Zoon van 4 kan de R niet uitspreken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mees, 12 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mees

Mees Actief lid

15 aug 2006
    297
    0
    0
    Hoi,

Mijn oudste is 4 en kan nog steeds de R niet uitspreken. Hij spreekt dan een H uit, of niks. Moet ik het een keertje bij de HA melden, of zou de schoolarts hier over gaan?

Groetjes Jessica

2. anne82

anne82 Bekend lid

16 mrt 2008
    838
    0
    16
    Hoi,

De leerkracht zal wellicht een keertje aangeven dat ze merkt dat je zoontje de r niet uit kan spreken. Ook de schoolarts zal hier mee komen, maar misschien duurt het nog wel een tijdje voor hij/zij op school komt.
    Je kunt ook al zelf naar de HA gaan, deze zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een logopedist.

Groetjes
    juf gr 1/2 ;)

3. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Bij ons op school krijgen alle kinderen in groep 2 een logopedische screening, van de GGD.
    Daar zullen dit soort dingen ook opvallen en zonodig besproken worden.
    Natuurlijk kan je ook aan de juf vragen hoe zij erover denkt, of hij nu al logopedie nodig heeft of niet. Er zijn trouwens veel kinderen die moeite hebben met de rrrrrrrrrrrr

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Is nog niet zo erg. Je kunt het even aangeven bij de juf, misschien dat je zoon mee kan doen, tijdens de logopedische screening.

5. Niet meer actief

Wat je kunt proberen

(doen ze ook tijdens logopedie als je kleine daar terecht komt)....

is met een theelepeltje water laten "gorgelen" (rrrrrr)

een klein theelepeltje water in de mond doen, en dan "oefenen" met de R woordjes (Rood - gRoen etc etc)

Ik heb zelf voor Demi naar school ging om een verwijzing gevraagd bij de HA omdat ik wilde dat ze haar goed zouden kunnen verstaan op het moment dat ze naar school zou gaan, en zij had o.a. ook die R die ze niet uit kon spreken, en dmv bovenstaande heeft ze haar de R leren uit te spreken...

succes

6. Mees

Mees Actief lid

15 aug 2006
    297
    0
    0
    Hoi,

Ontzettend bedankt!
    Ik ga er gelijk mee aan de slag! Ik zit niet zo te wachten op NOG een behandelaar voor mijn zoon... Hij heeft al teveel "dokters" om zich heen gehad!

Ik laat wel weten hoe het gaat!

Groetjes Jessica

7. hardloper

hardloper Niet meer actief

hoi, dochter zat op logopedie. ze hoeven de r pas te kunnen als ze 6 zijn. :D

8. Mees

Mees Actief lid

15 aug 2006
    297
    0
    0
    Hoi,
    Hij kan het!
    Na een paar dagen goed oefenen met gorgelen, kon hij het ineens! Nu zegt hij elk woord met een r heel erg duidelijk! Hij is supertrots, en ik ook!
    Bedankt!

Groetjes Jessica

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Fijn dat hij het kan :) maar het geeft nog helemaal niks, het is volkomen normaal, mijn dochter(s) kunnen/konden dat toen ook nog niet.
    Ik vind het wel cute eigenlijk :p

10. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    De 'r' is ook de moeilijkste letter die er is!

11. redone

redone Fanatiek lid

2 jul 2007
    2.864
    0
    0
    Hallo

Mijn zoon is 4 en is vorige week op school getest.Het blijkt dat hij de r ook niet goed zegt.ipv de r zegt hij dus de l.Ik heb dus het advies gekregen om met hem naar een logopedist te gaan.Ik zie dit ook niet zo zitten omdat ik denk dat hij daar toch niet goed zijn best doet en omdat ik heb gehoord dat ze de r pas veel later mogen zeggen.
    Eerlijk gezegd zie ik het nut er nu nog niet in om naar een logopedist te gaan.Als hij nu een jaar of 6 was vind ik het anders.
    Wat zouden jullie doen?

12. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Redone,

Hier wordt er pas getest in groep twee en dan zijn de meest 6 of bijna 6 jaar ! Was de test voor heel de klas of hebben ze de test speciaal voor hem aangevraagd ?

Mijn zoontje is 4,5 en die slist, maak me er geen zorgen over. Gaat vanzelf over en anders hoor is het wel als hij over 1,5 jaar getest wordt !

Als ik jou was, zou ik me voorlopig nog geen zorgen maken. Volgens mij is het voor jongens op die leeftijd heel moeilijk om een half uur bij die logopedist geconcentreerd bezig te zien. Ik zie die van mij al na 5 minuten op de stoel gaan wiebelen en er na 6 afrollen !

Groetjes Monique

13. redone

redone Fanatiek lid

2 jul 2007
    2.864
    0
    0
    Hoi Monique

Inderdaad ik denk dat mijn zoontje ook op de stoel zou gaan wiebelen en alle kanten op zal gaan kijken.Hier worden ze normaal gesproken ook pas getest als ze in groep 2 zitten maar ze hadden tijd over en daarom werd groep 1 ook getest.Er waren veel meer kinderen die het advies hadden gekregen om naar logopedie te gaan.

14. Mees

Mees Actief lid

15 aug 2006
    297
    0
    0
    Hoi,

Mees vond het helemaal super om te oefenen met gorgelen! En hij was heel erg trots dat hij bepaalde woorden ineens kon uitspreken. Racen! bijvoorbeeld en vieRrrrr... Haha echt de moeite waard om spelenderwijs zelf thuis te oefenen. Wat nou logopedie? Haha
    nogmaals bedankt!

Groetjes Jessica

15. redone

redone Fanatiek lid

2 jul 2007
    2.864
    0
    0
    Dat vind ik wel een goede tip dat gorgelen.Ga ik morgen gelijk mee beginnen.

16. Goed dat hij het kan, maar als hij het niet zou kunnen, meestal wachten we met kinderen screenen tot groep 2 met een reden. Ze ontwikkelen zich in groep 1 qua taal meestal zodanig dat ze in groep 2 wel goed kunnen spreken. Zo niet dan kunnen ze alsnog naar logopedie. Alleen ernstige gevallen worden eerder aangekaart door de leerkracht. Bijvoorbeeld kinderen die veel letters omdraaien, letters niet kunnen uitspreken, echolalie (nabootsen van klanken tijdens het praten van anderen), of andere problemen. Dus maak je geen zorgen wanneer kinderen 1 of 2 letters niet goed kunnen uitspreken over verwisselen om al dan niet dezelfde reden.

Groetjes Daphne
    Juf van groep 1

17. Niet meer actief

Blij te lezen dat het geholpen heeft Mees. :)

18. veroon

veroon Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.055
    0
    0
    almere
    mijn zoontje van drie kan de letters v en de f niet zeggen en
    dan zegt hij de t voor
    en wij gaan wel naar de logopedi
    of heeft er iemand hier ook tips voor

19. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    volgens mij is het wel redelijk normaal hoor. Mijn dochter kon het ook niet toen ze 4 was, maar met een paar weken school had ze het al opgepikt! Ze kon trouwens de L ook niet....wat niet zo handig is als je Laila heet :rolleyes: :)
    En mijn zoon (4) kan 'm ook nog niet zo goed. Maar het gaat al steeds beter. Hij maakt er gewoon zo'n engelse érw van.

Deel Deze Pagina