hallo allemaal! Ik ben nu 17 weken zwanger, en me langzaam aan het oriënteren naar opvang voor als de kleine er straks is! Mijn man en ik werken 28 en 32 uur bij een bedrijf waar flexibiliteit voorop staat. we mogen allebei maar 1 vaste vrije dag in de week en werken de ene keer overdag en de andere keer 's avonds. We zijn dus gaan kijken wat voor ons het beste kwa oppas is en dat lijkt ons een gastouder die ook flexibel is. Nou heb ik net op oppas.nl gekeken en zoveel gastouders zijn er niet die altijd beschikbaar zijn haha (wat op zich ook logisch is) maar wat ik mij nou afvroeg was wanneer je afspraken gaat maken om met gastouders in contact te komen. Doe je dat zodra het kind al geboren is? of tegen het einde van je zwangerschap? Het lijkt me nu al zo vroeg om al contact te leggen aangezien het kindje pas in april geboren wordt... en er dus eigenlijk pas vanaf juni opvang nodig is! Wat is jullie insteek?
Ik zou dit toch wel doen in je zwangerschap zodat je in die periode opzoek kan naar de oppas die bij jullie past. Wanneer je hiermee wacht een het klinkt niet dan moet je hals over kop opzoek naar wat anders.
ik zou nu al op zoek gaan aangezien je een hele flexibele gastouder nodig hebt. Ik had pas ook al een gezinnetje in spe op bezoek toen zij een week of 16 was, ook omdat ze inderdaad heel flexibele opvang zocht.
Veel hangt ook af van hoeveel plaats er is bij de flexibele gastouders. Als er in je regio / stad toevallig plaatstekort is of veel kinderen die flexibele opvang nodig hebben, zou ik wel zo snel mogelijk proberen iemand te vinden met wie het klikt. Hier in BE is de toestand overigens rampzalig op dat vlak. Hier begin je gewoon te zoeken vanaf het moment dat je een positieve test in handen hebt. En zelfs dan vind je niet altijd plaats en is alles volzet. Heb door dat het in NL iets rustiger is op dat vlak, maar zeker als je moet kijken naar flexibele uren, zou ik echt wel beginnen rondkijken, zodanig dat je nog een keuze hebt.
Nou ja.... Ik heb mijn aanvraag om kennismaking afgekeurd gekregen, omdat ik pas in april beval! Moest maar later in de zwangerschap nog eens proberen!
Bij mij is van de week een stel komen kennismaken die eind januari bevallen en vanaf mei opvang nodig hebben
Heb je het gevraagd bij het gob? Ik vind het vreemd en heb al heel wat maanden geleden een stel gehad dat in januari uitgerekend is en alvast kennis wilde maken, zelfde situatie als de jouwe. Zou gewoon zelf op zoek gaan naar een go, doen ze meeste bij mij ook en niet op het gob gaan wachten..... want niet alle gob`s zijn even goed. Ik vind dit ook behoorlijk laks.
Wij zijn pas echt gaan kijken toen ik 38 weken zwanger was.. Pas toen was duidelijk op welke dagen we oppas nodig zouden hebben. was op zich allemaal snel geregeld
Wij hebben het ook gedaan toen ik nog zwanger was. Wel op het eind. We besloten toen dat we met haar verder zouden gaan en stuurden ook een geboortekaartje. Maar ze is toen niet op visite geweest, dat viel ons erg tegen...
Wij hebben ook al kennis gemaakt toen ik nog zwanger was. Ik liep toen wel al op het einde... We kregen haar aangeraden van een buurvrouw en op dat moment had ze al haar papieren al maar moest ze nog ingeschreven worden bij een gastouderbureau. Het klikte heel goed en we hebben contact gehouden. We hebben haar een geboortekaartje gestuurd en ze is ook al vrij snel op bezoek geweest. We hadden er een heel goed gevoel bij en in die eerste periode heeft ze al een paar keer een paar uurtjes opgepast toen ik griep kreeg in de kraamperiode. Uiteindelijk hebben we het 'officieel gemaakt' via het gastouderbureau en inmiddels zijn we al bijna een jaar heel erg blij met haar!
Dat is altijd lastig in te schatten: het ene gezin vindt het erg leuk als je komt en wil het graag, maar het andere gezin zit daar niet op te wachten. Ik vind het ook altijd lastig te bepalen. En in het winterseizoen vind ik het vaak ook een risico: kindje is nog zo mini en mijn kinderen en de gastkinderen zijn dan vaak verkouden en ik ben altijd bang zo`n prulleke dan aan te steken met iets dat ik dan onder de leden zou kunnen hebben. Met 3 maanden zijn ze toch alweer een stukje groter.
Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar hoe dat wij het zien: ons kind moet dan toch een behoorlijk aantal uren bij haar zijn, dus een deel van de opvoeding. Toch een belangrijk persoon in je kinds leven... Wel zo leuk als ze dan ook met je baby komt kennis maken. En anders kun je toch ook gewoon vragen: vinden jullie het leuk aks ik langs kom?
Ik ben ook gastouder maar ga in principe ook niet op kraambezoek. Stuur altijd wel een kaartje. Nog nooit meegemaakt dat de ouders dit opnemen als desinteresse. Mijn aandeel in het leven van het kind begint gewoon later (meestal zo rond de 3/4 maanden) als de mama weer gaat werken.
Volgens mij ben ik een uitzondering. Ik wist al welke go ik wilde en heb alleen van de zomer gevraagd OF ze plek had vanaf jan 2014. Dat was zo. Pas twee weken geleden echt op bezoek geweest voor bespreking en nadere kennismaling, dochtertje meegenomen. Maar ik zit in een regio waar geen schaarste aan go's is. Paar jaar geleden was dat wel anders, dan had ik ook eerder begonnen met zoeken.