Eten een drama

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jusi, Oct 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ons zoontje heeft met fases veel problemen met eten, maar dat zal bij jullie denk ik niet veel anders zijn.
    Hij heeft een tijdje problemen gehad met brood eten, nu is zijn avondeten 'de klos'. En dat terwijl ie altijd zo'n goede eter was. :(
    Zetten we hem zijn avondeten voor, is het meteen 'neh' en schuift ie het bordje weg.
    We hebben echt al vanalles geprobeerd, en een tijdje hielp het om hem een stickertje te geven als ie goed gegeten had. Maar ook dat is nu niet meer interessant genoeg. Hij vraagt wel om een stickertje, al tijdens het eten. Maar als we zeggen dat ie eerst goed moet eten, wil ie ook echt niet eten.
    Negeren heeft ook geen zin, hij eet gewoon he-le-maal niets.

Nu krijgen we natuurlijk van iedereen reacties, over wat het beste is om te doen, maar ik weet het gewoon echt niet meer.
    Het CB vindt trouwens dat toetje gewoon bij de maaltijd hoort, ook om zijn gewicht, (11 kilo en 89 cm), maar mijn man was het daar niet helemaal mee eens. Terwijl ik allang blij ben dát ie iets eet.
    Maar iemand ervaring? En hoe lang duurt zo'n fase nou? ;)

2. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Hier is het avondeten ook niet veel, behalve als we aardappels,vlees en groente eten maar we houden nou eenmaal ook van rijst en pasta:) Hier wil ik vaak wel dat ze 3 happen eet maar dit lukt niet altijd, en heel fout maar ik zeg weleens als ze echt niet wil nou dan ook geen toetje en dan krijg ik toch die hap erin:)

Weet iemand trouwens waarom het beter is om dat laatste dus niet te doen? Het werkt hier namelijk wel;)

3. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Geef het maximaal 20 minuten, eten niet op jammer.
    Toetje hoort bij de maaltijd, maar maak het dan gezond, yoghurt met wat fruit en rozijnen ofzo.
    En eet tegelijk. Dus ouders ook pas een toetje als die 20-30 minuten voorbij zijn.
    En neem een groter bord, zo lijkt het optisch weinig.
    En schep soms ook echt even heel weinig op, dat ie ook het gevoel heeft
    dat ie zijn bord leeg heeft.

Wat hier helpt is een keihard applaus na een hap. Of "wedstrijdje" wie als eerste een hap in zijn mond heeft. Zulke kleine dingetjes helpen wel vaak.

4. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,082
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zou het toetje ook blijven geven,.. maar een normale ( niet te grote portie ) en als het even kan ook een gezonde versie. Probeer de saus evt apart te serveren van de pasta bijv. misschien dat dat beter gaat? Kan hij zijn slierten spaghetti bijv daarin dippen? Alle beetjes zijn meegenomen. En vooral niet laten merken dat je met eten strijd kan aangaan. ( vinden ze op deze leeftijd vooral leuk ) grenzen aftasten... vandaar ook dat het toetje wel gegeven mag worden. ( dreigement en dus strijdpunt wel/geen toetje na goed/slecht eten )

En bij de rest van het eten.. proberen.. en anders neutrale houding.. " prima eet jij maar niet vandaag ".... .kunnen ze ook opeens van omslaan. En daarbij zeggend tegen hem uiteraard dat het jullie erg smaakt :p

5. Joyce84

Joyce84 VIP lid

Nov 24, 2006
    5,350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Heej meid,

Mano heeft dat dus ook heel erg gehad, hij heeft heel lang bijna geen avondeten gegeten, is echt pas een half jaartje nu ofzo weer beter gaan eten. En als hij niet wilde eten dan niet, maar hij kreeg idd ook altijd gewoon een toetje.

Mano groeide verder wel goed, dus maakte me ook niet zoveel zorgen over het niet eten zeg maar.

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    tja hoe lang duurt die fase. Geen idee ik zit er nog in. Zeker nu papa door de week niet thuis is is het rampzalig. Zelf het eten waar ie dol op is, is na 3 happen al zat. Hij krijgt van mij 2 uur voor dat we gaan eten geen drinken en fruit meer (gelukkig is het geen snoepert) en dan gaat het iets beter. Maar verder is het rampzalig. Bij de laatst CB controle was ie ook te licht voor zn lengte, maar daar werd verder niet moeilijk over gedaan omdat ie verder gezond is. Ik probeer er geen drama van te maken, behalve als ie met eten gooit dan krijgt hij wel op zn kop natuurlijk. Verder proberen we het zo gezellig mogelijk te houden.

7. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Hier ook een zeer slechte eter. Toetje hoort bij de maaltijd en krijgt hij dus wel. Maar ook dat weigert hij nog wel eens. Ik maak er geen drama van. Als hij niet wil eten, dan maar niet. Een toetje alleen is ook wel eens genoeg. Hij drinkt veel, dus heeft dan ook wel eens zijn buik vol. En soms wil hij na het eten een koekje, maar dat gebeurt dan niet. Dan kan hij een broodje krijgen of niets. Soms kiest hij voor een boterham en eet hij die op.
    Vaak eten ze de volgende dag iets beter.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een gezond toetje hoort hier bij de maaltijd en mag dus altijd. Slecht eten? Laat het los.. van gestress gaan ze echt niet beter eten.
    Maak eten leuk, aantrekkelijk en gezellig en laat het verder LOS! (en eerlijk? Ik zou er geen spelletjes e.d. tegen aan gooien.. dan geef je het wel weer heel veel aandacht)

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

hier duurt die fase inmiddels anderhalf jaar. en hij at voorheen ook alles. hij krijgt gewoon een toetje. ik heb liever iets in zijn buik dan niets. ik vind straffen met toetjes , iets van voor de oorlog.

sommige kinderen hebben een fase die een half jaar duurt bij sommige duurt het 10 jaar. je doet er als ouders helemaal niks aan. hoe groter de ouders het probleem maken hoe groter het probleem wordt. hoe meer druk hoe minder resultaat.

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het meeste is al gezegt.

Het kan maanden jaren duren. Maar het belangrijkste is dat je het los laat aan tafel. Negeren weg halen als je klaar bent en bied dat toetje gewoon aan. Wat je man er ook van denkt wat in het buikje zit zit er dan toch mooi in.

Heb met mijn zoon echt nooit moeilijk gedaan met eten en hij eet nu bijna alles mee. Behalven soep vind die bah haha.

En als hij eens slecht at dan gaf ik hem daarna ook gewoon een boterham. Hoe meer je er aandacht aan geeft hoe dwarser ze worden.

Betrek hem verder bij het eten laat hem mee helpen de aardappelen schillen. Jij schillen hij in de pan met water doen met een plons. Jij je groente snijden hij wast ze weer. Laat hem ook een dagje kiezen wat te eten zet het favo menu wat meer op tafel dat soort dingen.

En maak lol aan tafel. Hier doe ik gerust de pannen dans dat houd in pollepels op de deksels en klapperen maar kortom ik maak er soms een klein feestje van.

Er waren ook periode.s dat ik bevoorbeeld de favo auto of iets als jarig bestempelde en de jarige had gekozen dit of dat te eten.

Hou het leuk aan tafel.;)

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,269
    6,179
    113
    hier duurt de fase inmiddels 3 jaar.. hij heeft dus nooit normaal avondeten gegeten. Ik laat het nu compleet los, ik schep ieniminie beetjes van wat de pot schaft op zn bord en 9 van de 10 keer gooi ik het precies zo in de vuilnisbak. ;)
    Hij krijgt dan zn yoghurt (de volle, zonder extra toevoegingen) en vaak eet ie dat wel, maar ook niet altijd. Vitaminepil, die eet ie meestal wel. En dat is dan vaak zijn avondmaal. Overdag eet ie verder 2 boterhammen, drinkt zn melk en sap en water, tussendoor volkoren ontbijkoek en soepstengel (fruit eet ie nl ook niet:() en thats it.
    Hij leeft er al 3,5 jaar op en zn vader al 32 jaar, dus ach ja..
    (En toch ben ik stiekem heel blij dat dochterlief wel alles eet en vooral dat ze alles proeft)

12. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Poeh, wat een hoop reacties!
    En vooral, een hoop herkenning.
    Ik ben blij te horen dat wij niet de enige zijn met dit 'drama'. ;)

Ik weet niet meer wie over dat spel begon, maar dat gaan we echt niet doen. Eten blijft gewoon eten, geen spelletje.
    Wat ie meestal nog wel wil eten, zijn appelmoesjes, die kleine cups.
    Dus dat wordt het hem ook vaak de laatste tijd.

Maar wat wel duidelijk is, is dat jullie het allemaal eens zijn over dat toetje. Hij krijgt vanavond dus gewoon zijn yoghurt. ;)

Macy, dat spel is volgens mij nog veel te moeilijk voor hem.. Maar ook al zou ie het snappen, zou ik het nog niet willen.
    Het is net wat Cygnet zegt; eten moet eten blijven, geen spelletje.

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

spelletjes doen we hier inderdaad ook niet. het is wel eten of niet eten,maar ik ga niet kruipen.

14. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Haha, nee dat spelletje komt er hier ook niet in. Had hem al een tijdje in mijn favorieten staan ivm concept/vormgeving, wilde het even delen.

We eten vanavond spinazie-feta taart in filodeeg. Hij heeft mee mogen helpen "snijden" en roeren. Is misschien werpt dat zijn vruchten af.. Feta vind ie lekker, dus we zien het wel weer straks..

15. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier heeft het 1,5 jaar geduurd, nu gaat het veel beter. Hier overigens nooit toetjes na het eten dus nooit met dat 'dilemma' gezeten. Ook nooit spelletjes ervan gemaakt en ook niet boos geworden.

16. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Herkenbaar!
    Hier zitten we ook in die 'fase'.(al minstens 1,5 jaar)
    Als ze geholpen (gevoerd) wordt eet ze wel, maar pff...ze is 3,5! Ze kan zelf zo goed eten als ze wil. Ik doe het soms wel, zodat ze toch maar wat eet. :)
    Ik probeer het los te laten, maar vind het wel erg moeilijk. :)
    Ze is al vrij licht.
    Gaan die van jullie dan ook echt 'klieren'? Met de vork spelen, heel de tijd zingen/praten enz?

Ze eet verder door de dag wel goed, alleen ontbijt is vaak prut.
    Verder; fruit, 3 sneeën brood smiddags en een koekje tijdens de pauze op school.

Ik ga eens proberen om er een vaste tijd (half uur ofzo) op te zetten en daarna gewoon het bordje weg te halen. Zal ze dan na een paar keer wel doorhebben dat ze 'moet' eten? Ze eet hier (met hulp) haar bordje meestal wel leeg, maar dat duurt gerust meer dan een uur!

17. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Hier ook geen fantastische eter, maar dat is ze vanaf het begin af aan al niet (als baby zijnde flesweigeraar en weigerde fruit en groente te eten). Hier wel altijd een toetje na het eten, ook als ze niet eet. Soms eet ze goed en soms helemaal niets. Brood gaat goed, zowel 's ochtends als 's avonds. Fruit en tussendoortjes (soms snoepje of chips) krijgt ze wel gewoon.

18. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hier ook iemand die liever drinkt dan eet. Hij krijgt 1 beker sap, voor de rest water (= minder lekker :p)

Hier helpt het soms om hem zelf te laten opscheppen, of om met zijn eten een gezichtje te maken.

En wb. het toetje: zeker blijven geven. zuivel is goed! misschien kan je afspreken met je vriend dat hij bijv. geen danoontje krijgt, maar 'slechts' gewone yoghurt. (als jullie daar verschil in hebben).

19. maamaatje

maamaatje Lid

Jun 25, 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    inderdaad gewoon loslaten, dan bijv een bruine boterham geven, maar dan eet hij nog niet warm wat hier onwijs heeft gewerkt was vanalles als je 2 jaar bent 2 hapjes eten en als je 3 jaar bent 3 hapjes meer niet dan leren ze toch de smaken kennen en de stress is weg

Share This Page