Mn dochter is nu zo'n kleine maand echt zindelijk. Ze geeft zelf aan wanneer ze naar de wc moet en ze heeft totaal geen ongelukjes ( meer). Hartstikke goed natuurlijk. Alleen vroeg ik me af: vanaf wanneer gaan ze ook echt zelf naar de wc? Ik heb een opstapje gekocht, maar dan nog kan ze er net niet zelf bij. Ze gaat dan op de bril zitten en plast er dan overheen. Ik moet haar er dan toch echt op tillen om haar ver genoeg naar achteren te krijgen? Verder kan ze ook nog niet goed haar broek uit krijgen. ik heb wel makkelijke leggings, broekjes zonder knopen of rokjes en maillots, maar ze krijgt ze vaak nog niet (snel genoeg) over haar billen. En dan nog een vraag: vanaf wanneer kunnen ze zelf afvegen? Ook plast mn dochter nogal "bijzonder" als ze plast zijn haar billen nat ?! Wat gaat er mis?
Mijn oudste dochter was ruim 2,5 toen ze zindelijk was, en kon redelijk snel daarna ook wel zelf naar de wc. Broek uitdoen kon ze ook wel zelf, aandoen was wat lastiger. Is ze zo klein dan? Misschien lukt het haar om er beter op te zitten met een brilverkleiner? Dan zorg je dat die er altijd op ligt (of dat ze je even roept als die er niet op ligt) en zit ze in ieder geval ver genoeg naar achteren! W.b. plassen, hier ook altijd hele billen nat. Ze voelen nog niet zo goed hoe ze plassen en hoe ze dat netjes kunnen doen, dus dat gaat gewoon hups... Zelf afvegen liet ik haar al vrij snel doen bij het plassen. 's Avonds even met een washandje schoonmaken als ze niet ging douchen. Dan maar niet de hele dag heel superschoon, maar met een plasluier is het dat ook niet!
Onze dochter (ook 2,5) is sinds 4 maanden zindelijk. Ze gaat sinds 2 mnd (gok ik) 'zelf' naar de wc en roept als ze klaar is, dan vegen wij haar billen af. Dit ging overigens wel in stapjes waarbij ze steeds meer zelf wilde doen en nu wordt ze boos als ik mee ga haha. Ze kan met een Opstapje (een hoge, want je hebt daar verschillende maten in) op de wc komen en schuift dan naar achter toe zodat ze ver genoeg naar achter zit om niet over zichzelf heen te plassen. Dat heeft wel wat tijd/aanwijzingen gekost en vele natte kleding/vloeren voordat ze doorhad hoever ze naar achter moest schuiven.. Ze kan zelf haar kleding naar beneden doen en broek weer omhoog maar meestal help ik met het omhoog doen en stop ik vooraf haar jurkje onder haar hemd (die vergeet ze nog wel eens). Dit heeft ze trouwens vrij snel opgepikt op de creche. Die natte billen herken ik Geen idee hoe dat komt. Ze moet vaak wel even nadruppelen van mij want het liefste springt ze meteen van de wc af. Dus nu schudden we de billen voor we afvegen Dat scheelt wel iets in natheid maar het blijft. Kleed jouw dochter zich altijd zelf aan/uit? Ook met douchen en naar bed gaan? Dat is namelijk een mooi moment om te oefenen zonder de druk van een volle blaas. Verder makkelijke kleding aan (niet teveel laagjes) totdat ze het goed onder de knie heeft En misschien een idee om op zoek te gaan naar een hoger Opstapje zodat ze er makkelijker zelf op kan. Brilverkleiner zou ik juist niet doen omdat daar aan de voorkant zo'n opstaand randje opzit waar ze nog overheen moet
Ok, hier heb ik wel wat aan! Had net een opstapje gekocht.. maar die is eigenlijk net iets te laag! Zoon heeft nooit een opstapje gebruikt, op een gegeven moment ( maar weet niet meer wanneer) klom hij er gewoon op?! Ze mist net 5 cm op zo.. maar om nu weer een krukje erbij te kopen gaat me wat ver. Als ze nu gaat zitten, zit ze echt op de bril. Ik zal eens kijken of ze zelf verder naar achteren kan schuiven. En idd buiten de plasmomenten maar oefenen met uit- en aankleden. "Gelukkig" dat de meeste kinderen hun billen nat plassen Dat afvegen kan ik ook beter van achteren dan van voren doen, want achter zit alle nattigheid! 's avonds nog even schoonmaken is geen overbodige luxe inderdaad, maar blij dat dat dus "normaal" is!
Mag ik dan een domme vraag stellen? Welk krukje gebruiken jullie bij de wc? Ik heb er 2 van de Ikea deze http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/forsiktig-kinderkruk__0179379_PE331769_S4.JPG maar die is eigenlijk te laag voor hem (hij is klein) En deze http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/bolmen-kruk__0099008_PE240453_S4.JPG maar vind ik qua opklimmen onhandig voor bij de wc
Die eerste heb ik dus ook, maar is dus okk te laag. Maar ik verdom het om nog een krukje te kopen hoor