Schoonmoeder kan niet meer oppassen. Gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Haver11, 17 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Weten jullie misschien hoelang je je kindje minimaal bij een gastouder moet brengen of maakt dat niet uit?

Ik werk in de zorg, avonddiensten.
    Ik moet om 3 uur naar mijn werk, ik heb dan dus oppas nodig van 15.00 uur tot 17.00 dan is mijn vriend weer thuis.
    Kan ik mijn dochter dan ook van 14.30 tot 17.00 uur brengen?

Mijn moeder past wel op, werkt ook in de zorg ook avonddiensten, als zij vrij is kan ik mijn dochter daar gewoon brengen, dus het is misschien voor 1/2 keer in de week.

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    dat zal per gastouder verschillen.
    wij kunnen dit op ons kdv ook dus dat is maar net wat je treft en wat je wil.
    het is wel dat de go of het kdv de hele (middag) dag beschikbaar moeten houden voor een paar uurtjes die jou kind komt, dat zal niet iedereen doen

3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik zou eens de gastouders in je buurt bellen om te vragen. Er zijn gastouders die met minimale dagafname of weekafname werken ( als je deze niet afneemt dan betaal je daar gewoon). Zelf vind ik dat niet kunnen en doe dat dus niet, maar of ik representatief ben voor de gastouders in jouw woonplaats?!

Ik denk wel dat het lastig gaat worden als je niet alleen maar heel weinig uren nodig hebt, maar ook alleen maar als je moeder niet kan. En niet op vaste dagen, ik lees dat de ene week nodig is alleen op maandag, dinsdag en donderdag niet omdat je moeder vrij is. De andere week is je moeder vrij op maandag, dus dan komt je kindje op dinsdag en donderdag. En de week daarna is je moeder vrij en komt je kindje niet.

Je kindje kan met zo weinig uurtjes lastiger wennen aan de gastouder en aan de andere kinderen. Bij mij komen dus ook kinderen flexibel, ook wel van 14:00 tot 16:45, maar daarnaast ook andere diensten van 7-15 uur. Daardoor kennen deze kinderen mij en de andere kinderen prima en gaat het goed. Ik heb er ook nog een die maar 2 0f 3x komt per maand, voor dat kindje heb ik alleen plaats als het past, ik kan daar geen dagen voor vrij houden. Kindje komt per maand aan 10 tot 15 uur, maar kindje heeft er geen moeite mee en speelt leuk met de andere kinderen en de andere kinderen met dat kindje.

4. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.
    Het is idd altijd verschillend welke dagen het dan nodig is. En idd vind ik het ookwat dat ze vanuit een vertrouwde omgeving bij schoonmoeder weer moet wennen aan een gastouder en andere kindjes..
    Ze zit sinds januari ook op de psz.. en daar wil het wennen nog niet heel erg lukken.
    Als ze er is en ik ben weg dan vind ze het heel erg leuk.

Ik zou ook ochtenddiensten kunnen werken, maar mijn dochter slaapt smorgens uit tot half 10/10 uur. Vind het ook zielig om ze om 6 uur wakker te maken.. als het niet perce hoeft.

Ik denk dat ik maar gewoon rond moet gaan bellen hoe de gastouders het hier in de buurt doen.. want dat is dus overal verschillend.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Het kan idd bij een gastouder, maar verschilt per gastouder.
    Ik heb ook kindjes die in het begin deze uren kwamen. Moet zeggen dat ouders er wel van terug gekomen zijn. Het is veel sjouwen voor het kindje en als ze ouder worden zijn ze vaak not amused als ze na 2,5 uur al weer weg moeten als ze lekker aan het spelen zijn.
    Dus hier wordt het kindje inmiddels einde van de ochtend gebracht. Zo heeft de ouder die thuis is even tijd voor een boodschapje, wat huishoudelijke dingen enz.

En wennen duurt ook een stuk langer als ze maar eventjes komt.

6. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dat kan inderdaad ook.
    Mijn moeder planned zichzelf en wil haar rooster nu helemaal aan gaan passen mij te helpen, maar dat hoeft voor mij niet. Heel lief bedoeld natuurlijk.

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Maar hoe laat gaat ze dan slapen als ze zo laat wakker wordt? En slaapt ze in de middag ook nog?

Mijn zoontje gaat naar psz en sinds kort 1 dag naar gastouder (en naar opa en oma). Het afscheid blijft wat verdrietig, maar verder heeft hij het reuze naar zijn zin!

8. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ging dat wennen goed bij de gastouder?
    Ik zit dan te denken, dat ze en aan de psz moet wennen en dan ook nog aan de gastouder en de kindjes daar.
    Dat dat dan misschien teveel is achter elkaar.

Ze gaat rond half 8 naar bed.. soms wat later soms wat eerder.
    Ze slaapt ook nog overdag, maar ik maak ze meestal wakker na een uur of anderhalf uur.
    Ja het is bij mijn dochter ook het afscheid, wat zou ik ze dan graag weer mee willen nemen haha. Maar het is goed voor haar, met andere kindjes.
    En als ik weg ben heeft ze het idd ook heel goed naar haar zin.
    Mijn moeder kan nu zeker tot april oppassen en anders kan mijn oma voor een uurtje komen.
    Mijn moeder zit al een tijdje te twijfelen om minder te werken zei ze, dus dat gaat ze doen..
    Ik heb wel tegen haar gezegd dat ze niet haar leven hoeft aan te passen voor ons.
    Als er een 2e mag komen gaan we het wss anders doen..
    Het liefst zou ik minder gaan werken, maar dat kan op dit moment helaas nog niet.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier werk ik ook veel al avonddiensten en zoontje breng ik dus ook van 14.30-17.30 ongeveer naar oma/gastouder.
    Hier nog nooit een probleem geweest. Soms wel eens even improviseren wat slapen betreft, maar meestal ging het wel prima.
    Zie dat jouw kindje bijna even oud is als de mijne (nu ruim 2,5). Als hij nu nog naar bed gaat voor ik moet gaan werken maak ik hem gewoon om 14.00 weer wakker, soms heeft hij dan een uur geslapen, soms slaapt hij net een half uurtje. Tja... is dan pech, hij red dat inmiddels prima, hij kan namelijk op zich ook zonder slaap, alleen is mijn man nog wel eens later en voordat ze dan thuis zijn, gekookt en gegeten hebben is het vaak toch wat later, dus vaak voor z'n eigen rust leg ik hem nog even in bed.
    Toen hij jonger was bracht ik hem rond 13.00 naar oma/gastouder, zodat hij daar gewoon kon slapen zolang als nodig was. Ging dan nog even wat voor mezelf doen.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn man werkt onregelmatig en wij brengen de kinderen de ene maand 15 uur en de andere maand maar 8 uur naar haar, zij vind dat geen probleem maar ik kan mij voorstellen dat er gastouders zijn die dit wel een probleem vinden.

Heb je al contact gehad met gastouders?

Deel Deze Pagina