wat te doen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door music4life, 24 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. music4life

music4life Niet meer actief

als ik naar iedereen moet luisteren (behalven mijn man en moeder)
    is het heeel goed om je kind naar psp te doen,, ik zelf weet het gewoon niet. onze dochter word 2 dec 2 en is nog niet opgegeven,ik vind haar nog veel te klein.. ze heeft mij gewoon heel hard nodig. ik werk 12 uur pw dus ik ben veel thuis. als ik werk ,werk ik onr diensten.. het lijkt me wel goed voor mn meisje om te leren ,delen enz enz,,maar mischien kan ik het later doen? waneer zijn ze echt wettelijk verplicht om naar school te gaan?? 4? 5? dan een jaar daarvoor mischien naar de psp? wat te doen?

2. tulip

tulip Niet meer actief

Voor een kindje in die leeftijd is het idd goed, omdat ze in een fase komen waarbij alles: "mij mij en ikke ikke" is. Ze leren naar iemand anders te luisteren dan papa, mama of oma bv. Ook daar leert je kindje heel veel van. Het samen spelen en samen delen zorgt ervoor dat het karaktertje zich kan ontwikkelen.

Maar...... buiten alles waar het goed voor is, is het belangrijkste, dat het voor je dochter zo ontzettend leuk is!!!!! Allemaal ander speelgoed, vriendjes en vriendinnetjes.

Met 4 jaar gaan ze naar school. Dus met 3 jaar naar de psz zou kunnen. Het enige dat je er in mee wil geven is dat het nu makkelijker is voor haar om te wennen. Met 3 jaar zijn ze zo gewend aan hoe alles gaat dat ze ws niet meer wil. Dan is het ook maar voor een jaartje en dan moet ze meteen weer opnieuw wennen op school. Dan zou ik wel voor 2 jaar gaan.

Kindjes die naar school gaan en niet op een kdv of psz zijn geweest missen wat dat betreft wel een hoop in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Die haal je er ook zo uit.

3. music4life

euhm ok bedankt voor je reactie.. maar ze word in dec 2 en dit ga ik zoiso nu nog echt niet doen,, en ik ben niet naar een psp geweest en mijn man wel ,en onze vergelijking is heeel verschillend ,mijn man is in grote groepen verlegen en ik juist heel open en sociaal. dus daar ben ik het niet mee eens (dat mag he haha) voor mijn gevoel vind ik het gewoon nog te vroeg. en mijn omgeving is het het er niet mee eens! dat stuit me ook op de borst.. lastig dit

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Je kan er ook voor kiezen om je kindje pas met 3 jaar naar de psp te doen, daar ben je vrij in.
    Je kan altijd inschrijven, en als je het toch niet wil, laten vallen denk ik

5. music4life

ik vind het zo ontzettend moeilijk,ik zit er echt mee. heel gek mischien. ik wil het beste voor mn kind.en zoveel moeders doen het, het lijkt mij opzich ook wel goed voor mn dochtertje. maar ja mn moeder gaat het er echt niet mee eens zijn en dat trek ik me ook heel erg aan. ik beval in mei ook van ons 2e kindje ,dat is natuurlijk al wennen voor haar ,en dan met 3 jaar ook nog eens gaan spelen . ben zo bang dat het teveel word voor haar.

6. Milaa

Milaa Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.310
    0
    0
    Volg je hart zou ik zeggen..
    En als je er nog niet over uit bent, vraag je toch of je een keer samen met je kindje kan gaan kijken? Weet je gelijk of zij het ook leuk vind;)

7. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Snap best dat het voor jou moeilijk is, maar geloof me voor je kindje is het echt goed hoor, ze worden daar al aardig klaar gestoomd voor de basisschool. En je zou er voor kunnen kiezen om haar vanaf 2 en half /3 jaar op een psz te brengen. 2 jaar is ook vroeg en bij de meeste psz kan je je kindje pas vanaf 2 en half brengen.

En zeker met een tweede op komst is het mischien wel fijn dat ze met andere kindjes speelt.

maar je moet doen wat je zelf het beste vind, het is namelijk niet verplicht!;)

8. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij wil je gewoon heel graag zelf nog je meisje bij je houden?
    Maar kijk er niet na dat jij haar erg gaat missen...maar kijk er na hoe goed het voor haar zou zijn!
    Nieuwe dingen ontdekken, leren, spelen, vriendjes maken...het is allemaal erg belangrijk.
    Dus hou je kind niet thuis omdat jij dat prettig vindt.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier begint de psp voor de reguliere kinderen op 2,5 jaar. En dan 2 keer 2 uurtjes.. Bijzondere gevallen gaan vanaf 2 jaar 4 keer 2 uur. Dat laatste vind ik ook erg heftig..

Ik zou gewoon naar je kleintje kijken, heeft ze de behoefte om bij jou te zijn, laat dat dan gaan. Maar het wennen aan andere kinderen, en het bij mama vandaan zijn geen kwaad voor de basisschool. Misschien heeft ze er juist veel plezier in?
    Dat is een beetje een tussenweg zoeken. Kijk wel echt goed naar haar behoefte, niet naar de jouwe ;)

Je zou ook tot 2,5 kunnen wachten, of 3.

10. tulip

tulip Niet meer actief

Dat bedoelde ik ook ongeveer te zeggen, met als aanvulling: en zeker niet omdat je moeder het er niet mee eens is.:$ Sorry, maar daar heeft zij toch helemaal niks mee te maken???:( Wat kan ze erop tegen hebben?

11. music4life

nou ik wardeer de mening van mijn moeder heel erg. zij past nu namelijk op! en als ik mn dochter naar de zaal zou brenger vervalt er ook veel opas omdat ik maar 12pw uur werk,mijn moeder en ik zijn 2 handen op 1 buik en ik trek het me enorm aan als zij het ergens niet mee eens is!

en ik houd mn dochter niet thuis omdat IK dat zo fijn vind!
    ik vind het GOED voor haar om te gaan .maar mn man is ook zover nog niet om het er mee eens te zijn.ik ben niet alleen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

Ik waardeer de mening van mn moeder ook heel erg, maar ik waardeer het nog meer als zij mij van onafhankelijk advies zou voorzien en mij zou steunen in wat ik beslis. Dat is meer wat ik bedoel, nu komt het over alsof je schijt aan haar moet hebben, maar dat bedoel ik niet. Van de oppas, dat is jammer ja, maar oma's hebben toch het beste voor met hun kleinkind neem ik aan. Misschien lees ik het verkeerd, maar op mij komt het over alsof oma niet wil dat ze gaat omdat ze dan minder kan oppassen??? Ik krijg er altijd een beetje de kriebels van als opa's en oma's zich met zulke dingen mengen.
    Wat je man ervan vind zou ik belangrijker vinden, hij is tenslotte haar papa en mag daarin idd net zo veel beslissen als jij. Daar moeten jullie idd samen eerst uitkomen. Misschien kan hij een keer mee gaan kijken naar een psz in de buurt???

13. music4life

ja hier in het dorp is een psp,vlakbij dat is fijn ik loop mischien 5 minuutjes.. ik wil het ook wel gaan doen,ik hoor net van een moedertje uit het dorp dat er een redelijke wachtlijst is, ik ben een beetje bang voor hoe mn meisje zich voelt,nogmaals ik beval rond 17 mei,dan is mn dochter 2 jaar en 6 maanden dus zou ze al kunnen gaan. maar mischien geef ik mn dochter een naar gevoel,mama heeft een nieuwe baby nu moet ik weg""peuterzaal"" daar ben ik bang voor. bang dat ze me heel erg mist,dat ze daar moet huilen. weten jullie of het bij alle psp zo is dat als jeje kindje vanaf 2 jaar en 9 maanden opgeeft ,je kindje 3 dagdelen moet gaan?

14. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    je moet niets, je beslist zelf. Mijn kids zijn vanaf 2 jaar naar de psz gegaan en hebben het er erg naar hun zin. De eerste weken was het even wennen, maar nu gaan ze graag. Ik weet niet of je meisje nu regelmatig met andere kindjes in aanraking komt, bv. visite e.d. Vroeger waren er natuurlijk meer moeders thuis, waardoor kindjes elkaar ook buiten een speelzaal wel ontmoeten. Tegenwoordig is dat vaak toch moeilijker met allemaal werkende moeders.
    Kindjes van 2 spelen nog vaak meer naast ipv met elkaar. In de loop van het 2e en 3e jaar zie je daar vaak verandering in optreden en gaan ze meer echt samenspelen. In die zin zou vanaf 3 jaar om samen te spelen dus ook prima zijn.
    Hier bij de zaal zijn er ook veel kinderen die pas vanaf de derde verjaardag gaan. Die groepen zijn veel voller dan de tweejarigen groepen.
    Mijn oudste (bijna 4) zit nu in de driejarigen groep en gaat 2 ipv 3 keer per week. dit omdat hij de derde dag bij de gastouder is en deze hem niet kan brengen. De psz is vrijwillig dus als je zelf beslist dat een kind maar 2 ipv 3 keer gaat moet dan geen probleem zijn. Ze missen daardoor echter soms wel delen van een onderwerp/programma/thema en sommige knutsels die over meerdere dagen gemaakt worden zijn van mijn oudste dus niet altijd geheel compleet.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij ons blijft het gewoon 2 keer ook als ze 3 worden.. Ze gaan alleen andere dagdelen..

16. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter gaat sinds ze 2.5 is 2 ochtenden naar de psz. Dat verandert niet naarmate ze ouder wordt ofzo. Ze vindt het geweldig, afgelopen week was herfstvakantie en ze vond t niks dat ze niet naar psz mocht.

17. tulip

tulip Niet meer actief

Hier in het dorp is het 2 dagdelen.

18. music4life

ohja tulip hahhaa ik zie het nu pas!! hh toch??? zit jou kindje bij polleke? hihi 2 dagdelen vind ik mooi

19. tulip

tulip Niet meer actief

o ik dacht dat je het al gezien had. Nee ze gaat mee naar het kdv waar ik werk in roosendaal.

20. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Mijn zoontje is 1,5 jaar en die heb ik dus echt een plezier gedaan om naar een kdv te laten gaan (ben zelf thuis moeder) Hij gaat 2 ochtende en vind het geweldig.... Het ligt zo aan het kindje zelf... Je kindje leert ook alvast dingen voor als ze dadelijk naar school gaat en ze leert alvast wat kindjes waarbij ze op school komt... Iets wat zelf standig maken, haar eigen keuzes te ontwikkelen zonder dat mama of papa erbij staan...2 jaar is misschien voor je dochter wel te vroeg maar misschien 2,5 jaar? Ook zou ik je aanraden om het niet te gelijk met de geboorte van je kindje te doen want dan kan het door haar gezien worden als iets negatiefs....Je zou hetzelf iets leuks moeten maken!
    Misschien kun je afspreken tegen die tijd dat je het 1 maand aan kijkt en dat je van daaruit verder gaat

En wat betreft je moeder; snap je volkomen maar je moeder mag je advieze geven maar je er niet op aankijken wat jullie keuze is... Weet je ook waarom je moeder er een probleem mee heeft?

Deel Deze Pagina