De Peuterspeelzaal hier in de buurt is al vanaf 2 jaar. Ik heb om meerdere redenen besloten mijn zoontje hier dus vanaf 2 jaar al op te doen. Om meerdere redenen; 1. het wordt slechter weer, dus minder ruimte om buiten te spelen voor mijn zoontje. Nu heeft hij veel energie, en op de peuterspeelzaal kan hij deze ook wat beter en gedoseerd kwijt. 2. Ik heb geen kinderen van zijn leeftijd in zijn omgeving. Mijn jongste nichtje naast hem is 6 jaar houd. 3. Ik ben van mening dat het belangrijk is voor zijn sociale ontwikkeling, en eerlijk is eerlijk. Sinds hij daar zit begint hij snel meer te praten. Maar goed. Al met al zie ik mensen toch vaak een rare kop trekken als ik antwoord geef op de vraag hoe oud hij is. Een vraag die vooral gesteld wordt als hij weer eens huilt in bij het wegbrengen. Is het nu zo gek dat ik er voor gekozen heb om hem met 2 jaar op de PSZ te doen? Het zijn 3 ochtendjes, maar ik ben er niet zo streng mee. Juist omdat hij zo jong is.
Als jullie het goed vinden voor hem en belangrijker hij het leuk vindt: lekker laten die andere mensen. Persoonlijk vind ik 2 jaar wel jong en hadden onze kids daar niet zoveel behoefte aan. Die vermaakten zich prima thuis (ook zonder andere kindjes de oudste), vanaf 2,5 veranderde dit (en vanaf die leeftijd plaatsen ze hier ook pas). Maar nogmaals als het voor jullie alledrie goed voelt: why not?!
Ik zou niet weten waarom dat raar zou zijn. Het wil wel eens per PSZ/gemeente verschillen wanneer er plek is. Zo mag onze dochter pas met 2,5 jaar, in januari. Had niets te maken met inschrijven, ofzo, want dat hebben wij al gelijk met 1,5 jaar gedaan.
Het is erg afhankelijk van het kind. Mijn kinderen hadden met 2 jaar echt veel meer uitdaging en speelcontacten nodig dan alleen met volwassenen. Dus ik begrijp zeker dat je ervoor hebt gekozen. Mijn 2 vriendinnen die zelf niet werken deden hun kinderen ook met resp. 2 en 2,2 jaar op psz. Kinderen waren er ontzettend aan toe, leefden echt op toen ze bijv bij ons kwamen om met leeftijdgenoten te spelen.
Ja ik merkte aan hem ook dat hij enigszins gefrustreerd raakte als wij bijv een dag thuis bleven. Hij heeft het (op het huilen bij het weggaan) onwijs naar zijn zin. Speelt met de kinderen, komt na 3 weken steeds beter mee in de groep en met de regeltjes. Dat is eigenlijk nog het belangrijkste.
Ik vind het niet raar. Hier kunnen kinderen ook vanaf twee jaar geplaatst worden op de peuterspeelzaal en de meeste kinderen komen ook gewoon met 2 jaar. En dat ze moeite hebben met afscheid nemen is niet raar, maar dat hebben ze met twee jaar en als je er voor kiest om je kind er pas met drie op te doen hebben ze het dan. Mijn kinderen ging eerst naar de creche, maar omdat mijn man bij huis kwam te zitten, konden ze daar niet meer terrecht. Ik heb ze toen allebei meteen ingeschreven voor de psz. De oudste kon vrij snel terrecht, die was toen 2jr en 4 mnd. De tweede is in de week na zijn tweede verjaardag begonnen. En ja, ook hij moest huilen bij het afscheid, maar dat deed hij op de creche ook. De laatste keer voor de zomervakantie vergat hij echter te huilen, er stond een springkussen op het schoolplein, ja dan is mama niet meer belangrijk. Hij heeft nog geen traan meer gelaten bij het afscheid nemen. De jongste staat ook al ingeschreven. En trouwens, hoewel het concept kdv natuurlijk anders is, daar kunnen kinderen al terrecht vanaf drie maanden. En daar doet ook niemand raar over. Want als je moet werken is het schijnbaar wel heel normaal dat je je kind onderbrengt op een plaats waar ze kunnen spelen en leren.
Mijn oudste gaat ook vanaf 2 jaar, nu alweet twee maandjes dus. Je merkt daar wel echt heel goed dat hij nog maar twee is, de rest is bijna 3 zowat en daar zit erg veel verschil in begrip en groepsgedrag. Maar ik merk zo veel sociale vooruitgang dat ik heel blij ben dat hij nu al mag gaan!
Ik sluit me aan bij Adi. Mijn zoontje wordt in december 2 en staat ook ingeschreven bij de psz. Ik weet niet of hij direct met 2 jaar wordt geplaatst i.v.m. ruimte op de psz, maar ik hoop het wel. Ik merk dat hij meer uitdaging nodig en speelcontacten nodig heeft. Dus ik snap je reden zeker TS.
Hier is het ook vanaf 2 jaar, ik vind het juist gek om het gek te vinden dat een 2-jarige naar een psz gaat? Een 2-jarige is toch juist exact de doelgroep (samen met 3-jarigen)? Hier helaas wel een wachtlijst, waardoor mijn dochter waarschijnlijk kan starten met 2,5. Ik denk eigenlijk dat ze het nu al fantastisch zou vinden 2x per week ofzo, maar helaas nog even geduld hebben dus!
Mijn dochter ging met 2 jaar ook. Eerst 1 ochtend maar dat werden er al snel 2 omdat ze het zo leuk vond. Ik zie werkelijk niet in in welk opzicht het niet goed zou zijn!
Nee niet raar! Hier ook met 2 jaar begonnen vooral ivm taalachterstand. Ik heb deze psz specifiek uitgezocht, het was de enige in omgeving waar hij met 2 kon beginnen. Hij heeft een vve indicatie dus ook 3 ochtenden. Heeft 3 x een beetje gehuild maar het ging meteen goed. Nu met ruim 2 1/2 gaat het goed met praten en is hij helemaal in zijn element, bloeit op als hij er is en is helemaal gewend. Ik denk dat het prima kan, wel zag ik dat hij tegen de tijd dat hij 2 1/2 was echt een groeispurt doormaakte waardoor hij ineens 'groot' leek. Hij lijkt er nu wel meer aan toe vind ik maar ik heb er geen spijt van gehad vooral ook om zijn taal. Hij heeft waarschijnlijk toch veel opgeslagen en nu komt alles er uit. Het is hier ook altijd maar 2 1/2 uur dus. Charlie
Toen in onze dochter inschreef was er ook nog een groep die vanaf 2 jaar kon beginnen. Maar kan ik nu niks meer van op hun site van vinden. Dus gaat ze als je 2jaar en 4 maand is. Vind het zeker niet raar dat ze er met 2 jaar heen gaan.
Hier ook vanaf 2 jaar, m'n gevraagde twee ochtendjes zijn per 1 februari beschikbaar en dan is ie 2 jaar en bijna 2 maanden....ik ben thuisblijfmama en hij speelt veel met de buurkinderen maar de jongste daarvan is 8, lijkt me niet verkeerd om hem meer in contact te brengen met leeftijdsgenootjes...denk dat het ons alletwee goed zal doen
Het wordt eentonig, naar natuurlijk is dat niet raar, jij kunt toch zelf goed inschatten of je zoontje er aan toe is. Hier is het vanaf 2 en een half, maar aangezien dat precies de periode dat er een broertje aankomt kiezen wij er waarschijnlijk voor om het een paar maanden later te doen, anders is het zoveel verandering in 1 keer.
Mn dochter gaat sinds sep en ze is van eind april. . Eerste keren vond ze t welzwaar en moeilijk om er te blijven , ze gaat 1dag van half 9 tot kwart over 1.. Maar nu vind ze t super om naar school te gaan.. Ze is er een stuk rustiger van geworden en veel liever voor dr broertje van nu 1jr... Voor mij zaten er veel voordelen aan e he er dan ook absoluut geen spijt van.. Mn kids gaan als ik werk naar familie dus geen kdv oid vandaar dat ik voor pzs ga .. Groetjes Gemma
Mijn meisje mag ook over 2 mnd hoor. Ze word nog net voor de kerstvakantie 2 jaar en zou dus in januari mogen beginnen. Helaas is er een wachtlijst en moet ze wachten tot na de mei vakantie Ik probeer nu via een indicatie haar eerder te laten gaan aangezien ze al erg voorloopt in ontwikkeling. Op de psz kunnen ze haar meer uitdaging bieden dan ik. En ik vind het belangrijk dat ze goed leert omgaan met kindjes. Ook zal ze meer weerstand krijgen en lekker moe zijn als ze terug komt Mijn jongens mochten beidden met bijna 23 mnd al naar de peuterspeelzaal. Dit omdat ze ook een ontwikkelings voorsprong hebben. Dus goede keus om je kind lekker te laten spelen en uitdaging te bieden op de peuterspeelzaal
Hier is het vanaf 2 jaar en bijna alle kindjes beginnen met 2 jaar. Hier begonnen met 2x per week en met 2,2 ging hij 4 dagdelen, niks mis mee
wij mogen ook plaatsen vanaf 2 maar ze was eind mei jarig en in juni gingen we 3 weken op vakantie en 9 juli was het zomervakantie dus ze is in augustus begonnen, 2 dagdelen. Ze vind het fantastisch, ik had haar niet gelukkiger kunnen maken.
Hier kunnen ze er ook vanaf twee jaar op.. en ondanks dat er hier wel speelgenootjes zijn ben ik zeker van plan hem op te geven...