Slapen in Kdv/onthaalmoeder

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Rainbow88, Aug 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Binnen 3 weken begin ik terug te werken, dochter zal dan naar een crèche gaan, ze is dan 7 maand.

Voor het eten, spelen enzo heb ik geen schrik. Wel voor het slapen.
    Ze is geen gemakkelijke inslaper. We moeten haar altijd even bij ons nemen (Soms ook maar een minuutje, soms langer) en dan kunnen we ze wegleggen. Dan slaapt ze ook wel 1-2 uur
    We oefenen ook met haar wakker in bed te leggen, lukt heel soms maar niet altijd.

Ze is ook enkel haar bedje gewend. Bij onze ouders slaapt ze in de ligstand in de buggy.
    Ook is ze enkel door mij en mijn man te slapen gelegd.

Zijn er nog mensen met dit probleem? Hoe gaat dit in de crèche?
    Want daar leggen ze haar gewoon in bed zonder boe of bah veronderstel ik.. Heb bang dat ze niks gaat slapen of gaat huilen..
    Laten huilen doen ze daar gelukkig niet, heb het nagevraagd.

Ben van plan om haar vaste knuffel en iets mee te geven dat naar mij ruikt.

Ze mag ook enkele keren gaan wennen. We mogen dit opbouwen, omdat ze toch ook rond die leeftijd met verlatingsangst te kampen kan hebben.

Iemand ervaringen of tips?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Mijn dochter was een ramp met slapen als baby. Huilen, krijsen, enkel in buggy of auto slapen... Op vier maand ging ze naar de onthaalmoeder, en daar sliep er meteen hele blokken zonder problemen. Altijd. En thuis niet willen, dat kleine monster.

Om maar te zeggen, in de opvang zijn er zoveel extra prikkels, daar worden ze extra moe van. En de leidsters daar hebben ik hun eigen trucs.

En nee, ze gaan je kindje niet zonder boe of ba laten wenen in bed. Of tenminste, dat deed mijn onthaalmoeder niet. En ik zou mijn kind niet achterlaten op een plek waar ze dat wel doen.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,073
    113
    Nee joh, bij een beetje een geschikt kinderdagverblijf leggen ze je kindje niet zomaar in boe en bah in bed hoor (kan ook niet, er slapen vaak meerdere kindjes in 1 ruimte).
    Hier 3 slechte slapers, de oudste 2 sliepen vanaf 4 maanden probleemloos op het kdv, bij de jongste ging het met iets meer moeite.
    De jongste sliep de eerste maanden in een kinderwagen op de groep, die wiegden ze tot hij in slaap viel of hij sliep in een lutjepotje, daar sliep hij vrijwel gelijk in slaap.
    Later legden ze hem in een ledikantje en sliep hij altijd vrijwel gelijk, zo niet, dan was er altijd 1 leidster zo lief dat ze hem over zijn hoofdje wreef tot hij in slaap viel.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik leg de kindjes hier ook niet zonder boe of bah op bed hoor. Probeer het ritueeltje van thuis aan te houden voor zover dat mogelijk is hier.
    Ik heb nu bv een baby waar je regelmatig heen moet tijdens het slapen en waar je soms even bij moet blijven. Ik leg die in de kinderwagen te slapen in de gang zodat ik er even bij kan zitten terwijl ik zicht op de rest in de kamer heb. Er al die tijd boven bijblijven gaat gewoonweg niet als de andere hummeltjes hier rondlopen daarom los ik het zo op.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Op ons KDV nemen ze er echt de tijd voor om kindjes te laten wennen aan het slapen op een andere plek. Voor de allerkleinsten gebruiken ze een draagdoek. Er staat een grote, ouderwetse kinderwagen op een rustig plekje voor de kindjes die geschommeld moeten worden en ik hoor ook regelmatig verhalen van kindjes die bij een leidster op schoot in slaap vallen en dan worden overgelegd.

Ik kan me goed voorstellen dat je het spannend vind, vond ik ook bij mijn twee jongens. Heb vertrouwen in de leidsters en bespreek je zorgen, stel je vragen en dan komt het vast goed!

6. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Oh dat geeft mij toch allemaal wat hoop :)
    Ik moet eens bevragen hoe ze het doen als ze de kindjes in bed leggen ja..

Toen we vorige maand alles gingen bespreken, was het net het middagdutje, en alle baby's waren daar echt 1,5u muisstil aan 't slapen! Zijn ook gaan piepen in die ruimtes, echt schattig om te zien :)

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Op het kdv waar mijn zoontje naartoe gaat proberen ze rekening te houden met elk kind. J wil graag in slaap vallen tijdens het drinken, dus dat doen ze met hem. Lukt niet altijd, maar nu toch 3 van de 4 keren wel. Verder heeft hij een knuffeltje van thuis mee en een grote hydrofiel.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Exact dit! Ik was er ook bAng voor. Nou hij slaapt daar nog steeds beter dan thuis haha 😄

9. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Slapen altijd beter dan thuis... ;)
    Heb geen briljante slapers en was er ook een beetje bang voor, maar op KDV is het altijd vrij soepel gegaan.

Zelf nu nog (bijna 2,5 jaar) kunnen ze haar in bed leggen in middag, dan gaat ze rustig babbelen/spelen :)$) en valt dan uiteindelijk in slaap. Terwijl ze thuis in geen maanden in middag in haar bedje heeft gelegen, no way dat ik die in bed krijg! (dat is in avond al uitdaging genoeg ;), laat staan in middag...)

10. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Bijzonder he, die rust die je vaak tegenkomt op babygroepen?

Mijn zoon was thuis en op kdv een moeilijke slaper.
    Ze hebben hem daar: in slaap geschommeld in de kinderwagen, op schoot in slaapgewiegd, in een babyschommel (als er geen tijd was voor schoot), uiteindelijk op een apart kamertje laten slapen om een prikkelloze omgeving te creëren (met een babyfoon uiteraard)

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zou heel duidelijk uitleggen/opschrijven oe jullie het doen. Dan kunnen ze kijken of er de mogelijkheid is om dit hetzelfde te doen.
    De knuffel/geur is een goed idee.

Ik heb ik een kdv gewerkt en ben nu gastouder. Ik probeer te doen wat ouders doen. Ik heb een aantal kindjes ook veel gewiegd en in slaap weg gelegd. Maar als ik te veel kindjes heb rondlopen dan kan dat niet altijd. Ik kan namelijk niet de hele tijd boven blijven als ik anderen beneden heb. Het kindje wat nu nog steeds heel moeilijk is qua slapen, moet nu echt grotendeels zelf in slaap leren vallen. Bij mama valt hij aan de borst in slaap en ik kan niet steeds 10/20 min of langer bijbel blijven. Dus dan huilt hij wel degelijk en ga ik regelmatig even langs/kijken.

Dus naast goede communicatie met de opvang, zou ik ook heel erg bezig gaan met zelf inslapen, want anders doe je je kindje echt te kort. (Al weet ik hoe moeilijk het kan zijn hoor!!)

12. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik ben zelf gastouder en ik neem zeker bij nieuwe kindjes de tijd. Natuurlijk zijn er ook andere kinderen, maar een nieuw kindje krijgt zeker met slapen extra aandacht. Het moet vertrouwd raken met de omgeving, de leidster, het bedje en alle andere dingen. Mijn ervaring is dat het vaak goed gaat. Gisteren nog een kindje van 11maanden voor het eerst en het was toen zn moeder er bij was huilen, toen zn moeder weg was ook nog even, maar met slapen volgde hij hetzelfde moment patroon als thuis (wat zn moeder vertelde) en hij heeft net zo lang geslapen als thuis.
    Geef duidelijk aan dat je kindje moeite heeft met slapen en dat je je een beetje zorgen maakt daarover. Vraag hoe ze het aanpakken als je kindje niet zelf in slaap kan komen. Wat heel belangrijk is is dat je goed communiceert met de opvang daar heeft je kindje ook veel baat bij.

13. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Het heeft een tijd goed gegaan, dat ze zelf in slaap kon vallen.. Maar nu lukt 't weer niet helaas :( Gelukkig slaapt ze wel goed, eens ze slaapt..

Ik hoop stiekem dat ze haar niet moeten wiegen, maar dat ze daar wél alleen in slaap valt.. En dat ze dat dan hier ook gaat doen :D Maar dat is teveel gevraagd wrs hihi

Misa, hoe bedoel je tekort doen? Als ze slecht slaapt op het kdv doordat ze niet alleen in slaap kan vallen?

Fijn om te lezen dat bijna elke opvang/gastouder toch veel moeite doet!!

14. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    De opvang belde net.

Ze stelden zelf voor om volgende week 3 wenmomenten te doen. Telkens van 2 uurtjes, zonder slapen (Tenzij ze echt moe wordt natuurlijk). Ik zei dat ik mij zorgen maakte ivm het slapen. Dit oefenen ze pas de week daarop, de 1ste week dient vooral om de omgeving te leren kennen.

De week erop weer 2-3 wenmomenten, dan met slapen bij..

Zoveel wenmomenten vonden ze zeker nodig omdat ze toch al wat ouder is..

Vind ik toch al een positief begin! :)

15. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Update

Vandaag de 4de x gaan wennen, de 1ste x dat ze ook moe was en moest slapen.
    Haar in haar bedje gelegd, maar ze begon te krijsen en maakte zich heel boos. Ze hebben haar proberen troosten door te aaien en te sussen, maar dat lukte niet. Na een kwartiertje hebben ze haar in de maxi-cosi gelegd en ze was meteen vertrokken voor een dik uur..

Niet ideaal maar ben toch al blij dat ze in een vreemde omgeving met toch wel wat 'lawaai' slaapt..
    Morgen de 1ste x een hele dag wennen!

Share This Page