Peuterspeelzaal waarschijnlijk onbetaalbaar

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door San1984, 12 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San1984

    San1984 Fanatiek lid

    26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Hallo.
    Onze dochter van 2,5 jaar oud kan per augustus dit jaar naar de psz. 2 ochtenden in de week. Kosten ongeveer 25 Euro.

    Alleen wordt de psz per januari 2016 gelijk getrokken met een kdv.
    Wij hebben geen recht op de kinderopvangtoeslag en de bedragen die ik op internet zie zijn niet misselijk.

    Wat is wijsheid? Dl niet naar de psz doen of per augustus 2016 zodat ze nog 4 maanden kan wennen aan het schoolsysteem?

    Ze is heel makkelijk in omgang en speelt ook met leeftijdsgenootjes hier uit de straat.
     
  2. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Is er geen regeling voor kinderen van ouders die geenn recht hebben op kinderopvangtoeslag?
     
  3. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Bij ons valt de psz ook onder opvang. Ik ben tbm dus we krijgen geen kot, ipv daarvan wel bijdrage van de gemeente. Wij betalen voor 2 dagdelen zelf nog 39 euro per maand.
     
  4. San1984

    San1984 Fanatiek lid

    26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Ik ben ook tbm, maar ik kan helemaal niks over een tegemoetkoming van de gemeente vinden.

    Heb het ook al gevraagd aan de organisatie van de psz, maar die kon mij ook niet verder helpen.
     
  5. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij gingen hier ondanks dat het gewoon psz bleef (zonder kdv-regelingen) ruim 75 euro betalen voor 2 dagdelen. Vond ik echt bizar veel geld voor een gezin met een ver onder modaal inkomen, maar doordat ik een studie begon kwamen we bij het kdv wel in aanmerking voor kinderopvangtoeslag en nu kan de jongste toch 2x per week (dubbel aantal uren t.o.v. psz voor maar 50 euro) even in een andere setting (zonder papa/mama) spelen en in de weer zijn op een meer 'schoolse' manier.
     
  6. Ik zit met precies dezelfde vraag.

    In onze gemeente kun je via het CJG wel een VVE aanvragen, dan wordt het op basis van de salaris berekend en betaal je dus minder per keer dan wanneer het gelijk wordt getrokken met de kinderopvang.

    Maar VVE heb je alleen recht op als je kindje een taalachterstand heeft en dat heeft die van ons niet (denk ik) ;) Desondanks ga ik het wel proberen, want bij ons kost het €60 per dagdeel en je moet verplicht minstens 2 dagdelen nemen :$
     
  7. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Is dat in heel Nederland zo? E wordt gelukkig 4 in januari...
     
  8. San1984

    San1984 Fanatiek lid

    26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Wow 60 Euro per dagdeel! Wat een geld ongelofelijk...

    @sanna1986 per 1 januari 2016 gaat het allemaal veranderen.
    Psz is straks gelijk aan kdv.

    We kunnen geen bijdrage verwachten van de gemeente. Heb ze net gebeld en is alleen voor mensen die een opleiding volgen of in de bijstand zitten.
     
  9. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier is het al heel lang zo.
     
  10. Volgens mij wisselt het per gemeente, maar in onze gemeente helaas wel
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is niet overal zo...dat bepaald de gemeente...hier is dat niet en ook per 1-1 niet
     
  12. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    €60 per dagdeel?!? :$ Ik betaal (straks) voor 2 dagdelen €57, maar weet niet wat dit gaat worden per 1 januari... Waar kun je precies vinden hoeveel dit gaat worden?
     
  13. highenergy

    28 jul 2014
    83
    14
    8
    NULL
    NULL
    Hier kost het voor 1 ochtend in de week, 150 euro per maand....
    Leuk met bv. meivakantie en kerstvakantie....
     
  14. Ja, bizar he?!

    En wat ik zo oneerlijk vind: als je samen werkt dan krijg je dus een gedeelte terug.

    En dan zijn er van die mensen die zeggen dat het terecht is, omdat zij ook dubbel belasting betalen. Maar dan denk ik: daar heb je toch de gewone kinder-opvang voor?! Waarom moet de peuterspeelzaal nu opeens óók daaronder vallen? Nu is er dus eigenlijk geen enkele laagdrempelige manier meer waarop kindjes van thuisblijfmoeders óók kunnen wennen aan de school-structuur. Tenzij je het dubbele wilt betalen van wat 2 werkende ouders betalen.

    Zelf heb ik op basis daarvan maar besloten om weer te gaan solliciteren :( Ik wil ons zoontje het beste geven en het word gewoon te krap op 1 salaris zo
     
  15. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Is dat nu al of wordt het dat per januari?

    Wat een verschillen trouwens qua kosten! Ik heb hier gelukkig een hele goedkope zitten (voor nu nog iig) met slechts €57 per maand voor 2 dagdelen per week...
     
  16. Aislyn

    Aislyn Fanatiek lid

    16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Je krijgt alleen terug als je het gebruikt als kinderopvang. Dus als je als werkende ouder je kind naar de psz brengt op een dag dat je thuis bent, krijg je het niet vergoed. In die zin vind ik het wel eerlijk. Want mijn vriend en ik hebben toch aardig wat moeten regelen met werk om onze dochter op die dagen zelf naar de psz te kunnen brengen en ophalen. Maar dat is met de tijden die ze hanteren niet altijd mogelijk. Ondanks dat we de psz gebruiken als opvang krijgen we niets vergoed. We hebben wel zelf voor een duurdere psz gekozen, maar met de tweede op komst vind ik dit toch goed nieuws.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind het niet eerlijkwant voor sommige tbm is het niet meer te betalen en die kindjes vinden het ook leuk om 1 of 2 dagdelen te gaan.

    Overigens krijg je in sommige gemeenten wel het werkgeversdeel vergoed hoor, en betaal je dus net zoveel als iemand die werkt. Dus de kot krijg je via de gemeente
     
  18. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    denk niet dat het je gaat lukken, ik ken namelijk een meisje die heeft echt een fikse spraak/taal achterstand en zelfs die krijgen het voor elkaar...


    en als ik heel eerlijk ben zou ik het ook niet eerlijk vinden als iemand het wel zou krijgen, dat zou dus in gaan houden dat diegene die de vve psz echt nodig hebben waarschijnlijk langer moeten wachten omdat er een aantal mensen zijn die niet meer willen/kunnen betalen (wat ik ergens ook wel weer begrijp, ik bedoel het is gewoon een hele hoop geld) omdat iedereen dan naar een vve psz zal gaan..
    mijn reactie is dubbel maar sta er op 2 kanten in..
     
  19. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het raar dat de psz als opvang gezien wordt. Hoe kun je nou je werk zo indelen voor die 2 a 3 uurtjes?
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Peuterspeelzalen die onder de wet op de kinderopvang vallen bieden meestal dagdelen van 4 uur aan, zodat het iets beter te combineren is met werk.
     

Deel Deze Pagina