Vervroegd naar de basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama van Isabella, 18 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Mijn dochtertje zit momenteel op een creche die failliet is gegaan. De creche is nu tijdelijk overgenomen door een curator. Na de zomervakantie zijn ook al haar vriendjes/vriendinnetjes weg. Allemaal gaan ze naar de basisschool. Onze meid wordt pas in december 4 dus dat zou betekenen dat ze vanaf begin september met alleen nog maar kinderen jonger dan 2 jaar op de creche zou zitten. Ik vind dit erg akelig.
    Nu vroeg ik me af, is er een mogelijkheid dat ze vervroegd naar school zou kunnen? Vanaf oktober/november misschien? Ik zal vandaag de directeur van haar nieuwe school een bericht sturen maar ik dacht; misschien zijn er hier moeders met ervaring.
    Ons meisje is een heel gemiddeld kind. Ze is niet vreselijk voorlijk ofzo maar doet het verder wel heel goed met haar ontwikkeling.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Gewoon een peuterschool geen optie?

3. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Nee dat wil ik ook niet.
    Dan zit ze nu op de creche, dan nog 3 maanden naar een peuterschool en daarna weer naar de basisschool. Vind ik veel te veel verandering.

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat een weekje eerder naar de basisschool wel kan, maar dat echt een paar maanden eerder niet zo verstandig is. Je dochter is van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn dochter en hoewel zij wel vrij vlot is op het cognitieve vlak, zou ik na de kerstvakantie vroeg zat vinden. Maar goed, ik denk dat je dit echt in overleg moet doen met de directeur van de basisschool.

Ik snap trouwens wel dat je niet voor zo'n korte periode een speelzaal wil. Of is er een speelzaal verbonden aan de basisschool? Dan is het toch al een beetje een voorproefje?

Heb je de opvang nodig ivm werk? Dan lijkt het me niet echt een keuze ... moeilijk hoor!

5. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ja ik heb sowieso opvang nodig op de maandag en dinsdag. Op die dagen gaan mijn kinderen ook naar de creche. Voor ons zoontje zijn we nu druk bezig met een andere creche maar voor mijn dochtertje wil ik niet teveel verandering. Natuurlijk wil ik haar ook het liefst voor of na de kerstvakantie naar school hebben. Maar ze zegt nu al telkens dat ze niet naar school wil omdat er zo weinig kinderen zijn en na de zomer dus helemaal geen vriendinnetjes meer om mee te spelen. En dan zijn 4 maanden nog best heel lang natuurlijk.
    Weet zelf eigenlijk ook niet zo goed wat nu het verstandigst is.
    En de peuterspeelzaal is hier niet aan school gekoppeld.
    En de peuterspeelzaal is niet de hele dag en wij werken op maandag en dinsdag de hele dag.
    Opa's en oma's als oppas is ook geen optie bij ons helaas.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

volgens mij mag het verzekeringstechnisch ook niet.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Volgens mij mag het inderdaad niet.

Wat vervelend zeg! Lijkt me echt een nachtmerrie, dat de opvang failliet gaat. Worden ze niet overgenomen voor een doorstart of iets dergelijks? Gaat ie echt helemaal sluiten?

8. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Nee de creche wordt overgenomen door een andere organisatie maar waarschijnlijk per 1 januari 2012 (misschien ook wel eerder hoor. Heb ook al augstus en oktober gehoord). Tot die tijd neemt een curator het over. Dus de kids staan niet op straat gelukkig.

9. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    ik denk dat er weinig anders op zit dan je dochter naar een ander KDV te brengen, misschien zijn daar wel weer kindjes van haar leeftijd om mee te spelen. Ik kan me haast niet voorstellen dat een basisschool een kindje dat pas over 4 maanden 4 is al zal aannemen, volgensmij kan dat qua verzekering ook niet, maar dat weet ik niet zeker..... aan de andere kant, gewoon eens informeren bij de bassischool.... want niet geschoten is altijd mis....
    succes er mee, het is wel een lastige situatie zo zeg......

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113

oohhh dus het grootste probleem is niet de opvang zelf maar het feit dat er alleen maar jongere kindjes op haar KDV zitten..... denk niet dat dat voor een basischool een reden is een kind eerder aan te nemen, los van het feit of het wettelijk gezien mag.
    is er niet nog een andere groep op het KDV met nog wat oudere kindjes waar ze mee kan spelen?
    en heb je al daar overleg gehad met hoe ze het voor je dochter leuk en uitdagend gaan houden?

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Maar ik neem aan dat je voor de maandag en dinsdag dan ook BSO nodig hebt wanneer ze naar school gaat? Kun je niet met de BSO organisatie wat regelen voor de periode tot ze naar school gaat?

12. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    volgens mij is dit ook echt het probleem als kindjes bijna 4 worden op elk KDV/gastouder e.d. In de ene groep zitten meer kindjes van dezelfde leeftijd, maar vaak ontstaat ergens wel een gat in leeftijd. Zo zit mijn zoontje dadelijk op maandag bij de gastouder met een kindje van bijna 1 jaar. Voor hem (nu 3) is dat ook niet zo uitdagend. Op dinsdag gaat hetzelfde in december gebeuren als er dan een kindje wat er nu nog zit 4 wordt. Helaas, hij zal het er even mee moeten doen (en wij ook....) Het is dan denk ik inderdaad wel verstandig om samen met KDV /gastouder te bekijken hoe hij/zij genoeg uitdaging kan blijven behouden, maar het is voor een basisschool geen reden om een kind eerder op school toe te laten.

13. Saskia78

Mja hier weinig anders... dat is gewoon iets waar elke bijna-4-jarige tegen aan loopt.

AS ging vervroegd naar de peutergroep omdat ze er toch altijd naar "overliep" als iemand niet oplette EN er ruimte genoeg was.
    Terwijl de babygroep vrij vol zat en ze daar duidelijk wel beetje klaar mee was :)

Maarja.. nu bijna 4.. en dan is even "overlopen" dus geen optie.
    Vooralsnog vinden ze wel leuke dingen voor haar overigens.
    Moeiljikere puzzels... en kleien, knutselen en buiten spelen is natuurlijk altijd leuk.
    Gister heeft ze geleerd over dingen die zinken vs drijven.
    Had ze vorig jaar ook al eens gedaan.. (lang leve puk & ko) maar nu ging ze daar ook veel meer zelf van proberen.
    En zijn we er thuis gewoon nog even mee verder gegaan.

Uitdaging vind ze niet enkel op het kdv.. je kunt het ook zelf uitdiepen thuis en gewoon spelen is op kdv weinig anders dan op school.
    Wij zijn laatst bijv. naar de kinderboerderij geweest om te kijken hoe hoeven, poten en voeten eruit zagen. En dat dat bij een kip wezenlijk anders is dan bij een paard.
    En ze weet ook sinds 3 dagen hoe melk in de winkel komt.. (dat het uit een koe kwam wist ze al)
    Dat soort dingen kun je zelf ook prima :)
    (en het is superleuk om te doen!)

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is inderdaad een probleem dat elk bijna 4 jarig kind krijgt op een kdv. Eva gelukkig niet, haar beste vriendje is een jaar jonger dan zij en ze speelt ook graag met jongere kinderen, ze speelt ook graag met Lisa.

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik denk dat je weinig kans maakt. Het staat in de wet, dat kinderen vanaf 3 jr en 10 mnd, 5x mogen proef draaien. Heeft idd met verzekering te maken. Helaas, er zit niet anders op, om even die tijd uit te zingen voor d;r.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou haar toch gewoon op het kdv laten zitten, ook al vindt ze het daar niet meer zo leuk. Andere opvang zoeken is niet zo eenvoudig, en het is voor haar ook niet leuk om daar eerst te moeten wennen en dan na een paar maanden naar school te gaan (en weer te moeten wennen).
    Het gaat om maar 2 dagen per week, en om maar een maand of 3 a 4. Dat overleven jullie toch wel?

17. Saskia78

Hmm had het er vanochtend toevallig over op kdv.
    Tot 15 augustus bljiven er nog 2 4-jarigen plakken.
    Waarvan 1 bij Anne op de groep. (dat mag ivm schoolvakantie).

En die gaan dus saampjes bij de BSO spelletjes lenen en dergelijke. Verder zoekt de kdvjuf ook echt wat extra uitdaging en laat ze bewust soms wat harder nadenken dan de rest.

Kreeg meteen complimenten ook.. AS bleek de enige te zijn die wist wat die zwarte plek op de grond was :)
    (schaduw dus) en daarna hebben ze lekker met schaduwen gespeeld. Wellicht moet je de vaste groepsleidster even in je "probleem" betrekken. Die kan zorgen dat ze onder kdv-tijd toch meer uitdaging krijgt.
    En bovendien zelf wat meer op pad wellicht.. Dat is sowieso leuk voor iedereen die mee mag :)

18. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    bij ons op het dagverblijf hebben ze een plus groepje, dan gaan er steeds wat oudere kindjes (4-6 kindjes) mee naar de psz, daar doen ze toch net weer wat andere dingetjes en hebben ze meer leeftijd genootjes. als er zoals nu in de vakantie geen psz is dan is er nog wel plus groep en gaan ze bijvoorbeeld naar de groenteboer om te kijken wat die allemaal verkoopt, en dan nemen ze vanalles mee om te proeven en te bekijken hoe het er uitziet om er daarna iets over te knutselen.
    echt helemaal leuk!!! misschien tips voor op het KDV van TS?

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben hier ook aparte groepen voor de oudsten, een groep van ongeveer 6 kinderen, gevormd uit de 2 verticale groepen. Gaan dan ook naar de bakker en supermarkt enzo. Lunchen doen ze meestal weer op de 'gewone' groep.

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Maar dit probleem heeft toch niets met de failliete creche te maken? Want de creche gaat feitelijk gewoon door zoals hij was alleen onder bewind van de curator

Deel Deze Pagina