Peuterspeelzaal of kinderdagverblijf?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Madelief32, 26 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    Hoi dames,

Ik worstel met het volgende: Mijn dochter zit momenteel 2 dagen op het KDV (omdat wij werken) en wordt bijna 2. Dan mag ze naar de volgende groep. Nu gaan sommige kindjes ook naar de peuterspeelzaal. Ik vraag me af wat daar nu precies het verschil tussen is qua activiteiten enzo.

Ik werd hierover geinformeerd door het consulatiebureau, en nu zit ik er een beetje mee. Ik werk 3 dagen, en ben dus 2 dagen thuis met mijn dochter. Ik vind het zo zonde als ik haar ook een dagdeel van die 2 dagen naar de Peuterspeelzaal moet brengen. Ik vind ze daar nog zo klein voor! Ik vraag me echt af wat de toegevoegde waarde ervan is, als ze ook al naar de peutergroep gaan op het kdv.

graag hoor ik jullie mening / ervaring. Ik ga ook eens bellen met de gemeente en de organisatie van het kdv waar mijn dochter zit.

Bedankt voor jullie reacties!

M

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik zie de peuterspeelzaal meer iets voor kindjes die niet naar het kdv gaan.

Ik zou het niet dubbel doen en lekker die 2 dagen met je kleine doorbrengen.

Kylian gaat hier wel naar de peuterspeelzaal puur en alleen omdat ik altijd thuis ben en hij daar lekker met leeftijdsgenootjes kan spelen.

Het fijne is ook dat ze de zelfde dagopbouw hebben als in de kleuterklas van de basisschool, dus als hij in augustus naar school gaat is in ieder geval de dagindeling hetzelfde en dus bekent.

Groetjes Anita

3. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Joey gaat 3 dagen naar het KDV. Om die reden doe ik hem niet naar de PSZ. Hier zijn genoeg kindjes om de omgeving waarmee hij spelen en ik vind die 2 dagen 1 op 1 met Joey heerlijk!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie gaat ook niet naar de PSZ, omdat hij 2 dagen naar het KDV gaat.
    Ik denk wel dat het een beetje aan het KDV/PSZ ligt wat je kunt kiezen.
    Soms is een PSZ handig, als je kindje wat extra hulp nodig heeft, dan kies je ook voor een PSZ die daar goed in is. Bijvoorbeeld voor gedrag, of de taalontwikkeling.

Sommige KDV's zijn ook echt alleen van het spelen. Bij ons KDV wordt ook geknutseld, hebben ze peuterregels, en doen ze dingen met kleuren/tellen etc. Ze hebben ook een kindvolgsysteem. Daar wordt (net zoals bij psz) gekeken of je kindje zich normaal ontwikkelt. En dat wordt ook doorgegeven aan de basisschool straks, net zoals het PSZ dat hier doet.

Daarom heeft het voor mij weinig toevoeging. Ons KDV doet gewoon al veel PSZ dingen..

5. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    Jullie bevestigen een beetje mijn gevoel dat het inderdaad een beetje dubbel is.

Pluk: Ik kan me voorstellen dat het ook prettig voor jezelf is dat je dan even wat tijd voor jezelf hebt, en het is inderdaad belangrijk voor de sociale vaardigheden.

Ik was al bang dat ik iets zou missen als mijn meiske niet naar de PSZ zou gaan, maar volgens mij leert ze inderdaad dezelfde dingen op het KDV. Misschien als ze 3 wordt ga ik een combinatie doen, om de overgang naar school wat te vergemakkelijken.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben het er niet mee eens.

Ik zie wel een degelijk verschil tussen de twee.

Peuterspeelzaal is echt een school waar veel op het pedagogische vlak wordt gedaan. Echt een voorbereiding op school.

KDV is echt opvang en meer niet. Ze spelen daar maar hebben niet echt een doel en nut.

Ik heb dit ook geleerd op de SPW opleiding en het is toch echt wel verschillend.

Ik zou je kindje toch echt wel een dagdeel naar een PSZ brengen. Maar vanaf 3 jaar is dat prima. Daarvoor kan wel vroeg zijn.

7. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Dat ben ik niet met Bosi eens, bij ons op het KDV werken ze met het zgn. piramide project, en ik kwam er dus achter dat ze op de PSZ met precies hetzelfde werken.

Ze hebben iedere maand een thema waar ze dingen over "leren" , liedjes zingen, enz.

Nu ze 2 is zijn ze ook bezig met de kleuren tellen en dat soort dingen.

Maar om op je vraag terug te komen ;)
    Ik werk ook 3 dagen en vind niet dat ik haar nog naar de psz zou moeten doen, waar ze hetzelfde doen als op het KDV

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik weet uit ervaring dat het in de praktijk toch echt anders is.

Te weinig tijd en teveel kinderen om echt pedagogisch bezig te zijn.

Maar mensen moeten het zelf weten. Veel slechter zullen ze er niet van worden.

En kleuren en tellen dat kunnen de meesten toch al met twee? Ik wil alleen maar zeggen dat een PSZ toch echt beter voorbereidt op een school situatie.

9. Ik zit op dit moment ook een beetje met dit dilemma.
    Maar Jelle zit maar 1 dag op het KDV, geen 2 zoals bij jou Madelief. Als Jelle 2 dagen naar het KDV zou gaan zou ik hem niet naar de PSZ sturen, misschien met 3 jaar nog wel, maar nu (net 2) zeker nog niet.

Mijn 2 zussen werken op een KDV, en die zeggen allebei dat tegenwoordig de meeste kinderdagverblijven op een dusdanige manier werken dat het bijna gelijk staat aan wat ze op een PSZ doen. Dit zie ik ook op het KDV waar Jelle zit, zij hebben inderdaad ook verschillende thema's, en ze ondernemen echt vanalles, worden heus niet alleen maar opgevangen.
    Vrienden van ons hebben een tweeling van bijna 2, en die hebben op het CB ook als advies gekregen dat ze net zo goed een dagje naar het KDV kunnen in plaats van naar de PSZ.

Uiteindelijk denk ik zelf dat ik voor Jelle de PSZ ook nog maar even uitstel totdat ie 3 jaar is.
    In mijn geval zou ik dan Jelle wel naar de PSZ sturen, omdat ie op het KDV zit vlakbij mijn werk in Tilburg, en niet hier in het dorp. Dus ik vind het wel fijn dat ie tegen die tijd ook de kindjes waar ie bij op school komt een beetje leert kennen.

Maar Madelief, in jouw geval zou ik het dus lekker bij 2 dagen kdv laten, dan kan je over een jaartje nog kijken...

10. ProudMum

Joey word vrijdag 2 maar die kent echt de kleuren nog niet en tellen ook niet hoor!

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    bosi, dan vraag ik me echt af hoe jij aan die info komt.. bij ons op het kdv wordt zeker volgens een pedagogisch beleid gehandeld. Denk juist nog beter als op een psz (heb daar stages gelopen).

12. mamavj2008

mamavj2008 Bekend lid

24 aug 2008
    553
    1
    18
    Ik ben het wel grotendeels met Bosi eens. Bij de psz worden kinderen meer voorbereid op de basisschool waardoor de overgang wat minder groot is. Er wordt meer klassikaal gedaan dan op een kdv.
    Mijn zoontje gaat ook 3 dagen naar het kdv, daarom gaat hij straks niet naar de psz, want dat wordt teveel. Maar anders was hij zeker naar de psz gegaan.
    Ik zou gewoon op mijn gevoel afgaan, mocht je het idee hebben dat het mss toch beter voor haar is om nog een tijdje naar de psz te gaan kun je dat altijd nog doen.

13. ProudMum

Op Joey's KDV doen ze ook aan voorschool. Dus ik ben het niet met Bosi eens.

Ik krijg nu het gevoel dat ik mijn kind tekort doe als ik hem niet naar PSZ laat gaan.

14. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Omdat ik nu nog thuis mama ben gaat keano straks als hij 2,5 is naar de psz.
    Mocht ik tegen die tijd eindelijk mijn droombaan gevonden hebben dan zal hij naar de gastouder gaan en dan vind ik het ook echt niet nodig om hem dan ook nog eens naar de psz te doen.
    Dat vind ik gewoon teveel van het goede.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochtertje ging eerst naar het kdv en sinds de verhuizing en ik een andere baan heb, gaat ze naar de psz.
    Ik denk dat het ontzettend verschillend is per kinderdagverblijf wat ze allemaal wel of niet doen.
    Als ze nog naar het kinderdagverblijf was gegaan, had ik haar niet alsnog naar de peuterspeelzaal gedaan, net wat je zegt, je wilt zelf ook nog wat tijd met je kind doorbrengen.
    Mijn ervaring met de peuterspeelzaal is wel beter dan met het kdv, ze gaan hier dieper op dingen in en het is wat 'schoolser' dan het kdv, maar dat is persoonlijk, de ene psz is de andere niet en andersom net zo.
    Er zijn trouwens bij haar in de groep wel wat kinderen die daarnaast ook nog naar het kdv gaan.

16. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    En die van mij is een dag ouder :) en zelfs zij kent ze niet :)!

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn kleintje begon met 1.5 al met tellen en bij t cb waren ze daar erg verbaasd over omdat dat iets schijnt te zijn wat ze leren in groep 1 ofzo ;)

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Fantastisch :)!

19. mier47

mier47 Lid

5 dec 2008
    22
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    puttershoek
    hallo,

mijn dochter zit op een peutergroep op het kdv waar ik zelf ook werkzaam ben,

vaak is psz iets voor kinderen die niet naar een kdv gaan en het nog niet echt gewend zijn om met andere kids te spelen, dat hebben de meeste psz ook als doelstelling in iedergeval het hoofdoel is: het in contact komen met leeftijdsgenoten.

ik denk dat het ook wel een beetje ligt aan het kdv hoor hoeveel ze wel doen en niet doen met de peuters op de groep.
    wij hebben toevallig hele actieve juffies waarvan de kids heel veel leren dus wij treffen het!
    en kindjes van twee kunnen echt nog niet allemaal tellen en de kleuren hoor.
    ik ben het dan ook totaal niet eens met bosi, als je niet in dit werkveld zit kan je er beter alleen je mening geven en niet stellig denken dat het in heel nederland het zelfde er aan toe gaat!

groetjes:D

20. mier47

mier47 Lid

5 dec 2008
    22
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    puttershoek
    en het is ook nog eens zo, dat moeders die de kids op een kdv hebben zitte, ze eigenlijk helemaal niet weten wat er overdag allemaal word gedaan op de groepen!
    er gebeurt zoveel meer dan alleen maar eten slapen en verzorgen!

Deel Deze Pagina