peuterspeelzaal in combi met KDV?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Miffy77, Jun 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Gisteren zei mijn buurvrouwtje iets waar ik werkelijk helemaal niet over nagedacht heb... Haar dochtertje zit (net als het mijne) op het KDV. Die van mij gaat er 2,5 dag in de week naartoe. Nu vroeg ze of wij Julie straks (vanaf 2-3 jaar zoiets) ook naar de peuterspeelzaal laten gaan, in plaats van een dag KDV. Daar zouden de kindjes meer leren en voorbereid worden op school, wat op het KDV dan weer niet gebeurt.

Poe, daar heb ik helemaal niet over nagedacht! Had me niet eens gerealiseerd dat een PSZ zoveel anders was dan een KDV! Eerlijk gezegd lijkt het me best verwarrend voor een kindje om naar verschillende plekken te gaan...

Iemand van jullie ervaring of een mening?

2. Sijke

Sijke Bekend lid

hoi,

Mijn kinderen gaan ook naar kdv en ik ga ze niet naar een psz laten gaan. Ik vind dat ze precies hetzelfde leren op het kdv; samenspelen, gezag van anderen aanvaarden, meegaan in de structuur daar, werkjes maken, buitenspelen etc.
    Ik heb stage gelopen op een psz en daar was zeker niet meer pedagogisch aanbod dan op het kdv, maar dat ligt misschien aan je kdv of de psz.
    Conclusie; ik zou het niet doen.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik doe het ook niet. Ik snap wel dat de dagindeling van een psz meer lijkt op die van de basisschool, maar ik vind het KDV van mijn zoontje prima. Ik ga hem zeker niet meer wegbrengen en de halve dagen van een psz zijn dus helemaal niet handig om KDV dagen te vervangen. Dan zit ik met halve dagen opgescheept... En inderdaad, 2 verschillende plekken lijkt me ook niet erg fijn voor hem.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Voor werkende ouders is het helemaal niet praktisch om een kind naar een PSZ te doen.

Al ben ik wel van mening dat er wel anders wordt gehandeld dan op een opvang. PSZ wordt echt wel meer pedagogisch onderwezen. Op de SPW opleiding krijg je dat verschil echt wel mee.

Maar goed, dat verschil halen ze op de basisschool echt wel weer in.

Ik denk dat een kind daar echt niks van merkt.

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,040
    1,859
    113
    Provincie Groningen
    Ik vind de peuterspeelzaal erg goed, beter dan het kdv.
    Maar als werkende ouders heb je soms gewoon geen keus.
    Ik zou ze niet naar beide laten gaan.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Een beetje generaliserend niet? En heb je er ervaring mee?

7. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi dames

ik werk zelf op het kdv en heb ook af en toe gwerkt op een peuterspeelzaal, en ik heb er een jaar stage gelopen toen der tijd.

en de peuterspeelzaal is echt wel iets anders dan het kdv, het kdv richt zich op het verzorgen van het kind en de peuterspeelzaal is echt basisschool voorbereidend bezig.

daar gaan de kinderen ook in de kring e.d.

maar bij mij opt kdv zitten ook kinderen die op de peuterspeelzaal zitten. bij ons is het heel handig vind ik zelf,

ik werk in een brede school dus alles zit onder 1 dak, kdv, 2 basisscholen, en de peuterspeelzaal.

en ik heb een kindje dat op een dag bij ons komt, maar wij hem in de ochtend naar de peuterspeelzaal brengen, en hem daar ook weer ophalen, zodat hij de rest vd dag bij ons is.

geen gedoe dus voor werkende ouders, en dat kindje is het ook gewoon gewend, dus niets aan het handje:)

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ sannehai: dat is handig zeg! Dat doen ze hier helaas niet. Wel een brede school in de buurt, maar ik wil niet overstappen van KDV.

Ik zag vandaag een groep kinderen van een psz. Het is een kleine en ze zitten op een speeltuin (een vrij grote, hier in de buurt). Zag er zo ontzettend gezellig uit :) En echt heerlijk met dit mooie weer! Daar had ik mijn zoontje ook wel naartoe willen sturen ;)

Ik kan me trouwens voorstellen dat het uitmaakt of het KDV horizontale of verticale groepen heeft? Ik heb een vriendinnetje die op een KDV werkt met horizontale groepen en zij ondernemen ontzettend veel pedagogische activiteiten met de kinderen, meer dan ze op een peuterspeelzaal had gedaan.
    Bij mijn zoontje zijn dergelijke activiteiten anders geregeld omdat hij met verschillende leeftijden op een groep zit. Als ze dus wat ondernemen, komen er kinderen van verschillende groepen samen. Maar ze zitten dus niet standaard alleen met leeftijdsgenootjes en dat maakt het dagprogramma toch heel anders denk ik.

9. Mammie69

Mammie69 Actief lid

Mar 3, 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Ik zou niet kiezen voor een combinatie PSZ en KDV. PSZ en KDV hier ter plaatse zijn van dezelfde organisatie en volgen hetzelfde pedagogische beleidsplan. Het zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van de organisatie, maar ik kan me niet vinden in het feit dat een PSZ meer zou voorbereiden op de basisschool dan een KDV. Hier op het KDV worden kinderen wel degelijk voorbereid op de basisschool (zodra ze in de peutergroep terechtkomen) en wordt gewerkt volgens pyramide-onderwijs en ook met toetsen (ja, dat begint al als ze 3 jaar zijn :D).

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij kiezen ook voor alleen het KDV.
    Ons KDV is redelijk bezig met schoolse dingen, zoals knutselen, thema's, letten ook op de ontwikkeling (zelfde lijst als PSZ).

Maar het hangt erg van het KDV en PSZ af. Er zijn PSZ waar amper aan vorming gedaan wordt, maar alleen maar wat gespeeld. Terwijl bij sommige KDV's gewerkte wordt met "voorschoolse educatie programma's", en dus wel peuterspeelzaal-dingen aan bod komen tijdens een dag.

11. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Hier 2 dagen kdv, misschien laat ik haar 1 ochtend naar de psz gaan op de dag dat oma komt oppassen. Geen haar op mijn hoofd dat ik haar nog wegbreng als ik zelf thuis ben... :)

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Alle psz'en hier in mijn buurt werken met 1 vaste ochtend icm 1 vaste middag OF alleen de woensdagochtend van 3 uurtjes, dat is dus helemaal niet handig als je werkt, want een dagdeel op het kdv is 5 a 5,5 uur.

Psz is echt alleen spelen en leren, kdv is veel meer de verzorging ook.

13. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Het KDV waar Julie op zit heeft horizontale groepen met een "open deur beleid" zodat bv broertjes en zusjes elkaar makkelijk kunnen opzoeken. Wij vinden het wel een heel pedagogisch verantwoord KDV, daar hebben we met het maken van onze keuze destijds ook echt naar gekeken. De oudere kindjes doen veel knutselwerkjes, hebben thema's, gaan bv leerzame boswandelingen maken waar ze van alles verzamelen en daarna opplakken. Ik zal het pedagogisch beleidsplan er nog eens op naslaan te zijner tijd. Het lijkt me ook wel handig als ik eens navraag doe bij de PSZ, ter vergelijking.

Als de PSZ (die een paar straten verderop zit) niet veel toevoegt aan het KDV, laat ik Juul mooi alleen naar het KDV gaan. Dat lijkt me voor zo'n kind wel zo overzichtelijk, vooral als ze echt pas een jaar of 2 zijn.

14. zogelukkig

Wat je wel zou kunnen doen is je kind een dag EXTRA naar de psz laten gaan. Van het kdv afhalen en naar de psz brengen wordt in de praktijk nauwelijks gedaan.

15. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Dat zou misschien een optie zijn.... Nu gaat Julie 2,5 dag naar het KDV. Na die halve dag komen mijn schoonouders haar ophalen om vervolgens de middag op te passen bij ons thuis.
    Hmzzz...ik heb een beetje snode gedachten om in plaats van die middag schoonouders misschien de PSZ in te voeren dan... ;). Schoonouders bevallen me niet zo heel goed eigenlijk, maar we vinden dat heel vervelend om het hen te zeggen. En we hebben een hele dag oppassen al teruggedraaid naar een halve dag. Ik heb dan liever dat ze die halve dag naar de PSZ zou gaan...

16. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Nog een hele domme vraag: wat kost een PSZ eigenlijk? Heb geen flauw idee 8)

17. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Quinn gaat in januari een ochtend extra naar de psz, naast het kdv dus.
    Hij gaat nu 2 1/2 dag naar het kdv, en dan in januari naar de psz dus, dit omdat de psz aangesloten is aan de basisschool waar Quinn naar toe gaat.
    Op de psz doen ze de voorbereiding voor de basisschool, en leren ze hem alvast de regeltjes die de basisschool ook hebben.

Wij hebben hier voor gekozen omdat Quinn een prikkelgevoelig kind is, en hele grote overgangen moeilijk kan hebben, en zo hopen wij dat de stap naar de basisschool minder groot zal worden

18. zogelukkig

Heel weinig; tussen 4 en 8 euro per keer (inkomensafhankelijk).

19. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,170
    2,283
    113
    Mijn zoontje gaat naar beiden. 1 dag kdv, 2 dagdelen psz. Hij vindt de psz echt ontzettend leuk, veel leuker dan het kdv. Ze doen daar veel meer met elkaar, hij leert er veel, liedjes, verhaaltjes, dingen samen doen. Op het kdv zit hij in een verticale groep, met veel kinderen die een stuk jonger zijn dan hij (logisch, hij is bijna de oudste inmiddels), dus daar heeft hij minder aansluiting.
    Hij vindt het ook erg leuk om met al die andere kinderen te spelen, hij was er ook heel erg aan toe toen hij 2,5 was om meer contact met andere kinderen te krijgen.
    Als hij net als jouw kind al 2,5 of 3 dagen naar het kdv zou gaan, weet ik ook niet of ik hem nog wel extra naar de psz zou brengen hoor. Dan wordt het wel heel veel. En een dag ruilen, is hier geen optie, want psz is maar 2,5 uur, dus daar heb je niets aan om te gaan werken.

Share This Page