Peuterspeelzaal waarschijnlijk onbetaalbaar

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door San1984, 12 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dan zit je bij een particulier bedrijf, en geen stichting peuterspeelzalen (zoals het normaal gesproken geregeld is in Nederland), en dan betaal je waarschijnlijk al een commercieel tarief, aangezien dat bedrijf ook eigen huisvesting moet betalen. Bij de reguliere psz-en worden de huisvestingslasten via een aparte subsidie gedragen door de gemeente.
    Voor jullie zal dan niks wijzigen.

    De wetswijziging ziet er namelijk alleen toe op de wijziging van de financiering. Niet meer door de gemeentes (waardoor zoveel verschillen bestaan nu), maar laten vallen onder de Wet op Kinderopvang en dus landelijk regelen.
     
  2. Aislyn

    Aislyn Fanatiek lid

    16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn psz ontvangt geen subsidie en is ook niet als kinderopvang geregistreerd, vandaar dat deze ook duurder is.

    Maar als ik hier kijk bij een psz die wel subsidie krijgt, dan is de ouderbijdrage voor ouders die werken na aftrek KOT gelijk aan de ouderbijdrage voor ouders die geen recht hebben op KOT, bij een gelijk verzamelinkomen.

    Stichting Peuterspeelzalen Dordrecht (SPD) - Ouderbijdrage 2015
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Onder welke wetgeving valt die psz dan?
    En wie bepaalt de instandhouding?

    Want alleen als de psz morgen zelf kan beslissen om mee te stoppen, zonder dat de gemeente verantwoordelijk is voor aanbod van psz in de gemeente of dorpskern, dan is er sprake van een particulier bedrijf.
    Ze zijn overigens niet gebonden aan wet Oke, wel iets om in de gaten te houden qua kwaliteitseisen.
     
  4. Aislyn

    Aislyn Fanatiek lid

    16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Het is een zelfstandige stichting, met een pedagogisch beleid gebaseerd op de antroposofie. Deze psz zit ook in het gebouw van de vrije school waar onze dochter straks naartoe gaat.

    Er zijn behoorlijke wachtlijsten voor zowel de psz als de school dus over instandhouding maak ik me geen zorgen.
     
  5. Liminous

    Liminous Actief lid

    23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Mijn oudste zit sinds April op de PSZ en ik moest invullen wat ons gezamenlijke verzamelinkomen is en dit bewijzen door van allebei jaaropgaves mee te sturen. Hierop is ons maandbedrag gebaseerd. Hier niks vernomen over eventuele wijzigingen vanaf Januari.
     
  6. Bij ons valt het daar nu dus al onder.
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waaronder?? Landelijke aansturing en overheidsfinanciering of private sector?

    Maar hoe dan ook, voor jullie verandert dan helemaal niks.
     
  8. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Nee hoor, ze hebben het over maand en jaarbedragen.
     
  9. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    #89 nmv, 17 jul 2015
    Laatst bewerkt: 17 jul 2015
    In de tekst benoemen ze dat ze werken met uur- en dagprijzen...
    1 dagdeel per maand kost 8,75 euro, per jaar (1 dagdeel per maand) kost dit dan 105 euro.
     
  10. Je kan toch lezen?! Jeetje zeg, heb wel het gevoel dat ik het voor je uit moet kauwen, meid. Het valt bij ons dus sinds begin van dit jaar al onder de overheid. Ik vind deze regeling in het algemeen gewoon niet eerlijk.
     
  11. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief


    Hier is het ook al sinds begin van het jaar zo maar het kostenplaatje veranderd pas na de zomervakantie. M'n man werkt gewoon fulltime, ik heb een wao-uitkering en wij gaan 30 euro meer p/m betalen...
     
  12. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Dat kun je ook zien in het overzicht bij KINDERDAGOPVANG. Bij enkel PEUTERSPEELZAAL zonder themagroepen geldt dus een veel lager tarief. Dit verschil kun je goed zien door beide tarief overzichten te openen ....
     
  13. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Bij ons valt het er ook al onder. Je krijgt hier dus ook nergens subsidie van de gemeente. (tenzij vve)
    Ze noemen het hier ook geen peuterspeelzaal meer maar alles valt nu onder 1 organisatie van de kinderopvang en je kiest dan voor een peuterarrangement. Als je tbm bent (wij werken allebei) is het echt een hele kostenpost. Je betaald hetzelfde uurtarief als het kdv. Maar als je niet beide werkt en het met wat minder moet doen is dat een hoop geld.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Wat bedoelen ze dan met "zonder themagroepen".
     
  15. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Waarom denigrerend? Ik vind het een mazzeltje voor ons :p
     
  16. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

  17. MamavanLoker

    MamavanLoker Actief lid

    12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben uiteindelijk de knoop doorgehakt.
    Onze dochter gaat vanaf haar 2e naar de Psz voor 2 dagdelen van maar 2 uurtjes (!) per week. Dit kost ons...152 Euro per maand :'( Maar ik vind het belangrijk dat ze kindjes hier uit het dorp leert kennen (geen KDV hier) en contacten opdoet voordat ze naar de basisschool gaat. En al kennis maakt met het kringetje, samen delen etc.
    Dus ze gaat ze straks niet meer die 6 uurtjes naar het KDV (wat we dus ook belangrijk vonden voor haar sociale contacten). Opa en oma willen helpen gelukkig, voor die 3 maanden dat ze weg zijn per jaar regelen we dan iets anders. Onze tweede komt in december en dan zou KDV toch al niet meer rendabel zijn met mijn 18 uur werk. Ik kan nog beter stoppen met werken...

    Ik ben absoluut voor VVE indicaties maar als er geen kindjes meer komen die wel goed ontwikkelen, aan wie moeten die kinderen zich dan optrekken? Dat was het doel ooit...
    Hier zijn het eigenlijk voornamelijk allochtone kindjes met VVE-indicatie in de stad, in ons dorp niet gelukkig. Dat vind ik wel jammer, praat gewoon Nederlands thuis dan hoeven ze dat niet pas op de psz te gaan leren!! En kost de voorbereiding die ik mijn kind wil geven niet zo ontiegelijk veel geld omdat ik indirect ook voor 3 kindjes met een achterstand betaal (die betalen 25 Euro per maand voor 4 dagdelen)! Ze hebben het hier zo duur gemaakt omdat de groepen vol zaten met kindjes met achterstanden dat de wachtlijsten voor normaal ontwikkelende kindjes meer dan 2 jaar waren. Mijn schoonzus heeft de oudste 2 direct bij de geboorte in moeten schrijven en die konden alleen terecht op maandag en vrijdagmiddag (de minst populaire dagdelen onder andere ouders). Nu het zo duur is geworden kun je in de dorpen direct starten en zijn er 3 psz gesloten in de omliggende dorpen. In de stad nog steeds hetzelfde probleem: alleen maar kindjes met indicatie en dus nog steeds vol. Wel korte wachtlijsten want ja, dit is toch behoorlijk veel geld voor ouders met een kindje zonder achterstand?!
     
  18. Weet ik eigenlijk niet.... Welke bedoel jij dan? :)
     
  19. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Ik pb je even :)
     
  20. Nou, Tobias is ingeschreven hoor :D
     

Deel Deze Pagina