Ik heb een vraagje over de verrekening kinderopvangtoeslag 2015. Wij hebben sinds juni 2015 een gastouder waar wij flexibel gebruik van maken. Wij hebben 20 uur per maand opgegeven aan de belastingdienst maar door omstandigheden hebben we er minder gebruik van gemaakt dan gepland. Daarom hebben we dus voor een aantal uur per maand teveel toeslag ontvangen in 2015. Weet iemand wanneer dit verrekend gaat worden? Gelukkig gaat het niet over hele grote bedragen maar zou dit het liefste afgehandeld hebben. Waarschijnlijk komen wij aan het einde van 2016 boven het gemiddelde uit van 2016 uit. Ik dacht dat het in april bij de jaarlijkse aangifte wel naar voren zou komen maar niet dus... Wie kan mij helpen?
Ergens in september of zo als ik het me goed herinner krijg je een formulier waarop je moet aangeven hoeveel uur je hebt afgenomen, uurprijs etc. Dat stuur je dan samen met de jaaropgaaf die je van de gastouder hebt gekregen naar de belastingdienst en als je een beetje mazzel hebt, krijg je binnen een jaar een definitieve aanslag. Hier heeft het ook weleens ruim twee jaar geduurd. Als je nu al weet dat je te veel uren hebt opgegeven, kun je het heel makkelijk doorgeven op de site van de toeslagen. Dan wordt het over de rest van het jaar opnieuw berekend. Als je het zelf voor 1 april (als ik het goed heb) had doorgegeven op de site van de toeslagen, dan had je al een voorlopige verrekening gekregen. Wij hebben nogal wisselende inkomens en wijzigen ons inkomen dus voor 1 april met de gegevens van de belastingaangifte. Via de toeslagensite wordt het binnen zes weken verwerkt. Je kunt altijd op die site kijken of je het aantal uur voor 2015 nog kunt wijzigen, misschien is dat nog mogelijk.
Oké, ik lees dat ik gewoon geduld moet hebben en dat ik vanzelf een keer bericht krijgt.. In 2015 heb ik ziektewet/zwangerschapsverlof gehad, vandaar dat de uren anders zijn gelopen dan vooraf gedacht. Bedankt voor jullie antwoorden!
Tussen september en december 2016 komt er een definitieve beschikking kinderopvangtoeslag over 2015 binnen. Ze betalen of verrekeningen dan wat je te veel of te weinig hebt gekregen. Wanneer het na dec 2016 komt krijg je hier bericht van en daar staat in wanneer je de berekening kunt verwachten. Het gaat dus vanzelf. Er wordt dan ook rente verrekent/gerekend