Peuterspeelzaal vanaf 2 jaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Partyrocker, Nov 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Mijn oudste is meteen na haar tweede verjaardag begonnen op de peuterspeelzaal en daar hebben we geen spijt van gehad. De jongste gaat volgend jaar na de zomervakantie, hij wordt eind juli twee.

2. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Mijn oudste ging 2 dagen naar de creche. Bij de jongste kon dat helaas niet om gezondheidsredenen. Maar door de vergelijking te kunnen maken heb ik echt wel het idee dat de jongste iets mist. En ik merk aan hem dat hij zich verveeld thuis, zeker nu het slechter weer is. Hier gaat hij dus ook zodra hij 2 is 2 ochtenden naar de psz

3. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Hier was die behoefte er niet omdat hij al twee dagen naar een gastouder gaat maar ik vind het niet gek. Mijn zoon gaat sinds vorige week en heeft het ontzettend naar zijn zin, was er nu ook aan toe omdat hij nu helaas op dinsdag alleen is bij de go en aan zijn gedrag merkte je dat hij de speelkameraadjes miste. In Belgie gaan de kinderen vanaf 2, 5 hele dagen naar school, dat vond ik eerst "gek" maar als ik nu naar mijn zoon kijk, denk ik 'ja, waarom niet?' Nog anderhalf jaar met hem thuis? Kind verveelt zich nu al te pletter.

4. mvl

mvl Fanatiek lid

Dec 16, 2009
    3,699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Hier gaat ie ook al vanaf exact zijn tweede verjaardag. Afscheid nemen is inderdaad even moeilijk, maar daarna vind hij het er heerlijk. Als ik ook zie wat voor extra woordenschat hij erbij heeft binnen die 2 maanden, dan ben ik blij dat hij nu al daarheen gaat.

Ze leren er ongemerkt een heleboel waar je thuis ook weer op verder kunt gaan..

5. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bij ons oude huis was de PSZ ook vanaf 2 jaar, en hier nu pas vanaf 2,5. Ik was wel een beetje teleurgesteld toen, want wij gingen toen ook de winter in, ik was zwanger, het leek me voor haar wel lekker om daar te kunnen spelen! Was wel 2 ochtenden, dus iets minder.

Ik zou me er niet zoveel van aantrekken, wat je redenen ook zijn. Genoeg kids die in groep 1/2 nog moeite hebben met afscheid nemen, dat ligt niet per sé aan het feit dat hij 'pas' 2 is!

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Mijn meiden waren ook 2 toen ze naar de psz gingen.
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

7. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Mijn dochtertje gaat sinds kort ook, ze was net een week twee jaar toen ze voor het eerst ging en dat heeft te maken.met haar taalvaardigheden.
    Ja ze huilt als ik wegga maar ook wanneer ik haar weer ophaal.
    Slecht is het niet en raar ook niet.
    Hier is twee jaar een hele normale leeftijd om te gaan.

8. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Hier is de PSZ 5 dagen per week geopend. Op twee van die dagen is de PSZ toegankelijk vanaf 1,5 jaar.

Onze dochter gaat er 1 ochtend in de week naartoe sinds ze 22 maanden is. Elke week zingend heen en zingend terug. Ze heeft nog nooit gehuild en past zich volgens de leidsters super goed aan. Vanaf januari gaat ze twee Ochtenden.

Ik ben wel van mening dat het mega kind afhankelijk is. Onze dochter is heel extravert en kan bovengemiddeld praten en dus prima op tegen de oudere kinderen. Had ze dat niet gekund, dan had ik nog even gewacht.

Maar wat boeit die vraag van anderen je? Gaat je kind er met plezier heen? Zo ja, helemaal prima toch?

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Je voelt je er toch niet schuldig om?
    Hoeveel mensen brengen hun kind al niet vanaf baby de hele dag naar een kdv..

Mijn dochter ging vanaf 25 maanden en ze vond t op zich wel leuk. Maar ze moest wel erg wennen. Nooit gehuild, maar de eerste maanden was ze niet echt zichzelf. Pas vanaf 2,5 kwam ze helemaal los en heb ik haar 3 ochtenden gebracht. Achteraf was ze er misschien pas vanaf 2,5 echt aan toen dan.

Maar ook voor jezelf is dit toch heerlijk. Even je handen vrij. Ik had t zelf iig erg nodig. Had ook helemaal geen andere opvang.
    En sowieso is het altijd goed voor de sociale ontwikkeling. Naar leeftijdsgenootjes kijken en eens een andere omgeving en speelgoed.

10. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,810
    9,317
    113
    Gelderland
    Hier is het ook vanaf 2 jaar. Als mijn zoontje gaat dan doen we dat na de volgende zomervakantie dan is hij ongeveer 2 jaar en 9 maanden. Heb veel jonge kindjes om me heen en ga1 ochtend per week naar speelochtend. Als ik dat niet had gehad was hij denk ook met 2 jaar gegaan. Mijn oudste is vanaf 3 jaar gegaan. Daarvoor ging hij naar kdv.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ieder kind is anders. Dat is nou ook juist zo fijn ;)

Mijn dochtertje is nu 2x naar de psz geweest. Ze gaat dus pas vanaf 2, 5 en we beginnen met 1 ochtendje in de week. Dat vinden mensen ook weer weinig maar ik ken mijn dochter en ik weet wat we al allemaal voor de kiezen hebben gehad dus vandaar mijn keuze.

Wat je ook doet... een ander doet het toch weer anders. Niks van aan trekken!

12. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Hier mag het ook vanaf 2, zelf vond ik 2,5 prima omdat dochter het thuis nog goed naar haar zin heeft en best veel met leeftijdsgenootjes in contact komt (1 a 2x per week).
    Helaas was ik schijnbaar nog al laat met inschrijven (augustus, hoopte plaatsing in november, echt geen idee dat dat zo vol zou zitten...) dus wordt ze wrs pas tegen het voorjaar geplaatst. Dan is ze bijna 3...

Maar, ieder weet voor zijn eigen kind het beste waar het aan toe is, en dat is veel belangrijker dan de exacte leeftijd.

Share This Page