baby/dreumes + peuter jaloers op elkaar...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Athina, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.811
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi allemaal,

pfff ik word er de laatste dagen een beetje gek van. De jongste is niet helemaal in haar hum. Tandjes zitten dwars ofzo?
    Dus het is heel wat jengelen/jammeren en aandacht vragen op die manier.
    Vaak komt ze aankruipen en begint dan heel dramatisch te huilen als ze bij me is :p - dan móét ik haar echt oppakken, maar zodra ik haar vast hebt, zet ze zich met haar handjes af aan m'n gezicht om rond te kijken (gezellig.. ) . Dus echt een kroel komt ze ook niet halen, want voor ik zover ben, heeft ze zich allang weggeduwd :p .

De oudste echter eist ook haar aandacht op natuurlijk. Als de jongste op schoot zit, wil zij ook. Of als ze de jongste aan ziet komen, spurt zij gauw voor en klimt op schoot of eist mijn aandacht gauw op.
    (andersom gebeurd het echter ook, als ik even met de oudste op schoot zit, komt de jongste huilend aankruipen)

Nu valt het me steeds meer op, dan de jongste ook echt begint te huilen (hard!) als ik met de oudste bezig ben. Ze pakken elkaars speelgoed af - als de jongste dat te veel deed, zette ik haar even in de box. Maar de oudste wil álles wat de jongste heeft. Ik begin het al in te calculeren: Ik geeft éérst de oudste wat.. maar hoe leuk het ook is, ze moet áltijd hebben wat de jongste heeft. Ook als ze eerst heeft mogen kiezen.

Gevolg: Ze gaat drammen/jengelen/zeuren of afpakken, waardoor ik haar terecht wijs. Dit gebeurd met lage/strenge stem... waardoor de jongste weer gaat huilen en de oudste nog een deuntje harder.

Straks is de jongste jarig en krijgt dus cadeautjes. De oudste weet dat ook en ook dat zij dan geen cadeautjes krijgt (zei ze zelf al) want Katelynn is dan jarig en zij had op haar verjaardag cadeautjes gehad. Maar ik zie al hélemaal gebeuren dat ze bovenop haar zus zit om mee te helpen uitpakken, waardoor zusje geen kans krijgt.
    En dat ze er met het speelgoed van haar zus vandoor gaat. Terwijl ik de jongste natuurlijk net zo'n 1e verjaardag wil geven als de oudste indertijd...

Ik vind het echt zo moeilijk hoe ik moet handelen met die meiden. Het drammen/huilen van beiden vind ik best moeilijk. Hoe moet ik erop reageren? De jongste begrijpt natuurlijk een hoop niet. Ik probeer wel af en toe duidelijk ook haar te waarschuwen en aan de oudste te laten merken dat de jongste óók niet alles mag... Maarja, als die aan het huilen is en ik weet niet waarom, krijgt ze tóch aandacht - misschien heeft ze pijn tenslotte? Maarja, de oudste pikt dat steeds meer op als zijnde: Als ik huil / jengel krijg ik aandacht, terwijl ik er eigenlijk vaak alleen maar boos van wordt van binnen.

Nouja hele lap tekst - beetje door elkaar alles - maar zijn er meiden die dit herkennen? Ik weet af en toe echt niet hoe ik het goed moet doen...

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Met twee is het nog 'makkelijk': je hebt twee knieën, voor ieder kind één, lekker met zn drietjes knuffelen ... en ja, soms moet er een even geduld hebben.

Wat betreft de verjaardag, ik zou je oudste juist een belangrijke rol geven: helpen met taart uitdelen ed. En natuurlijk ook helpen met cadeaus uitpakken, want dat kan die kleine natuurlijk nog niet. Natuurlijk moet de kleine ook de gelegenheid krijgen om te scheuren, maar die laat zich wel horen als ze het niet leuk vindt ;).

En als de één jarig is, dan is de ander dat ook een beetje en die mag dan ook een klein geschenkje ... :)

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.811
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi - ja maar als ze dan beiden op schoot zitten, dan willen ze dat weer niet, want ze willen mama niet delen... of ze gaan elkaar lopen vervelen (de jongste trekt aan het haar van de oudste, de oudste pakt het handje van de jongste vast) wat ze eigenlijk wél willen ? Geen idee.. ja mama, maar niet om mee te knuffelen, de jongste in elk geval niet...

Dat van die taak op de verjaardag is een goede :) - wat kleine kadootjes (die ik sowieso nog wilde geven - autoraamstickertjes bv) was ik sowieso al van plan.

Maar bedankt voor je reactie!

4. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Herken het hier ook wel een beetje en idd hier ook gewoon alletwee op schoot als ze perse allebei willen en de oudste heeft hier ook geholpen met het openscheuren van de kado's van de jongste, ik heb hem alleen geen kadootje gegeven op zijn zus der verjaardag en haar ook niet op zijn verjaardag (mijn schoonmoeder trouwens wel :p) Maar hier is het niet zo extreem als bij jou, het is maar af en toe.

Deel Deze Pagina