Levi gaat er sinds 15 sept. heen. De eerste 4 a 5 keer heb ik hem met een gebroken hart huilend achter moeten laten. vond het zo zielig voor hem. Gelukkig hoorde ik van de leidsters dat het alleen het afscheid was, en dat hij daarna gewoon ging spelen. Nu heeft hij het er super naar zijn zin. Breng hem, komt met een big smile binnen.zegt de juffen gedag en gaat lekker spelen. wil me niet eens meer uitzwaaien. Het ene kind went sneller als het ander. Went je dochtertje niet zo snel moet je daar echt even doorheen.
Alyna heeft niet gehuild toen we weggingen! Ze heeft heel goed meegedaan, was wel een beetje verlegen maar dat gaat er wel af. Ze is ook op school flink naar de wc geweest, verse kleertjes zaten allemaal nog in de tas. ...Vanmiddag wou ze terug haha, maar daar gaan we denk ik nog even mee wachten. Ze vond het helemaal super! Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat, nu ze door heeft dat we dus echt niet na 5 minuutjes terugkomen. Maar ik verwacht dat het mee gaat vallen!
Grappig, mijn jongste is een paar weken geleden voor het eerst gegaan, ze is de eerste van ons die naar de psz gaat dus het was voor ons ook nieuw. En bovendien de eerste keer dat ze alleen ergens heen zou gaan (op de oppas na dan). Beetje spannend dus. Maar we hadden ons nergens zorgen over hoeven maken. Ze kwam binnen, ontdekte het speelhuisje met keukentje, en allerlei ander speelgoed, en wég was ze! Mama kon nog een vluchtig kusje krijgen en dat was dat. Daar sta je dan als moeder . Toen ik haar kwam ophalen zat ze heel moe te duimen en fluisterde in mijn oor: "Ik wil noggekeer naar school..." . Thuis viel ze als een blok in slaap door alle nieuwe indrukken. Mijn advies: maak je niet teveel zorgen, laat het los. In de meeste gevallen gaat het prima, en het enkele kind dat even huilt, houdt daar meestal snel mee op zodra mama of papa uit zicht is (dit vertelde de leidster me tijdens het kennismakingsbezoekje hier thuis). Maak het afscheid ook niet te lang. Even aankondigen dat mama nu weg gaat (niet stiekem weg sluipen als ie even niet kijkt) en straks weer terugkomt om kind te halen, kusje, zwaai en weg. En als je even moet slikken, doe dat dan pas buiten Mijn dochtertje is inmiddels een keer of 6 geweest en we merken nu al dat ze bepaalde routines kent. Waar de jas moet hangen, waar het bakje fruit moet staan, ze zingt thuis een liedje dat ze op de psz geleerd heeft, etc. Het went echt snel. Voor mij ook trouwens . De eerste keer duurde de ochtend lang, maar het is nu zó 11:15 en dan is het alweer tijd om haar te halen. Naderhand is ze flink moe, ze valt de meeste keren binnen 10 minuten letterlijk om op de bank .
hallo, ik heb even de ervaringen van iedereen zitten te lezen. Ik zit met een klein dilemma. Brenden is nu 2,5 en gaat 2 dagen in de week naar een gastouder. Hij is daar niet het enige kindje (naast hem nog stuk of 4 a 5 kindjes) De gastouder heeft ook stagiaires etc. Maar ik zit toch wel te denken om hem (daarnaast) naar een PSZ te doen. Omdat het voor zijn eigen ontwikkeling misschien toch wel heel goed en ook leuk is. Ze doen daar volgens mij toch meer. Zat zelf aan 1 ochtend of zo te denken maar volgens mij kan het alleen maar 2 dagdelen. Wat zouden jullie doen? zijn er meer ouders die hun kindje naar een gastouder/KDV hebben en ook naar een PSZ gaan? Ik vind het namelijk ook wel wee rheel veel dat hij dan "weg"is. Groetjes Nannie
Mijn dochter met 2 jaar voor het eerst laten gaan twee keer twee uren 's middags van 13. tot 15.00. Maarrr.. ben er weer mee opgehouden. De eerste keer ging super, moest niet eens huilen en toen ik terugkwam wou ze niet eens mee, haha. Tweede keer ging ze heel even huilen, hield er gauw weer mee op, maar toen ik haar kwam ophalen was ze WEER aan het huilen. Bleek dat ze had gezegd dat ze moe was, wat kan kloppen omdat ze niet meer 's middags wil slapen, maar het eigenlijk nog wel nodig heeft. Ging ze daar in een huisje liggen, maar dat mocht niet want ze wilden met z'n allen naar buiten dus zij moest ook mee. Toen ging ze huilen en wilde leidster haar speen en knuffel halen en bracht die van een ander kindje. Zij nog harder huilen en die leidster begreep maar niet dat ze het verkeerde spul had gepakt. Nou ja, de derde keer toen begon ze echt te krijsen toen ik wegging, heel zielig, ik ging echt dood van binnen. Maar ben toch weggegaan. Toen ik belde tussendoor bleek ze de hele tijd stil in het huisje gelegen te hebben, had wel even geplakt, maar daana weer in het huisje. Toen ik terugkwam begon ze hartverscheurend te huilen dat ze naar huis wou. Als ik haar daarna vroeg of ze nog eens wilde gaan zei ze 'mama ook mee' of 'neeee, huis', terwijl ze na de eerste keer nog wel wilde gaan. Ik denk dat het bij ons heel erg te maken had met dat ze dat middagdutje eigenlijk nog nodig heeft, en die verkeerde knuffel en speen hebben met het thuis voelen ook niet echt geholpen. Ik ga dus nog eens proberen als ze 2,5 of 3 jaar is, want ik heb nu 2 maanden niet erover gehad en gevraagd gister of ze nog naar de psz wou en ze zei meteen weer 'nee, huis!' Ik vind het een lastig iets, dat psz-gedoe...
Naast de psz (waar ze volgende maand heen gaat), gaat ze nog 1 dag naar het kdv. Of ze op een psz meer doen dan op een kdv weet ik niet. De reden dat wij Benthe naar de psz doen is meer omdat ze thuis niet altijd haar 'ei' kwijt kan, ze is erg druk en ondernemend en vind met andere kindjes spelen het leukste wat er is... Ik heb soms bijna het gevoel dat ik haar tekort doe, als ik haar thuis houdt. (mijn creativiteit én zin houd ook een keer op) Maar als mijn dochter bijv al 2 dagen naar het kdv zou gaan had ik denk ik niet ook nog psz gedaan. Dan wordt het weer een te 'duur' grapje (in ons geval, gaat naar inkomen) en vind ik dat ze dan wel heel vaak weg zou zijn. In jou geval zou ik het persoonlijk iets teveel vinden. 1 ochtend zou nog wel een optie zijn, maar ik weet niet of dat ergens kan. Maar aan de andere kant... het zijn maar een paar uurtjes.
Mijn zoontje gaat sinds sept van dit jaar naar de psz. En echt elke keer als ik hem bracht ellende met weggaan. Ik mocht niet weg en huilen,echt dit is zo rot he. Maar vanmorgen was het beter hij zei ga je weg mama nee jongen zo meteen. Dus toen ik weg wilde gaan was he nee blijven mama,nee jongen ga maar bij het raam staan en zwaai maar naar mama. Nou dat deed hij dus en het was eindelijk voor de eerste keer vanmorgen dat het goed ging! Nu hoop ik zo dat dit zo blijft hoor. En zijn andere 2 broers hebben echt nooit problemen gehad!
Wat super om te lezen dat het zo goed ging. Laat je me nog even weten hoe de andere keren gaan? Lijkt me leuk als we elkaar even op de hoogte houden
Dames, heel erg bedankt voor jullie ervaringen. Het kan dus 2 kanten op gaan. Dinsdag mag ze al heen! Maar eerst maar 1 keer per week omdat die andere dag volzit, in januari gaat ze 2 keer per week. Ben haar nu aan voorbereiden en ze doet er nu nog positief over. zelf ben ik dat ook naar haar toe. Zelf zie ik er toch beetje tegenop, als ze wel gaat huilen, hoop ik dat ik me wel in kan houden!! Hadden jullie daar geen last van?
Mijn zoontje is sinds afgelopen maandag voor het eerst naar de PSZ geweest en hij had het super naar zijn zin, hij had ogen te kort totdat papa en mama weggingen toen moest ie huilen gelukkig voor korte duur, ik had me voorgenomen om niet te huilen, maar op e.e.a manier kreeg ik toch tranen in me ogen gister ook weer toen ik 'm weg had gebracht. Ik hoor nu wel van de leidster dat ie vaker zijn knuffel en speen nodig heb terwijl hij thuis er alleen in bed meeslaapt en verder niet.
onze dochter gaat sinds 3 week heen , 2 dagdelen in de week. de eerste 2 keren (1uur), is ze niet volledig heen geweest , ze was nog al van streek.( VRESELIJK MOMENT IS DAT, JE MEISJE HELEMAAL VAN STREEK ACHTER LATEN !!!!!!!!!!!) HEB DE EERSTE 2 KEREN ONTZETTEND GEHUILD !!! vanaf de 3de keer is ze volledig heen geweest,2.5 uur. ze vindt het moment dat we er heen gaan,3 min lopen, en in de klas gaan, zet ze het op een brullen maar als ik eenmaal uit zicht ben, gaat het super !!! ze is niet echt een meisje wat snel toenadering zoekt maar als ze eenmaal op haar gemak is, gaat ze haar eigen weg.... iedergeval, mijn meisje moet echt wel ff wennen maar geloof me, kinderen vinden het na een tijdje echt super !! en erg leerzaam, als ik zie wat ze allemaal leren en doen...en ik heb ook ff de handjes vrij .... heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk !! hahaha. maar esmee neemt wel haar speentje en knuffeldoek wel mee, maar hier werd het ook wel geadviseerd, iets waar een kind zich aan hecht, moet je de komende tijd ook meegeven, daar zoeken ze hun troost in !! veeeeeel succes voor alle kindjes die nog heen moeten.... het blijft een moeilijk moment voor de mama's !
Nee, wij deden dat met de oudste 3 niet. Reden: bij de gastouder hadden die al zoveel speelkameraadjes van hun eigen leeftijd, dat we ook nog een psz ernaast wat veel van het goede vonden. Jongste heeft die speelkameraadjes helemaal niet, alleen (veel) oudere kinderen. Daarom vonden we het voor haar wel goed om naar de psz te gaan, zodat ze ook leert met andere kindjes van haar leeftijd te spelen. En ze vindt het inderdaad superleuk
vanmorgen Esther dus voor het eerst naar de psz gebracht. Wat was ik zenuwachtig zeg! Maar goed, we waren daar en moest haar even optillen, maar ze wou er ook direct alweer vanaf, ze wou graag spelen. Had haar tutdoekje meegegeven en nog een klein knuffeltje, dat wou ze graag, maar daar had ze geen omkijk meer naar. Ook naar mama weinig omkijk, alleen als ik iets vast moest houden. Nog even gepraat met de juffen en boekje meegekregen en daarna afscheid van esther genomen. Er kon nog net een kusje vanaf, gedag zeggen niet, ze was veel te druk aan het spelen met 2 jongentjes. Nog even door het raam gekeken, maar ook toen keek ze nog niet. Hopen dat het zo door blijft gaan. De juf gaat nog wel proberen om haar ook op de donderdag nu al heen te laten gaan. Ze vond esther erg lang en heel wijs uitkijken ook vond ze haar goed praten, dus mama super trots op haar kleine (grote) meid.
Wow, weer een stap, weer een mijlpaal Fijn hoor dat ze zo lekker ging spelen! Terecht trots Ik merk nu, na de eerste paar weken, al dat er dingetjes van de psz mee naar huis komen. Bepaalde liedjes die ze dan (deels) zingt en die wij beslist niet kennen, dat soort dingen. Erg leuk
Ons zoontje zit sinds september op de psz, tot vorige week heeft hij geen traan gelaten!! Vorige week een weekend weg geweest dus alle aandacht gehad van ons. Toen we hem naar psz brachten was t huilen. Nu gaat ie weer vrolijk spelen dus gaat heel goed. Hoorde van vriendinnen dat hun kids in het begin allemaal huilde en om heel eerlijk te zijn vond ik het van de ene kant helemaal niet leuk dat die van mij niet huilde toen ik weg ging haha. Maar ze hebben allemaal een periode dat ze huilen, zeker al de nieuwigheid er van af is.
Super joh dat het zo goed ging! Bij Alyna gaat het ook prima, ze gaat nou zomaar heel de dag. Ze vindt het echt geweldig!
mijn dochter ging met net 2 jr naar de speelzaal en ik heb er enrome drama's gehad bij het weggaan.. verschrikkelijk vond ik het, kon zelf wel janken... ook de speelzaal stond me niet aan dus heb ik een andere gezocht... waar ze nu alweer vanaf 2 sept op zit... in het begin ging het heel goed... een tijdje daarna even wat minder... en nu is ze helemaal gewend en huppelt ze de klas in... zegt dag, mama kus? en dan ga ik heerlijk weg hoor
Wij hebben gister de brief gekregen, we moeten de bevestiging opsturen de dan is de plaatsing defenitief! Dit betekend dat vanaf 1 februari mijn kleine meisje naar de peuterspeelzaal gaat..