Ik heb een leuke baan aangeboden gekregen, maar de proeftijd is 3 maanden. Hoe zit dat dan met kinderopvang, kan je na aanmelding je kind er gelijk naartoe brengen? En een vergoeding van de kinderopvang? Wij leven nu op het salaris van mijn man, goed te doen maar een dikke rekening van de kindsropvang kan er niet bij zeg maar. Als ik ga proefdraaien en het blijkt niks te zijn kan je dan ook je kind weer van de 1 op andere dag van de opvang afhalen of zit er een opzegtermijn aan?
Het kan 8 wk duren voor je de toeslagen krijgt. En vaak kun je tegenwoordig je kind direct brengen. Niet altijd zo. En ja je hebt altijd een opzegtermijn van 1 soms zelfs 2 maanden.
Het hangt er maar net van af hoe druk het bij jullie in de regio is op het kdv. Bij ons in de buurt is het zo rustig dat ze juist blij zijn met nieuwe kindjes. Je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag, maar hier gaan wel een paar weken overheen. Ik zou het dus rekening mee houden dat je de eerste 2 maanden voor moet schieten. Er zijn ook kinderdagverblijven die hier rekening mee houden waardoor je de eerste 2 maanden pas hoeft te betalen zodra je de toeslagen hebt ontvangen. Een opzegtermijn is vaak 1 maand.
Ligt er een beetje aan waar je woont. Wij wonen in een kleine stad en enkele kdv zitten helemaal vol. Als je niet teveel "eisen" hebt, (welke buurt, horizontale of verticale groepen, openingstijden, flexibiliteit ed.) zal er vast een kdv te vinden zijn waar je meteen kunt starten. Is er maar 1 in een dorp en zit die vol heb je kans dat je naar een ander dorp moet rijden. Wat betreft opzegtermijn; volgens mij mag dit wettelijk gezien maar 1 maand zijn!
Wij hebben daarom voor een gastouder gekozen. Wel via een bureau. Direct opzegbaar, je betaald wat je afneemt. Ook als je ze eerder ophaalt betaal je alleen de uren dat ze geweest zijn. En de opvang was binnen drie dagen geregeld.
Een proeftijd van 3 maanden is trouwens sowieso nietig toch? Of is dat via cao zo geregeld? Zo niet, dan mag voor een contract van <6 maanden geen proeftijd worden bedongen, voor een contract tussen 6 maanden en 2 jaar een proeftijd van max 1 maand en een contract van >2 jaar een proeftijd van max 2 maanden.
Hier moet er echt op tijd zijn voor je kinderopvang. Bijna een jaar van te voren moet je al een plekje hebben gereserveerd. Dat zou lastig worden. Qua opzegtermijn is het overigens 1 maand. 2 maanden mag wettelijk gezien niet, omdat je in maandtermijnen betaalt en de maximale opzegtermijn daaraan gelijk moet zijn. Boink heeft dat daarom ook verplicht gesteld aan al haar leden: Contracten Maar in principe zou een opzegtermijn van maximaal 1 maand voor iedere opvang wettelijk geldend zijn. Controleer dit wel vooraf in het contract dat je tekent.
Dit is helaas niet bij ieder gastouderbureau/gastouder zo! Hier betaal he namelijk gewoon de uren die je reserveert. Als ik van 09:00-17:00 reserveer en ik zou mijn dochter om 15:00 ophalen betaal ik gewoon tot 17:00 uur!
Dat vind ik logisch. Dan heb je qua uren nog altijd een voordeel vergeleken met het kinderdagverblijf. Ik betaal iedere dag van 8.00 tot 19.00 uur, dus 11 uur per dag. Terwijl mijn zoontje maar 8 uur per dag naar de opvang gaat. Daar kan je niet anders voor kiezen, je kan niet minder uren reserveren. Het gaat niet per uur, maar per dag/dagdeel.
Klopt bij ons dan ook niet helemaal; Wij betalen per uur ipv per dagdeel! Voor all inclusive opvang, dit houdt in dat we alleen haar knuffel mee hoeven te geven. Ontbijt, tussendoortjes, lunch, én vers gekookte warme maaltijd zijn bij de prijs inbegrepen! Net als alle andere verzorgingsspullen. Ik hoor trouwens veel verschillen wat betreft gastouders hoor, dus het kan best een boel verschillen bij de ene of andere gastouder. Bijvoorbeeld over voeding en luiers zelf meenemen of dat het ook bij de prijs inbegrepen is. Ik werk met een flexibel rooster dus dit is voor ons de beste oplossing. Was wel een flinke puzzel hoor, maargoed tot zover off-toppic. Haha.