:x Even gal spuien en ik ben benieuwd of anderen dit soort ervaringen ook hebben, en hoe jullie daar dan mee omgaan. Onze dochter is 2 en is geen grote slaper. Ze heeft echter wel een middagdutje nodig, soms is dat maar een half uurtje. Over de loop van de tijd hebben we ontdekt dat we haar de middag dut echt niet te laat moeten laten doen, dan is ze die avond echt met geen stok in bed te krijgen. Dit is al zo sinds ze 1 was. Toen zat ze nog op de babygroep en daar is over het algemeen goed geluisterd naar onze expliciete instructie dat het slaapje tussen 12 en 14 moet vallen ergens, en niet langer dan 2 uur moet zijn. Sinds een maand of wat zit ze bij de peuters, en nu heeft mijn man me net gebeld dat hij haar opgehaald heeft en voor de 3e keer op een rij krijgt hij de mededeling dat ze op een heel abnormaal moment een slaapje heeft gehad, van 14:30 tot 16!! Ze gaat over 2 uur alweer naar bed en is dus NET weer op! Dat wordt dus weer hommeles vanavond, en dan is het hele dag/nachtritme ook weer naar de knoppen, want als ze zo laat gaat slapen, is ze 's ochtends ook moe natuurlijk. Ben ik nou zo veeleisend hierin, of zijn zij zo laks? :x Ik weet niet eens hoe ik het moet aanpakken, we hebben dit de vorige keer al gemeld bij de leidster die er toen zat (tja, je hebt niet altijd de hoofdleiding bij het breng/haal moment). Ik wil die hoofdleidster natuurlijk het liefst spreken, maar ja, als die er niet is als ik haar breng, dan gaan er zo weken overheen? Zal ik een keer overdag bellen?
Wat ik me bij dit verhaal afvraag, waarom gaat ze pas zo laat naar bed daar? Gaat het niet icm de andere kindjes die op bed liggen? Wordt ze overstuur als ze haar vroeger op bed leggen? Of is er iets anders aan de hand?
Ja, goede vraag, waarom? Wij vonden het ook belachelijk! Een middagslaapje is toch 12-2 zeg maar (hier thuis eerder van 1 tot 2). Mijn man heeft haar gehaald en was te verbaasd over de tijden om het te vragen hoe het dan met andere kindjes zat. Nu ik gekalmeerd ben (enigzins, het is natuurlijk ook weer niet het einde van de wereld, maar wel echt hinderlijk gezien onze eigen dagstructuur)... ga ik morgen maar eens bellen. Desnoods vraag ik om een afspraak voor een gesprek. Dit is nog slapen, maar hoe zit het met eten? We eten geen vlees en willen ook niet dat ze dat op het kdv krijgt, maar hierdoor heb ik wel mijn twijfels. Het excuus wat we hoorden deze en de vorige keren: 'er waren invallers' (eh, die instrueer je toch?) 'het kan gebeuren', en dit keer zelfs amper uitleg, meer schouderophalen. Bah, het valt me echt tegen, hoe leuk ze het daar ook verder vindt, ze werd veel zorgvuldiger behandeld op de babygroep.
Hm, dit vind ik wel heel slecht, ja. Dat het 1 keer gebeurt, nou ja, dat kan dan nog, idd door invallers of omstandigheden oid. Maar vaker dan 1 keer en dan ook nog zo vlak achter elkaar wijst toch wel op laksheid, ja. Ik zou idd bellen en een afspraak maken en dan meteen je zorgen uiten dat je er niet meer echt vertrouwen in hebt dat ze je andere wensen respecteren... Als dat niet helpt: klacht bij de locatiemanager/directie.
Ik zou ook navragen waarom. Weet dat mijn neefje ook zo naar bed werd gebracht toen hij net over was, omdat hij niet in slaap was te krijgen met de andere peuters (hield de kamer wakker). Na een paar weken gaat het nu wel. Was echt even wennen aan de regeltjes van de peuters, en nu pikt hij dus ook de "strenge" aanpak voor het slapen, ipv het losse beleid bij de baby's
Maar de instructie is duidelijk: niet NA tweeen nog naar bed brengen. Wij weten precies hoe het gaat. Namelijk zoals vanavond. Ze komt gewoon niet in slaap en is nu dus op. Dan is ze morgen om 7 uur natuurlijk moe omdat ze nu zolaat naar bed gaat. Hoe moeilijk is het nu helemaal? Ze hoeft niet te slapen als ze geen slaap heeft overdag. Maar in de regel slaapt ze wel, wij brengen haar consequent naar bed of gaan met haar wandelen in de wagen rond die tijd. Maar ze geven geen uitleg waarom. Ze weten het niet eens meer Tjee, wij ons best doen om een verantwoordelijke dagstructuur te hebben... nu is zij haar ritme kwijt en zit ik met een peuter op :x
Ik vind het gek dat ze zo laat pas naar bed gaat overdag. Daar zou ik eens een gesprek over hebben met de leiding van haar groep. Hier is het normaal dat de peuters vanaf 13 uur slapen, dat is gewoon het vaste dagritme. Sommige kindjes vallen al wat eerder in slaap (ze beginnen om half een aan het naar-bed-ritueel), andere wat later, maar niemand wordt pas na 14 uur naar bed gebracht. Lijkt mij dat iedere peutergroep toch gewoon een vast dagritme heeft, en dat ze hun best doen zich daaraan te houden.
Ja, hier is het ook wel eens gebeurd. onze dochter sliep niet tussen de andere kindjes in het begin, maar niet slapen hield ze ook echt niet vol. Daarom werd ze wel eens op bed gelegd als de andere kindjes wakker waren. Maar als jij dat niet wilt, moet je dit echt nogmaals duidelijk verwoorden en anders met de leiding praten. Ik vind het wel heel slecht dat ze niet weten waarom ze je kind zo laat op bed leggen. Op ons kdv is een heel strak ritme. Maar mag ik vragen waarom ze alweer om 18.00 naar bed gaat? Ik vind dit persoonlijk ook wel heel erg vroeg hoor. 19.00 is toch vroeg genoeg?
18 naar bed? Dat zeg ik nergens Ze gaat rond 19:30 naar bed? Ik schreef het bericht iets na vijven op die dag (17:18 is mijn eerste post in dit topic), vanaf dat moment rekende ik die 2 uur, het was ongeveer 3 uur nadat ze dus weer op was die dag Maar goed, nee, ze hebben geen reden gegeven, punt is, de volgende dag is er weer een ander (wel een vaste kracht) en die weet niet uit haar hoofd wie wij hebben gehad en waarom iets is gebeurd. Ik heb het vandaag weer aangekaart, en zal het als ik de hoofdleidster een keer heb bij het brengen weer zeggen.
uhm tja lastig. ik zelf ben niet zo lastig en sven ook niet, die slaapt regelmatig na 14:00 uur nog. op vrijdag slaapt hij meestal van half 2 tot nou tussen half 4 en 4 uur, soms nog langer als ik hem slapen laat. op vrijdag gaat hij dan om 8 uur naar bed. maar op maandag slaapt sven ook wel eens laat, omdat hij eerder niet wil slapen, en tja dat kan gebeuren. heb er op de avond gelukkig niet zo`n last van, maaaaaaaar betijd is bedtijd, en dan gaat sven gewoon naar bed, verhaaltje lezen en dan slapen, soms kletst ie nog wel een half uurtje, maar we halen hem er gewoon weg niet uit, maar als je het niet wilt moet je het gewoon aangeven, dat ze het niet weten vind ik een slechte zaak, op ons KDV schrijven ze op hoe laat ze gaan en hoe laat ze wakker zijn. wellicht dat voorstellen dat ze dat bij je dochter ook gaan doen in vervolg. en de reden erbij waarom het later is geworden als dat zo is.
Nou, volgens mij zit die van mij op hetzelfde kdv! Die van mij mag niet meer naar bed, om hetzelfde verhaal.. Dan slaapt ie 's avonds niet meer... Hij gaat sinds kort pas naar een kdv, en van de vijf keer, is hij al 3x op bed gelegd....................! Kan je mijn gezicht al aflezen als ik 's avonds met een wakker kind op de bank zit?? Hier ook hoor; Ja we hadden een invaller.... Wss het boekje niet goed overgenomen.... Wss gewisseld met een ander kindje... Excuus excuus... Maar komop... 3x! van de 5!!
Ben ik lastig of bedoel je iets anders Mijn dochter slaapt tot 23 uur 's avonds niet als ze zo laat op de middag nog slaapt. En vervolgens is ze de dag erna haar structuur kwijt. Ze is geen grote slaapster, maar heeft haar dut tussendemiddag wel nodig. Dat is het probleem. Als ze gewoon zou slapen 's avonds, ongeacht of ze om 4 uur 's middags nog geslapen heeft, zou ik het draadje niet geopend hebben. Ze schrijven ook op hoe laat ze naar bed is gegaan, maar dus geen reden als dit een rare tijd is.
Ja, dat zal er net zo uit zien als mijn gezicht op dit soort avonden: :x:x:x Ik vind het heerlijk om mijn dochter om me heen te hebben, maar het gaat ten koste van haar eigen ritme (wat zo mooi vanzelf tot stand is gekomen), ze is de volgende dag doodop en sjacherijnig, en het is gewoon onnodig. Ik betaal een dikke rekening voor die opvang, en vind het heel raar dat zo'n simpele instructie zo moeilijk is. Want waar eindigt dit? Wat als er onzorgvuldig met allergieen of medicijnen wordt omgegaan 'omdat er een vervanger is'? Het schept gewoon niet enorm vertrouwen, vooral niet in de invallers die ze hebben.
Ik denk dat het voor jullie storend werkt omdat je het zelf een heel belangrijk punt vindt. Bij ons krijg ik ook regelmatig te horen dat 1 van mijn kinderen pas om 15uur sliep. Ik vind dat zelf nooit een punt. Thuis slapen ze overdag soms tot 17.30 en dan maak ik ze wakker voor het avondeten. En dan gaan ze iets later naar bed en staan 's ochtends wat later op. KDV: ik zou gewoon even kijken hoe dat komt. Bij peuters werkt het toch anders dan bij babys. Grotere kindjes houden vaak elkaar voor de lol wakker. Mijn dochter is er een van . Hier vertellen de leidsters soms dat ze de kinderen om de beurt in bed leggen. Dus elke keer wachten tot 1 kind slaapt en dan pas volgende op bed leggen. enzovoort Anders is het een groot feest op de slaapkamer
Sorry, maar dat is toch niet hetzelfde? Natuurlijk is het geen punt als dit hier thuis ook normaal zou zijn om nog laat te slapen. Maar gezien we weten hoe het het dan 's avonds gaat, doen wij dat nooit, bovendien geeft ze altijd zelf rond half een al aan dat ze moe is. Zoals ik al zei, als ze later slaapt dan gaat ze niet 'iets' later naar bed, maar is ze tot 23 uur op. Dat is later dan dat wij normaal zelf naar bed gaan, ze vat de slaap gewoon niet. Ik zou er toch ook niet zo'n issue van maken als het gevolg niet zo groot was? Uitslapen doet ze dan ook meestal niet, het verstoort haar ritme - ze wordt gewoon om 7 uur wakker en is dan de rest van de dag prikkelbaar (want natuurlijk te weinig geslapen). Ze houden elkaar ongetwijfeld wakker (veel te gezellig haha) maar dat kunnen ze dan als reden aangeven. Hier worden gewoon schouders opgehaald. En dan zou mijn instructie zijn dat ze haar ophouden, en dan doen wij haar thuis een uur eerder naar bed doen. Gisteren is het trouwens goed gegaan, het werd ook goed opgepakt door degene die ik toen had (wel vaste kracht, die ook verbaasd was dat het steeds niet opgepikt is - er zijn echt wel meer kindjes met slaapinstructies hoor).
Fijn dat het weer goed gegaan is! Kan me voorstellen dat je er van baalt als je er s avonds en de volgende dag zo mee zit. Hier gaat ze de laatste tijd meestal rond 1 uur/half 2, eerder is ze niet echt moe. Dan slaapt ze tot half 4/4 uur, maar maak haar eigenlijk nooit wakker als ze later wakker wordt. Maar ze gaat er hier dan hooguit s avonds wat later in. Normaal rond half 8, dan 8 uur/half 9. Langer slapen doet ze s morgens meestal niet als ze te weinig slaap heeft gehad, maar dan wil ze s middags vroeger op bed en haalt ze dan even de schade in. Ondanks dat ze niet altijd doorslaapt, is het verder wel een makkelijke slaper gelukkig.
ik werk op het kdv en vind het heel raar dat dit zo vaak achter elkaar heeft kunnen gebeuren echt dom gewoon, wij hebben geen vaste hoofdleidster we zijn allemaal gewoon vaste leidster of invaller zegmaar maar we hebben gewoon een groot schrift waarin we alle belangrijke dingen over de kinderen en meer op schrijven voor elkaar dus als je komt werken die dag lees je dat schrift en ben je weer op de hoogte en dom dat het bij de peuters zo losjes gedaan word, bij mij op de babygroep hebben ze allemaal slaap instucties eet instructies en weet ik het wat nog meer en bij ons gaan ze ook allemaal gewoon na de boterham rond half 1 naar bed, de grote kindjes dan he die 1x slapen. in iedergeval suc6!
Ja, het viel mij ook tegen, bij de babygroep ging het zo goed! En ze hebben ook een schrift, en daarnaast ook een bord met bijzonderheden per kind dat in de keuken hangt (sommige kinderen mogen sommige dingen niet eten, onze dochter krijgt - als het goed is - geen vlees). Red, wat een schone slaapster heb jij zeg!! Tot half vier Die hebben geen kind aan haar dus haha! Renske heeft het na 45 minuten vaak alweer gehad in haar bed... was als baby al geen slaapkopje
Haha ja idd! Tot voor kort sliep ze precies 3 uur s middags. Tot ca. 15 maanden sliep ze nog 2x en ongeveer 4 uur. Daar wil ik s nachts wel een keer mn bed voor uit komen
Vervelend zeg! Gelukkig heb ik zoiets nog nooit gehad, alleen maar positieve ervaringen. Ik denk dat het het beste is om het echt te bespreken. Dus niet even tussendoor met ophalen of brengen maar echt even om een gesprekje apart vragen. Eventueel met de locatiemanager maar bedenk wel dat hij/zij niet voor je kind zorgt dus vraag er ook een leidster bij. Vraag eens naar het pedagogisch beleid van het KDV op dit gebied. Op ons KDV hebben ze speciale aandacht voor slapen en rusten. Ook de ouderen kinderen die niet meer slapen moeten op het slapenmoment van de kleintjes rusten (op een stretcher, licht uit en eventueel een boekje lezen maar wel in stilte). Reden voor deze speciale aandacht is dat het namelijk voorkomt dat ouders willen dat hun kind NIET meer slaapt maar juist wakker gehouden wordt terwijl het voor elk kind echt heel belangrijk is een rustmoment in te bouwen. Deze ouders zijn bang dat hun kind 's avonds of 's nachts niet goed slaapt omdat ze overdag geslapen of gerust hebben maar dat niet slapen ligt helaas vaak aan andere dingen. Kinderen hebben minimaal 12-14 uur rust op een dag nodig en zouden idealiter voor 7 uur op bed moeten liggen 's avonds. Inderdaad is een rtime erg belangrijk en het kan een keer een half uurtje later zijn (is het thuis ook wel eens) maar geen uren! Vraag mij net als anderen af waarom je kindje zo laat naar bed is gebracht. Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat een kindje de rest wakker hield maar dat werd dan besproken met ouders en gezamelijk naar een oplossing gezocht. Uiteindelijk werd het een campingbedje in een kantoor als het de spuigaten uitliep. Maar samen slapen is ook iets wat ze moeten leren dus belangrijk is het te blijven proberen en dit als noodoplossing te zien. Beter dan je kind naar bed doen als alle andere kinderen wakker zijn. Naast ritme onderbreking mist het dan ook nog een belangrijke groepsactiviteiten. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Houd je ons op de hoogte? Succes!