Peuterspeelzaal voor werkenden even duur als kinderopvang!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Roxyroxx, 2 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wij betalen zelfs het dubbele en moeten vanaf het nieuwe jaar zelfs meer betalen.. Dan word het 130 euro voor 1 dag 2,5 uur en en 1 dag 3 uur in de week...

2. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    pff nou dat wordt dus voor ons financieel heel lastig tegen die tijd. vind het belangrijk om onze zoon wel naar een psz te doen, maar je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.

3. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Het begint erop te lijken dat we terug gaan in de tijd, toen er nog geen peuterspeelzalen/ kinderdagverblijven bestonden.

Snap niet zo goed waarom ze dit allemaal duurder maken, dit is voor het kind van NU toch hartstikke belangrijk. Krijg je later allemaal kinderen op de basisschool met een achterstand, kost ook weer extra tijd en geld om dit recht te trekken straks.

4. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Vind t ook helemaal geen stimulans, om maar in de termen van Rutte te denken, om zo vrouwen aan het werk te krijgen.

5. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.099
    1.099
    113
    Hm, hoezo beginnen kinderen die niet naar een psz zijn geweest met een achterstand op school?

6. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Ja juist, zo neigen veel ouders (veelal moeders) dan maar te stoppen met werken. Voor veel is het nu al niet te betalen, en is het belachelijk duur.

Dan maar thuis zitten tot het 4e jaar van hun kind. Je wordt haast gedwongen op deze manier. Ze behandelen ons als een stel marionetten de laatste tijd.

@ duma, lees het artikel. Daarmee bedoelen ze bijvoorbeeld leren luisteren, samen spelen etc etc. Geldt niet voor alle kinderen natuurlijk dus je moet het niet persoonlijk of iets gaan opvatten, maar ze leren hartstikke veel op de peuterspeelzaal. Zeker wanneer de ouders werken. Er wordt veel tijd besteedt aan een kindje op zo'n verblijf, is mijn mening.

7. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Geen goed plan! Onbegrijpelijk.

Dit is juist goed voor de kindjes, lekker een paar uurtjes naar de PSZ.
    Willen ze het weer duurder hebben pfffffffffffffff
    Zijn niet goed hoor die mensen die dit bedenken! :(

Maar dat is met het KDV ook al een beetje. Veel te duur! Mijn kinderen gaan volgend jaar alleen de woensdag ochtend nog maar en de rest bij opa en oma. Vind het wel jammer hoor.
    Had ze liever 2 dagen op het KDV gehad zodat ze met kindjes kunnen spelen en leuke knutseltjes kunnen maken.
    Maar helaas... dat zit er niet meer in.

8. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Niet alle kindjes hoeven een achterstand te krijgen omdat ze niet naar de PSZ gaan.
    Maar er zijn kinderen bij ( zoals mijn middelste zoontje ) die het echt even nodig had.
    Hij sprak bijvoorbeeld nog niet zo goed en het PSZ deed heel goed voor hem.
    Maar mijn dochtertje had het helemaal niet nodig. Was zelfs al vroeg klaar voor de basisschool.
    Het is per kind verschillend natuurlijk.
    Maar soms is het beter als ze daar vast gestimuleerd worden.

9. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Wat ik begreep uit de artikelen van afgelopen week, blijft de gemeente geld houden/bijspringen voor de groep waarvan niet beide ouders werken. Donderdag lagen er al papieren op de peuterspeelzaal, ze willen inventariseren wie er wel en wie geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. Ik ben benieuwd, we krijgen er voor de jongste mee te maken...

10. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Duma, mijn kindje heeft een taalachterstand en heeft geen broertjes of zusje en is enorm opgebloeid op de peuterspeelzaal, dus hij, hij was met een achterstand begonnen op de basisschool.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#151 Polletjepiek, 7 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2013
    Tot 4 jaar gewoon thuis, heel leuk en gezellig. Dus van alle dagen bij mama hup 5 dagen naar school. In een klas van, bij voorkeur, 30 kinderen. Want kleinere klassen en scholen zijn te duur. En dan ook gelijk maar even in groep 1 een Cito-toets.

Ik ben blij dat mijn dochter even 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal in de buurt kon, met een goede geclassificeerde leidster. Dan kon ze even wennen aan het niet bij mama zijn. En luisteren naar een juf in een grote groep van zo'n 15 kinderen, het leren delen en samen spelen. Daarbij leren ze op de psz ook al wel schoolse dingen. Taakjes etc.

Er wordt steeds meer van jonge kinderen gevraagd(lees geëist) dan 10-20-30 jr. geleden. De kleuters in groep 1-2 doen nu al dingen die wij pas in groep 3-4 leerden.
    De kans op een achterstand wordt denk ik wel groter als een psz voor velen onbetaalbaar wordt.

Een psz is gewoon heel nuttig. En zou zeker niet zoveel op bezuinigd moeten worden.

12. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.099
    1.099
    113
    Ah, ja, ik zie/zag t nut voor een psz niet zo.
    Al die dingen die jullie noemen (samen spelen, luisteren naar juf, taakjes, etc.) dat gaan ze toch juist leren in groep 1/2? Daar zijn de kleuterklassen toch voor.

Net zoiets als je kind leren zwemmen voordat ze op zwemles gaan.
    Zo zie ik het iig.

En iets anders, er zijn dus ouders die een aantal dagen werken,
    En dan op hun vrije dag hun kind nog wegbrengen naar een opvang (psz)?
    Dat wist ik niet. :)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens mij zijn die er niet zoveel hoor. En de peuterklas vind ik enorm belangrijk, je merkt ook gewoon in groep 1 heel goed wie er niet naar een psz of kdv is geweest. En aangezien bijna alle kinderen tegenwoordig wel of naar een kdv gaan of naar een psz begint je kind dus al vaak met een achterstand.

14. Vosjejemi

Vosjejemi Bekend lid

24 jun 2011
    760
    1
    0
    #154 Vosjejemi, 9 dec 2013
    Laatst bewerkt: 9 dec 2013
    onze zoon zit ook op de psz, en ik betaal ook echt veel.
    voor 2 keer, 2 en half uur. 140 euro.
    dan gaat hij wel vanaf 1 jan 4 keer, die andere 2 keer betaald de gemeente dan.

ik doe dit ook echt voor voorbereiding op groep 1, vve ( voor en vroegschoolse educatie) vind het zelf fijn dat ze dan al dingen weten straks in groepje 1.
    als hij dadelijk 4 keer gaat, gaan ze met het piramide projekt beginnen.
    je hebt ook nog het projekt speelplezier, maar hier doet de basisschool niet aan mee

wat doen jullie kinderen ?

en als ik meer moet gaan betalen dan die 140 euro, dan laat ik zoonlief niet meer gaan.

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Geen idee wat ze hier doen.

Maar hier sowieso geen VVE dus weet niet of dat dan ook geld ( wat jij zegt )

16. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Wat betreft de explosieve stijging van het aantal VVE indicatie vind ik PERSOONLIJK, bij onze psz in elk geval (ik wil dus ook perse niet generaliseren, maar desondanks baal ik er behoorlijk van soms, omdat andere kinderen door stijgende kosten waarschijnlijk veel moeilijker een indicatie krijgen):

- 80% van de VVE indicaties bij mijn zoontje op de psz betreft kindjes van autochtone nederlands. En ik kan mij voorstellen dat zij het dan nodig hebben, de VVE, ivm taalachterstand. Maar waar ik mij aan erger? Aan het feit dat als deze ouders de kinderen komen brengen en ook als ze ze weer op komen halen, meteen weer overgaan naar de taal van het moederland. En ze kunnen wel Nederlands praten, want men praat dan met de leidster wel Nederlands. Daaaaaar erger ik me echt rot aan. Misschien verkeerd, maar het is zo. Tuurlijk kun je ook een tweede taal praten, maar naar mijn mening doe je dat dan juist niet op een VVE peuterspeelzaal......

Deel Deze Pagina