Wat gezellig zo'n levendige discussie! Ik hou daar wel van. Ik weet dat bij ons op het kdv wordt veel gedaan aan 'ontwikkeling van de vaardigheden', maar ze zijn nog zó klein! Zowiezo als ze nog geen 2 zijn kunnen de meeste kindjes nog niet samen spelen, en zijn ze enkel nog met zichzelf bezig. Ik vind ze nog zo klein voor een 'klasje'! Ik denk dat je als moeder wel gaat merken dat ze eraan toe zijn. Op het kdv gaven ze ook aan dat onze meid 'verder' is dan gemiddeld en dat ze nu al naar de volgende groep mag, dus dat geeft voor mij ook aan dat ze er goed naar kijken anders hadden ze dat niet gezegd. En tellen kan ze ook nog niet, ze kent alleen de 6 en de 8, hahaha! dat leren ze idd pas later, de meesten kunnen het nog niet eens goed uitspreken. Het belangrijkste blijft dat je als ouder vooral moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Je kent je eigen kind als geen ander, en met een beetje deskundig advies op zijn tijd komt het altijd goed. Overigens willen ze vanuit de overheid het onderscheid tussen PSZ en KDV ook verkleinen omdat het al zo dicht bij elkaar ligt. Ik las hier laast een artikel over: Kinderopvang / Kinderdagverblijf versus speelzaal - Trouw Naar mijn mening zijn het 2 verschillende doelen: opvang of voorbereiding op school. Maar juist omdat steeds meer kids naar het kdv gaan, gaan ze op het kdv ook al op school voorbereiden, alleen met een andere methode.
Hier in Amersfoort hebben ze nu ook een soort peuteropvang, dat is geloof ik ook een mix tussen psz en kdv ofzo, om t maar makkelijk te houden Zodra we verhuisd zijn (ben gescheiden), wil ik haar zeker naar een psz doen, ze is of bij mij thuis óf bij de oppas en we hebben weinig kleintjes in de buurt, dus ik denk dat de psz een hele goeie aanvulling op haar ontwikkeling kan zijn. Overigens, mijn opmerking over tellen was niet om te pochen ofzo hoor, ik vind t zelf alleen zo grappig dat ze ineens begon te tellen, tot 13. Heeft een tijdje geduurd tot ik erachter kwam waarom nou perse tot 13. En toen bedacht ik me....als ze treuzelt met traplopen ga ik altijd de treden hardop tellen en dan wil ze wel. En jaja, de trap heeft...13 treden
Ik zou die 2 dagen lekker met je dochter door brengen en haar niet nog een dagdeel daarvan naar de peuterspeelzaal brengen. Wat ik niet heb mee gekregen of er bij jullie in de buurt genoeg kindjes van haar leeftijd zijn om mee te spelen? Mijn dochter word in Juni 2.Zit 3 dagen in de week bij een gastouder. Sinds kort is daar ook een kindje van haar leeftijd bij gekomen dus leren ze samen spelen en delen. Verder zijn er hier in de buurt genoeg kinderen van haar leeftijd.Waar we mee afspreken. Wat het pedagogisch gedeelte/leren betreft. Mijn gastouder is bezig met de opleiding die verplicht is gesteld door de overheid en gaat binnenkort ook met thema's werken. Lente,pasen,sinterklaas,kerst dat soort dingen. Dus daar zal ze ook wel leren hoor.
Ik heb beide, maar si pr kind verschillend mijn dochter gaat drie dagen naar kdv en een ochtend naar psz ze heeft dar wta uitdaging op psz en ze trekt het ook, eht an teveel worden en dan gaat ze er vanaf gr gaby
Hier gaan ze 1 dag per week naar het kdv. We hebben het nu zo kunnen regelen dat Luca 's morgens naar de psz gaat en dan door het kdv wordt opgehaald en daar blijft tot wij klaar zijn met werken. Hij vindt het zo geweldig op de psz dat hij vanaf volgende week ook een middag gaat als ik vrij heb. Als we het niet zo hadden kunnen regelen dat hij op de dag van het kdv ook naar de psz kon gaan dan hadden wij er ook niet voor gekozen om hem naar de psz te laten gaan. Ze kunnen nog lang genoeg naar school