Peuterspeelzaal voor werkenden even duur als kinderopvang!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Roxyroxx, 2 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik hoop eigenlijk dat er uit deze belachelijke maatregel iets goeds voortkomt. Namelijk dat ouders het weer helemaal zelf gaan organiseren, net als 50 jaar geleden. Toen had je groepjes moeders die met hun kinderen bij elkaar kwamen, thuis, bij kerk of buurthuis, om de kinderen met elkaar te laten spelen en voor contacten. Veel pzs-en zijn daar uit voortgekomen.
    In andere landen zie je dit soort 'playgroups' nog steeds.

Laten we hoen dat veel ouders zeggen "meneer Asscher bekijk het maar met uw dure opvang met superveel regeltjes" en dat mensen het lekker onderling gaan regelen (waarbij moeders evt. ook nog kunnen werken en kind ochtend bij groep kunnen laten).

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze noemen het 'kwaliteitseisen', maar in feite gaat het om meer controle hebben en aansturen op een verlaging van de leerplichtige leeftijd (op de lange duur) zodat ouders nog minder over hun kinderente zeggen krijgen...

3. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dit dacht ik gisteren dus ook. Als het zo veel duurder wordt, dan regel ik zelf wel wat, maak wel een advertentie in de plaatselijke krant oid. Veel gezelliger eigenlijk ook haha.

We zouden nu voor 2 dagdelen 40 euro betalen, dat is te doen, ik ben bereid om daar 60 van te maken, anders gaat ze maar niet. :p

4. linde90

linde90 Niet meer actief

+1....... helemaal mee eens

5. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Maar vroeger was dat wel wat makkelijker met veel niet-werkende vrouwen. Verder eens met Adi over die veel te makkelijke vve-indicatie. Er zijn genoeg ouders die na de basisschool voortgezet onderwijs niet hebben afgemaakt, maar wel gewoon "normaal" functioneren in de zin van dat ze bijv zijn gestopt om in bedrijf ouders te gaan werken en dit op den duur over te nemen... Lijken me nou niet echt ouders waarbij de kinderen vve nodig hebben, maar dat krijgen ze wel.

6. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Dit mag niet meer, tenminste niet in iedere gemeente helaas.
    Wij hadden een creche in het buurthuis, heeft 34 jaar bestaan, en heeft 2,5 jaar geleden zijn deuren moeten sluiten.

Ik heb er zelf 7 a 8 jaar als vrijwilliger gewerkt. Dat was zo ontzettend leuk!! Die kostte, voor 2 dagdelen (het was alleen maar op dinsdag en donderdag) 7 euro per maand...
    Nu heb ik zelf (weer) een 2,5 jarige, en die kan dus thuisblijven omdat de psz veels te duur is, en mijn ouwe crecheje gesloten is...:(

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier ook maar dat zijn vaak wel de beste met de meeste ervaring. Ik heb liever iemand die al jaren ervaring heeft dan iemand die net met een papiertje van een HBO opleiding komt.

8. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Dan breng ik de kinderen wel naar Den Haag, kunnen ze het beter controleren.
    En owee als ze het niet goed doen :p

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wat betreft het te makkelijk VVE krijgen vind ik niet hoor, althans hier in de gemeente niet.

Op verzoek van de peuterspeelleidsters moest ik met de jongste een maand geleden langs de kinderarts op het CB om hem te laten screenen voor VVE dagen, ze vonden dat hij voor zijn leeftijd qua spraak achter liep op zijn leeftijdsgenootjes. Dat klopt ook, hij praat nog niet zoals de meeste van zijn leeftijd doen. Mooi niet dat we dat kregen, we moesten het nog maar een jaar aankijken en veel met hem oefenen, ze geven alleen maar '' ergere '' gevallen VVE dagen. Het is bij ons de gemeente zo dat als je niet goed nederlands spreekt je zonder pardon VVE dagen krijgt, loop je kindje achter in spraak, motoriek of wat dan ook dan heb je gewoon pech, moet je het zelf maar oplossen.

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ga jij maar lekker met ome Rutte spelen!

Owh en man en ik heb beide geen diploma maar mijn zoon krimgt geen VVE indicatie omdat wij beide werk op mbo en man op hbo niveau doen...

Nou heeft Sandro ook geen VVE nodig want hij loopt voor maar daar word je niet mee geholpen en dat vind im beat lastig...

11. adi

adi Niet meer actief

Ik heb het vooral over je laatste zin inderdaad. En meestal hoeft de ouder niet eens slecht Nederlands te spreken, maar is de afkomst uit buitenland genoeg om vve-indicatie te krijgen.
    Mijn vrienden wonen 20 jaar in Nederland, hebben beide HBO diploma en een managersfunctie, maar hun zoon heeft vve-subsidie (kind praat prima, ook volgens de psz)

Of om het dichterbij ons te zoeken: voor een meerling krijg je vaak ook vanzelfsprekend een vve-indicatie. Gewoon omdat kinderen een meerling zijn, ongeacht hoe hun taalontwikkeling is.
    Als wij gebruik hadden gemaakt van psz ipv kdv, had ik 39uro voor 3kinderen betaald voor 4 dagdelen, ipv 600euro op kdv voor 1,5 dag.

12. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Echt belachelijk allemaal. Ik vind de psz en creche gewoon ook totaal verschillend

13. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Wij betalen nu ipv 45 euro per maand, 350 euro omdat ik een klein baantje erbij heb. Bij ons komt het erop neer dat, omdat ik werk, iedere maand 50 euro bij wijze van spreken zo in de prullenbak gooi. Het loont dus als ik stop met werken :(

Echt bizar..

14. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Bij de kinderopvang hier in de stad is er een speciale peutergroep bijgekomen. Dat zou dan hetzelfde zijn als een psz. We zijn er geweest om te kijken, maar het verschilt idd enorm.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Klopt.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik vind het wel apart dat er hier nu zoveel menen dat de peuterspeelzaal heel iets anders is dan een kinderdagverblijf terwijl in het verleden iedereen altijd zo opperde dat een peuterspeelzaal geen meerwaarde heeft naast een kdv.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Hoe kom je op zo'n enorm bedrag dan opeens? Hoe berekenen ze dat.

18. LiveLaughLove

Ik bracht mijn kinderen naar de kinderopvang om te gaan werken. Ik bracht mijn kinderen naar de psz als voorbereiding op school. Ze werken hier heel anders op een creche dan op een psz. Lijkt me ook logisch op psz zijn ze maar een paar uur.

Ik betaalde bij oudste dochter 36 euro per maand voor 2 keer in de week. Een keer 2 uur en en keer 2,5 uur.

Voor mijn 2e dochter betaalde ik eerst 40 euro per maand voor 2 keer per week zelfde uren. later kreeg ze vve ging ze 3 ochtenden en 1 middag heen en betaalde ik 14 euro

Voor mijn zoon die net 1 is moeten we maar kijken of het tegen die tijd mogelijk is.. ik vind het een belangrijke toevoeging maar kan niet de hoofdprijs betalen

19. LiveLaughLove

Ik vind het echt een verschil. En als mijn kinderen 3 dagen naar een creche zouden gaan zouden ze idd niet naar psz gaan maar alleen omdat dat te druk zou zijn.

Psz leren ze veel meer andere dingen dan op kdv vind ik. Op kdv is alles veel vrijblijvender ( tot op zekere hoogte) terwijl ze op psz toch echt mee moeten doen met de groep, leren dingen samen te doen, in de kring zitten etc. Voorbereiding op groep 1 op speelse wijze.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    heb 5 jaar stage gelopen en gewerkt in zowel kinderdagverblijf als peuterspeelzaal en ook groep 1/2. er zit echt een zeer groot verschil in psz en kdv. psz is meer zoals in groep 1 en 2 terwijl kdv echt de verzorgende taak overneemt en het spelen en de ontwikkeling van de kinderen staat daar niet centraal en dat is dus wel zo bij een psz.

Deel Deze Pagina