Roxy, ik denk dus inderdaad dat het dan onder je maximale uren KOT valt en dat het dan voor een hoop mensen uren worden die niet worden vergoed. Dus zullen minder mensen die (beiden) werken gebruik gaan maken van de peuterspeelzaal. Wij hebben 'mazzel' dat we minder uren gebruiken dan we maximaal hebben voor KOT en kunnen dan dus wel ook onze kleinste over 2 jaar naar de peuterspeelzaal laten gaan.
Hier is het (nog) niet via de belastingdienst geregeld. Ik zou 80 euro pm voor twee dagdelen in de week gaan betalen. Als het wel het zelfde tarief word als KDV dan zou ik dus voor 1 dag ( twee dagdelen ) 200 euro moeten betalen en kan mijn zoontje niet meer naar de psz.
Ik vraag me af of hierdoor niet de peuterspeelzaal zijn daadwerkelijke doel voorbij schiet. Het is toch bedoeld om kinderen ook een beetje spelenderwijs kennis te laten maken met school? Dat is iets wat ze, mijn inziens, niet echt leren op de kinderopvang. Ik denk dat je straks krijgt dat werkende ouders hun kinderen gewoon niet meer naar de peuterspeelzaal kunnen brengen omdat het simpelweg te duur is. En dat is wat ik bedoel met hoezo wordt werken gedemotiveerd??? Als je niet werkt: geen probleem geen extra kosten peuterspeelzaal. Ah u werkt al veel en heeft dus kinderopvang nodig? Nou helaas geen peuterspeelzaal voor uw kind tenzij u eventjes dat of dat absurd hoge bedrag wilt ophoesten. Belachelijk, toch? Dus dadelijk bestaat de peuterspeelzaal alleen uit kinderen van ouders die niet werken?
Nja niet alleen de werkende ouders. Als het daadwerkelijk onder de KOT komt te vallen heb je alleen recht op KOT als je beide werkt. Zit 1 ouder (werkeloos) thuis heb je geen recht op KOT en is de psz dus te duur. Hier hebben we in mei zoonlief van het kdv af moeten halen ivm mijn baanverlies. Die zit nu al die tijd al thuis. Daarbij word hij geremd in zijn kunnen ( beaamt door CB ) mochten hem ook met 2 jaar al naar psz doen ( hier is de leeftijd nl 2,5 ) Hij werd nergens aangenomen omdat het geen probleem kind is maar enorm voor loopt Nu heb ik weer werk is mijn man zijn baan kwijt dus daar ging de hoop op evt kdv weer dus hebben hem nu voor de psz ingeschreven en begin jan. gaat hij daar heen. Maar als ze die regel dan al gaan toepassen kan hij weer niet omdat wij geen recht op KOT hebben en het dus te duur word:x:x:x:x:x:x
Dat is niet overal zo. Hier op het KDV doen ze niet veel anders dan ze op de psz doen. Ook in een kring, ze gaan met de bijna 4 jarigen ook een paar keer op school kijken en ze gebruiken dezelfde thema's op dezelfde tijd als op school. Als er aan het thema herfst een uitstapje zit, gaan ze tegelijk met groep 1/2 en de kindjes van de psz naar het bos. Zo leren ze ook kindjes uit de klas al kennen en ook de juffen. Ik realiseer me dat ik veel geluk heb gehad wat dat betreft, het kdv zit hier pal naast de enige school van het dorp en bijna alle kinderen die op het kdv en psz zitten gaan daar ook naar school.
Is dat zo? In mijn beleving is de peuterspeelzaal echt iets voor kindjes om zich voor te bereiden op school. Ik zou mijn zoontje graag erheen sturen, om in die tijd lekker een beetje spelenderwijs te kunnen leren. Dat doet een kinderopvang niet zo. Maar misschien heb ik een verouderd beeld van de peuterspeelzaal? En is het tegenwoordig heel anders?
Hmm ok! Mijn zoon zit in "de stad" op kinderopvang en de peuterspeelzaal ligt naast de basisschool en valt ook op een of andere manier een soort van onder de basisschool. De kinderopvang heeft verder geen connectie met de basisschool, vandaar dat ik dacht dat peuterspeelzaal en basisschool beter op elkaar aansloten!
Ik dacht dat kinderdagverblijven tegenwoordig verplicht waren om een vve-programma aan te bieden aan peuters. Ik zou het echt heel raar vinden wanneer iemand zijn of haar kind meerdere dagen pw naar een kinderdagverblijf brengt en dan ook nog eens naar een psz, dat gebeurt dus ook bijna niet.
Je beeld is niet verouderd, ik denk dat je beeld over het kdv niet goed is of je kdv zelf niet goed is wat dat betreft.
Ja dat klopt dat zijn kdv inderdaad tegenwoordig verplicht, zij moeten net als een psz voorbereiding op de basisschool aanbieden. Hier in de gemeente mogen kinderen waarvan beide ouders werken al 2 jaar niet meer naar de gewone psz, ipv zijn er speciale psz gekomen die onder de kot wet vallen en die hebben ook heel andere tijden dan de gewone psz. Er zijn hier sinds dit schooljaar zelfs speciale 3+ groepen waar kinderen van kdv en psz samen les krijgen voor een bepaalde tijd. Juf van kdv komt dan met die kinderen naar de psz en ze gaan daarna weer naar de kinderopvang. Dus tja echt schokkend vind ik het bericht niet. Er zijn nogal wat gemeentes waar de psz helemaal verdwijnen dat vind ik veel schokkender want als je dan niet beide kunt werken kan je kind nergens voorbereid worden,
tsja effectief, hier ook zoontjes 1x per week naar de peuterspeelzaal, om met andere kinderen te leren spelen. ze hebben het er naar hun zin, en ik vind het zelf ook lekker om even mijn handen vrij te hebben. (ik bedoel.. de ramen kan wassen/ douche eindelijk eens goed schoonmaken etc haha) ik merk wel verschil in opleiding vergeleken met de kinderopvang waar mijn oudste zoontje vroeger op zat. zo is onze juf wel een lieve juf, maar ik zie wel dat zij niet zo goed is opgeleid als de dames van de kinderopvang. de reden dat ik ze 1 keer laat gaan is omdat het vrij duur is, en alles is keer 2, dus dan wordt het vrij prijzig. ik ben wel een werkende moeder dus werd een beetje misselijk van de reacties onder het oorspronkelijke bericht
Hier in de stad geen psz meer, maar een peutergroep vanuit het kdv. Kost 80 euro per maand voor 1 dagdeel, 160 euro voor 2 dagdelen. Als je werkt kun je geld bij de belastingdienst terugvragen.
Mijn dochtertje gaat naar de PSZ maar die valt sinds de zomervakantie onder het KDV omdat de gemeente geen subsidie meer geeft. De gewone PSZ waren wij voor 2 ochtenden (van 8:45-11:30) 52,- in de maand kwijt, nu omdat het onder de KDV valt 2 ochtenden (van 8:30-12:00) 177,- in de maand en wij werken allebei en krijgen 122,- van de belastingdienst. (6,33 per uur) Het blijft gewoon een PSZ, het zit trouwens samen met een school in één gebouw en daar zijn de tijden op af gestemd. Dat vinden wij helemaal superfijn wat straks gaat DL naar deze school en ZL naar de PSZ dus op een route.
Maar hoe zit het dan als je als moeder ( of vader ) niet werkt. Want als het onder de KOT komt te vallen heb je daar geen recht op en dan word het helemaal belachelijk duur! Ik zou nu 80 eu pm kwijt zijn voor 2 dagdelen en dat word dan 200 euro en misschien zelfs wel meer en als je dat dan voor 2 kids hebt?
De meeste kinderen van de PSZ werken de moeders niet van, alleen de prijs is veranderd en voor sommigen toch fors hoger. Sommigen hebben dus ook de kinderen van de PSZ afgehaald. Ik werk nu de ochtenden niet meer, maar omdat ze hier het gezamenlijk loon berekenen krijgen wij voldoende terug.