Peuterspeelzaal waarschijnlijk onbetaalbaar

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door San1984, 12 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJenY

    MamavanJenY Actief lid

    10 mrt 2015
    236
    0
    0
    €600 is meer dan mijn huur! Wauw.... :$
     
  2. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Hier ben ik het volkom mee eens.

    En ergens denk ik dan: ja als je tbm wil zijn is het logisch dat je minder te besteden hebt en is dit gewoon een gevolg van die keuze (tenzij je niet bewust thuis zit natuurlijk, dat vind ik anders, maar normaal gesproken weet je waar je aan begint als je ervoor kiest om thuis te blijven, er komt gewoonweg minder geld binnen)
     
  3. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Hoe komen jullie aan al die hoge tarieven? Ik ben mij ook vast aan het oriënteren, maar ik kom hele schappelijke (goedkope) prijzen tegen van zo'n 100 - 150 euro per jaar voor 2 a 3 ochtenden in de week .... En ik woon in omgeving Rotterdam.

    @ Bolkje, hoe kom je aan die hoge bedragen?
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    100-150 euro per jaar is idd heeeel goedkoop.

    Hier is het 45 euro per maand...met 2 jaar mogen ze dan 2 dagdelen en met 3 jaar 3 dagdelen. En als ik het met anderen vergelijk is het al heel goedkoop.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #65 amdaa, 16 jul 2015
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
    Wat wordt veel goedkoper voor tweeverdieners?
    Weet je überhaupt hoeveel kinderopvang netto kost?

    Wij waren € 240 per kind per maand kwijt voor 1,5 dag per week, dus 3 dagdelen. Als je dat schappelijk vindt [zo te lezen hierboven] zullen de tarieven voor psz reuze meevallen.

    Daarnaast is elke psz gesubsidieerd door de gemeente. Werkelijke uurtarief per kind voor psz bedraagt tussen €8 en €11, het verschil tussen wat van ouders gevraagd wordt en de uurtarieven wordt al eeuwen aangevuld door de gemeente [dus overheid]
    Volgens mij dacht jij dat psz alleen gesubsidieerd wordt voor vve? Dat is dus niet waar. psz-en worden in stand gehouden door de overheid, ouders betalen mee.

    Deze eigen bijdragen worden inkomensafhankelijk gemaakt, waar dat al niet zo is. In veel gemeentes is dat al zo, en het leidt tot enorm veel fraude. psz-en zijn veel geld kwijt om achter de ouders aan te gaan om juiste inkomensgegevens op te geven, veel mensen vullen sociaal minimuum in terwijl ze bovenmodaal verdienen. Alleen maar om minder te betalen. Of doen alles aan om vve-indicatie te krijgen.
    Door dit soort misbruik wordt psz niet betaalbaar en moet het ook op de schop.
     
  6. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Eens!!
    Heel zwart wit vind ik het maar raar klinken: Als je niet werkt krijg je meer geld terug dan als je wel werkt. Das best raar toch?
    Ik wil ook wel thuis blijven, maar dat gaat financieel gewoon niet. Moet ik dan voor een psz meer betalen dan iemand die wel thuis kan/wil/moet blijven?
    Ik begrijp het van de andere kant ook wel hoor, de reden waarom een psz bestaat.
    Ook vraag ik me af wat nou precies het verschil is tussen kdv en psz. Niet de reden maar echt wat er anders is wat je kind doet op een dag. Ze spelen er met andere kinderen. Leren om op hun beurt te wachten etc. Er zijn leidsters om op hun te letten en te verzorgen etc. Ik zie het verschil niet. In mijn ogen is het logisch dat het dezelfde prijs is. Maar ik heb nog geen ervaring hiermee, kleine is net 4 maanden.

    Dat je meer subsidie krijgt bij ouders met een andere taal vind ik denk ik ook maar raar. Dat komt omdat ik echt een Turkse dame ken die letterlijk zegt dat ze alleen maar turks met de kleine praat. Nederlands leren ze immers op school wel. Nou zal zij vast een uitzondering zijn en ik scheer niet iedereen over 1 kam maar het heeft mijn kijk erop wel anders gemaakt.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Dat is nu juist precies waarom de psz er is. Voor kinderen waarvan 1 ouder niet werkt en ooit met prijzen die voor iedereen toegankelijk waren.

    waarom moet dat ineens onder kinderopvang gaan vallen?? Waarom moet ook straks de psz alleen te betalen zijn voor werkende ouders. Slaat ook nergens op, want de kinderen waarvan beide ouders werken gaan op die dagen al naar een opvang vaak. Op niet werkdagen kunnen die dus lekker thuis zijn. En psz tijden zijn niet te combineren met werkdagen...althans ik ken bijna niemand die tussen 9.00 en 11.30 werkt.
    Maar nu wordt de psz alleen betaalbaar voor ouders die beiden werken en op hun vrije dagen de kinderen dan ook nog eens naar de psz brengen....hoe krom.
     
  8. Ik heb gebeld met IJsselkids en die gaven aan dat het €60 per dagdeel was en dat je minstens 2 dagdelen moest nemen.

    Ben dan wel benieuwd welke peuterspeelzaal zo goedkoop is, dan ga ik daar ook kijken :)
     
  9. peuterspeelzaal wordt veel goedkoper voor 2 verdieners, daar gaat dit topic toch over :(

    En nee, geen idee hoeveel kinderopvang kost

    En je gaat er maar vanuit blijkbaar dat het overal net zo geregeld is als in jouw woonplaats. Dat is dus niet zo. Hier word er geen vergoeding gegeven vanuit de gemeente, maar alleen eventueel kinder-opvang-toeslag. Terwijl peuterspeelzaal daar niet eens voor bedoelt is.

    Wat is de volgende stap? Straks scholen ook als kinderopvang gaan zien??
     
  10. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik kan de tarieven voor 2016 niet vinden, maar dit is waar ik mij op baseer : Tarieven

    Ik weet er niet veel vanaf hoor, dus vandaar een oprechte vraag hoe het zit met die tarieven ...
     
  11. Wow, dat is echt heel goedkoop zeg :D
     
  12. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ja, dus vandaar dat ik het niet goed snap ... ;)
     
  13. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
  14. Mams136

    Mams136 VIP lid

    26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Als ik goed lees op de link staat er ook letterlijk: peuterOPVANG.
    De tarieven zijn overigens best aan de hoge kant maar het is wel een bedrag waar je nog wat van terug krijgt.
     
  15. In onze gemeente zijn alle peuterspeelzalen dus peuteropvang geworden.;) Geen enkele meer over die geen peuter-opvang is.... :$
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #77 amdaa, 16 jul 2015
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
    Jawel, overal worden peuterspeerlzalen door de gemeente aangestuurd en in stand gehouden. Elke gemeente heeft hier budget voor, in de vorm van een exploitatiesubsidie, aanvulling per kind, en een extra vergoeding per vec kind, en een aparte verordening waar psz- werk geregeld is.
    Alleen zie jij als ouder dat niet. Jij betaalt alleen de ouderbijdrage
     
  17. MamavanJenY

    MamavanJenY Actief lid

    10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Dat is logisch ja, en daar houd denk ik elke tbm wel rekening mee.
    Maar de prijzen hier zijn verviervoudigd!!
    Daar ben ik iig niet tegen opgewassen tegen dat soort grote bedragen, als je al zuinig aan moet doen.
     
  18. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Bij die beschrijving hebben ze het over dagprijzen...
    Wij hebben een goedkope psz, voor 2 dagdelen per week betalen we 57 euro per maand. Als je deze omrekend (8,75 x 2 dagdelen x 4 weken per maand), kom je op 70 euro per maand.
     
  19. Hier wordt het niet vanuit de gemeente gefinancieerd.
     

Deel Deze Pagina