eerst zelf met de Duplo spelen en daarna gaan we samen spelen. Ik ga het boek eens proberen.
ik zou zeggen als je wilt dat ze zelf leert te spelen moet je dat leren wanneer je niks anders te doen hebt. zit in de kamer met haar en doe niks en als ze je vraagt samen te spelen zeg je gewoon:mama is hier ga maar spelen, wat leuk je pop, mama zit hier etc.maar doe zelf niet aktief mee. zit gewoon en doe niets elke keer als ze vraagt: mama is hier, mama zit hier of dat je daar geen zin in hebt. als ze boos wordt pak een pop speel ermee maar niet met haar samen. zeg dat zij ook moet spelen. wanneer je tijd voor haar hebt is ze gewend dat je haar aandacht geef. probeer dat n paar dagen steeds langer zitten en niet spelen. zo rek je het. niet als je iets anders aan het doen ben. dan wil ze je onderbreken omdat ze denkt als je niks anders doet heb je de tijd voor haar.(dat is mijn mening en zo doe ik het als ik merk dat mijn zoontje teveel tijd van me wil eisen, in zijn fase's enzo)
mama van meisje, dan zou ik toch gaan inzetten op meer ochtend peuterspeelzaal, peutergym, de speel-o-theek dat soort dingen. plekken waar andere kinderen komen en waar ene andere volwassenen de regie bepaald. dat soort dingen. meer fysieke uitdagingen en meer omgaan met andere kinderen. als papa niet in beeld is komt er zowieso al meer bij jou terrecht maar je moet er wel voor waken dat je niet haar maatje en sloofje of alle twee wordt. ook alleen kun je nog steeds duidelijk je grenzen aangeven en zal ze toch zelf moeten leren spelen. heb je nog wel opa's en oma's of een zus in beeld waar ze misschien een keertje naartoe kan?