Peuterspeelzaal, wel of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DeeLighT, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Lijkt mij erg leuk voor hem dattie straks daar vriendjes kan maken :) vooral omdat hij overdag verder weinig in contact is met andere kinderen, weekends wel als ik met vriendinnen afspreek enzo!

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    BabeBabe, hier verschillen de dagdelen per PSZ, gewoon even kijken welke je aanspreekt en dan info opdoen!

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik breng ons meisje niet naar de psz. Ze gaat 2 hele dagen naar het kdv, dat vind ik voldoende. Daarbij lopen de dagen bij de psz precies naast die van het kdv dus dan zou ze op ma-do naar het kdv gaan en op di-vrij naar de psz. Dat vind ik teveel van het goede en ook niet leuk voor haar, veel te druk. Laat haar nog maar lekker ook thuis genieten, vanaf 4 jaar kan ze vaak genoeg naar school!

4. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Als je kindje naar het KDV gaat, heeft de PSZ niet echt een toegevoegde waarde, denk ik.
    Mijn moeder en schoonmoeder passen elke week 1 dag op. Als ons dochtertje met 2,5 jaar naar de PSZ gaat, zal dat op de dagen zijn wanneer ik vrij ben, 2 ochtenden in de week.

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik ga mijn dochtertje wel opgeven voor de psz. Eén ochtend in de week past opa op, verder is ze bijna altijd bij mij - ik werk niet. Ze ziet wel andere kindjes (van mijn vriendinnen) en juist daarom denk ik dat ze de psz heel leuk zal vinden; ze is gek op andere kindjes! Ik vind de psz wel een duur grapje trouwens, maar vooruit dan maar.

6. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Eens... vind het ook een hoop geld hoor!

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ben een thuisblijfmama dus ook Ms K gaat straks naar de psz, kosten hier zijn trouwens 28 euro per maand voor 2 dagdelen.
    Ze mogen hier al op hun tweede starten, dan komen ze alleen op woensdagmorgen in een groep voor 2 tot 2,5 jaar.

Ik vind het voor mijn kinderen wel belangerijk omdat ze op die manier leren hoe een groep functioneert.

Maar jou kindje leert dat al op het kdv, daarnaast wordt ze nog 2 dagen vertroeteld door opa en oma, dus zie ik de meerwaarde van de psz in dit geval niet in.

Groetjes Anita

8. Shel

Shel Actief lid

27 okt 2008
    136
    0
    0
    Regio Utrecht
    hoi,
    hier gaat mijn zoon straks wel naar de psz, ochtendje maar in de week wat mij betreft want hij gaat ook 2 dagen naar het kdv. Ik vind het belangrijk dat hij ook met 'andere' kindjes leert spelen en kan wennen bij anderen.
    succes met je keuze, alles is goed!

9. Humpie86

Humpie86 Actief lid

29 mei 2010
    318
    0
    0
    In beleid verschillen peuterspeelzalen toch nog wel behoorlijk.
    Zo zijn wij op de peuterspeelzaal gestart om ouders zelf twee dagdelen te laten kiezen, dus geen vooraf opgestelde verplichte combinaties aanbieden, maar zelf een combinatie van dagdelen samenstellen en dit loopt heel erg goed.

Daarbij willen ze straks ook groepen speciaal voor 2-jarigen hebben, soort instroomgroepen.
    Deze ontstaan langzaam door 3-jarigen die afscheid nemen en 2-jarigen die op hun 3e één van hun ochtenden omruilen voor een middag.

Ik kan me voorstellen dat men geen toegevoegde waarde ziet in psz, wanneer kindjes naar kdv gaan.
    In principe klopt het ook wel dat ze qua groepsgebeuren ook op het kdv heel veel leren, maar toch is er wel degelijk een verschil.
    Wij behandelen bijv. ook iedere dag tellen t/m 10 (soms wat verder, verschilt per groep en samenstelling kinderen) en de kleuren worden iedere dag benoemd en blijft op die manier snel 'hangen'.

Althans, ik heb gewerkt op het kdv en kinderen hadden daar ontzettend veel vrijheid. Twee keer aan tafel (fruit en brood eten), maar nooit in de kring met bv. 2 hulpjes (zou in groep 1 dus totaal nieuw voor ze zijn) en aan talel nooit even een verhaaltje of maar 1 liedje.
    Ook werd er vrijwel nooit geknutseld, of alleen met kinderen die dit uit zichzelf wilden (op een psz wordt ieder kind gestimuleerd en ontdekken ze dat iets wat nieuw is toch leuk kan zijn en dit iedere dag; misschien op enkele kdv's ook wel?).

Daarbij hebben ze op een psz altijd thema's die doorlopen in groep 1, waar kinderen ook veel van opsteken.
    Iedere ochtend/middag ga je hierop in d.m.v. spel, voorlezen, liedjes, spelletjes, ontwikkelingsmateriaal (bij binnenkomst ligt dit ook op tafel), ingerichte hoeken.

En kinderen worden op hun 3e, 3,5jr. en vlak voor hun 4e getoetst d.m.v. spelletjes (kinderen vinden het machtig mooi).
    Zo weten ze in groep 1 ongeveer waar het kind staat en hoeft dit niet eerst opnieuw te worden ontdekt en kunnen ze er meteen op inspelen (doorgaande leerlijn op deze manier, want in groep 1 gaan de toetsen verder, vaak met dezelfde methode, althans, hier bij ons).
    Kinderen die achterop zijn, krijgen extra begeleiding (speelse manier), waardoor ze makkelijker instromen/meekomen in groep 1.

Maar... iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en ook per kind zijn er natuurlijk verschillen in wat ze aan kunnen. Volg je gevoel!

10. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    wij kiezen ervoor om het niet te doen. onze oudste gaat 2 dagen naar het kdv en daar zijn ze ook erg bezig met in de kring zitten, luisteren, kleine opdrachtjes, creatieve ontwikkeling, enz dat ik het idee heb dat de psz niet heel veel toevoegd. daarnaast vind ik het gewoon leuk om ze thuis te hebben als ik vrij ben. als ik merk dat hij zich gaat vervelen thuis of op het kdv kan het altijd nog voor het laatste half jaar voordat hij naar school gaat, denk ik dan.
    nu gaat hij op de dagen dat we samen zijn naar peuterdans (dat zou dan niet meer kunnen, want dat overlapt) net als dat we vaak gaan zwemmen, zou ook niet meer kunnen...
    daarom voorlopig althans nog geen psz voor onze man.

11. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

28 euro voor 2 dagdelen vind ik meevallen! Wij betalen hier straks 90 euro per maand voor 2 dagdelen per week. Vind het een behoorlijke hap geld, maar heb het er voor over omdat Lucas altijd bij mij thuis is en ik daarom de PSZ echt iets toe vind voegen.

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Humpie, zoals jij beschrijft snap ik het wel. Gelukkig doet mijn gastouder veel aan activiteiten en liedjes etc.... ben zo blij met dat mens!!
    En op het KDV waar mijn dochter gaat knutselen ze al wel hoor. En tellen en kleuren doen we thuis wel ;)

Op de dagen dat ik vrij ben spreek ik in ieder geval 1, soms 2x af met mensen met kinderen. Dus aan sociaal contact geen gebrek (kun je nu al merken, ze stiefelt overal op af hihi)

13. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Hier wel een bewuste keuze voor de psz daar ik een thuisblijf mama ben. Vind het voor mijn zoontje erg belangrijk dat hij zich leert voorbereiden op de basisschool, dat hij leert met kinderen om gaan, etc. Hier gaan de kinderen 4 dagdelen naar de psz, waarvan je 1 dagdeel van de gemeente 'krijgt''. Naar mijn weten zouden wij om en nabij de 50 euro moeten betalen.

We gaan nu ook al elke week een ochtend naar een speelgroep voor kinderen van 0 t/m 2,5 jaar, daar werken ze met dezelfde methode als op de psz en het is in hetzelfde gebouw.

14. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij hebben besloten om ze ook niet naar psz te brengen. Ze brengen 1 hele dag op het kdv rond. Bij ons kdv hebben ze wel een beetje het zelfde idee als een psz, qua voorbereiding etc op de basisschool. Ze knutselen heel erg veel daar, komen iedere week met knutsel werkjes thuis en persoonlijk vind ik dat ze erg sociaal zijn geworden door het kdv. Daar bij spelen ze ook wel met kindjes van vrienden etc.

Deel Deze Pagina