Ik zeg ook niet dat hun daar verantwoordelijk voor zijn, dat zijn hun eigen woorden hè. Peuterspeelzaal is straks alleen betaalbaar voor werkende ouders door de toeslagen, als mensen zonder werk geen aanvulling krijgen vanuit de gemeente. En zoals ik het las kan je alleen bij de gemeente terecht als je kind het echt nodig heeft door iets?
Het gaat mij ook vooral om de oneerlijkheid van het geheel. Voor opvang hadden we een heel mooi systeem: kinderopvang. En voor kindjes die niet naar de kinderopvang gaan heb je dan de peuterspeelzaal, waar zij dingen leren die ze thuis niet kunnen leren, zoals in een kring zitten, op je beurt wachten, naar een juf of meester luisteren enz. Dingen die op een kinderdagverblijf ook aan de orde komen, lijkt mij. Nu wordt het dus voor tweeverdieners veel goedkoper dan voor eenverdieners. Dat is gewoon niet fair in mijn ogen. Als het alleen om opvang gaat vind ik het niet meer dan logisch, want als je zelf thuis bent hoef je geen gesubsidieerde opvang te krijgen, lijkt me. Maar peuterspeelzaal zou daar helemaal niet voor bedoelt moeten zijn.
Het is inderdaad zeker wel raar dat de ene groep meer betaalt dan de ander! Maar dat geldt ook voor KDV. Overigens krijgen we straks wel kot, maar dat is dan 'extra'. Wij proberen te leven volgens principes dat je niet afhankelijk bent van instanties we rekenen nergens op en alles wat we dan wel krijgen is mooi meegenomen
Tja, zo raar vind ik het niet in een land waar ze het werken willen stimuleren. Maar eerlijk gezegd, de bedragen die hier genoemd zijn, dat is toch niet zo gek? Ter vergelijking, ik betaal zelf (voor 1 kind, na de kot) 400 netto voor 3 dagen kdv. Dan lijkt de PSZ mij niet duur.
Hier kost de psz mij nu 20 euro voor 4 dagdelen (vve). Geen idee wat het na 1 januari gaat kosten ik vermoed dat de gemeente wel blijft subsidiëren en anders.hoeft mijn jongste ook nog maar twee maanden dat is te overzien.
Ik ben tbm en mijn man heeft een redelijk betaalde baan, maar ook een baan met onregelmatige tijden. Stel dat ik nu aan het werk zou gaan omdat we anders dus geen kot kunnen krijgen kan hij lang niet zoveel verdienen als nu. 1 van ons moet bij onze dochter blijven(ook geen oppasmogelijkheden van opá's en oma's, oom's en tante's en anderen werken) Dus zullen we meer afhankelijk zijn van de toeslagen. De psz is bedoeld om kinderen voor te bereiden op de kleuterschool en de kdv is bedacht voor werkende ouders. Gisteren hoorde ik een verhaal van een moeder met 2 kinderen die een soort opvang had bedacht samen met een andere moeder. Moeder 1 zorgt bijvoorbeeld op maandagmiddag voor haar eigen kinderen plus de 2 kinderen van moeder 2 zodat moeder 2 een middag tijd voor zichzelf heeft en moeder 2 zorgt bijvoorbeeld op donderdagmiddag voor haar eigen kinderen plus de 2 kinderen van moeder 1 zodat moeder 1 ook een middag voor zichzelf heeft. Best een goed idee zonder afhankelijk te zijn van opa's en oma's en de kinderen leren zo ook delen. luisteren enz.
Maar neem aan dat jullie wel boven modaal verdienen? Wij betalen 138 euro voor 36 uur psz pm (9 uur pw)
Maar waarom zouden twee werkende ouders wel minder voor moeten betalen dan? En mijn oudste zoon had trouwens en indicatie nodig maar het potje was leeg dus dan hield het op. N Nu hing het bij ons niet af of we het wel of niet konden betalen maar zat ouders die afhaakte toen het flink duurder werd en waarvan de kinderen het zeker nodig hadden.
Hier 150 euro voor 3 ochtendjes van 3 uur. Valt nog niet onder de kinderopvang. Misschien worden de wachtlijsten wat korter als de prijs omhoog schiet.
Ik heb begrepen dat deze regeling pas vanaf 2017 in gaat omdat nog niet alles rond is? (Landelijk) Weet dat sommige gemeentes kdv/psz alvast wel gaan fuseren maar zijn er niet veel
Ik vind een psz wel waardevol, ik zie het ook niet alleen als opvang, maar juist ook als voorbereiding voor school. Ik had mijn dochter ook 3 dagen naar de gastouder kunnen blijven brengen anders. Ik heb ook bewust gekozen voor een psz die aansluit bij haar basisschool straks. (vrije school) Deze psz is van 8.30 tot 13.00 uur, ik breng haar weg, mijn vriend haalt haar op. Deze psz is wel duur, maar goed dat is onze eigen keuze, 150 euro per maand voor twee ochtenden per week. Alleen daar krijgen we dus niets van vergoed. Maar van de kinderopvang krijgen we ook niet alles vergoed. Als de tijden niet zo handig waren had ik haar op mijn vrije dag naar psz willen doen, maar dat had ik dan wel zonde gevonden van onze tijd samen. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je alleen vergoeding krijgt voor de uren die je zelf werkt. Ik vind de huidige regeling dus onlogisch voor werkende ouders. Ik werk niet voor de luxe, we hebben mijn salaris wel echt nodig. Verder vind ik psz wel degelijk toegevoegde waarde hebben ook voor kinderen waarvan één of beide ouders geen werk hebben. Het lijkt mij dus ook wel logisch om de bijdrage inkomensafhankelijk te maken. Snap wel dat het voor thuisblijfouders een zure appel is en een flinke hap uit het budget ten opzichte van wat je nu betaald.
Tweeverdieners gebruiken over het algemeen de psz niet, daar verandert er dus weinig voor. Wij zijn nu netto zo'n 600 euro kwijt voor drie dagen en eerlijk gezegd vind ik de bedragen die voorbij komen niet echt shockerend. Afgelopen periode is de jongste idd via de opvang voorbereid op school, dat zal de overgang vast wel versoepelen. Maar ik denk niet dat hiermee een enorme voorsprong wordt gecreëerd. Taalachterstand vind ik wel een issue en daar moet ook echt extra geld voor zijn. Maar dat is bij aanvang van school meestal nog niet af. School speelt daar ook nog een belangrijke rol.
Het is misgegaan toen de sympathiek bedoelde vergoeding voor gastouderopvang op grote schaal gebruikt (misbruikt) werd doordat het mogelijk werd voor opvang die eerst gratis door familie/vrienden werd gedaan een subsidie aan te vragen. De gastouderbureaus streken de grote winst op, de oppassende mensen ook een deel (en vaak werd dat gedeeld met de ouders) en toen bleek het hele systeem onbetaalbaar te zijn en moest alles op de schop. Met dit gevolg voor de kosten van peuterspeelzalen dus (even heel kort door de bocht).
Daar hebben ze allang op ingegrepen door de diploma eis in te voeren voor de gastouders en door de regel te handhaven dat een gastouder alleen maar opvang mag afnemen bij een kinderdagverblijf en niet bij een andere gastouder. Dat heeft naar mijn mening niks met de peuterspeelzaal te maen.
Mee eens. Dat iets belangrijk is, wil niet per definitie betekenen dat de overheid het moet betalen/subsidiëren. En dat de overheid ergens niet aan meebetaalt, betekent niet dat het niet belangrijk is.
Ik dacht dat het indirect wel meespeelde, omdat het hele systeem te ingewikkeld was. Maar misschien heb ik dat dan verkeerd begrepen
Daar ben ik het ook mee eens. Maar dan vind ik wel dat de overheid 1 lijn moet trekken. Of voor niemand subsidieren, of voor iedereen. Niet de een wel en de ander niet....
Wat schrijnend zeg... Ik ben ook tbm, tegenwoordig hebben heel veel moeders geen keuze meer om thuis te blijven voor de kinderen maar moeten werken om te kunnen overleven.... Ja goed voor de overheid maar niet voor de moeders die thuis willen blijven met de kinderen!! Dit land gaat me steeds meer verbazen...