Peuter is moe maar kan de slaap niet vatten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Umm85, 17 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi meiden,

Mijn dochter van 2,5 gaat sinds een paar weken naar de peuterspeelzaal. Normaal was ze best een uitslaper, maar nu moet ze er echt om 07.15-07.30 uit omdat we rond kwart over 8 richting de peuterspeelzaal moeten. Ze gaat 4 ochtenden in de week van 08.30 uur tot 11.00 uur. Daarna eten we een broodje en doe ik dr in bed.
    Ze heeft altijd een middagdutje gedaan alleen nu loopt ze alleen maar te klungelen. Ze is enorm moe maar ze blijft maar zingen, schreeuwen en het ergste: haar hele kast pluist ze iedere dag weer helemaal uit. Moet zeggen dat ik daar niet erg happy mee ben, want ben vervolgens weer 20 minuten bezig om alles er weet netjes in te krijgen. Vaak laat ik dr best een tijd maar wat aanmodderen in dr eentje, maar ze gaat gewoon echt niet slapen. Vandaag heeft ze van half 1 tot half 3 alleen maar lopen zingen en gillen.

Je zou zeggen dat ze misschien dan geen slaapje meer nodig heeft, maar dan is ze de rest van de dag totaal niet meer te genieten. Vandaag bijvoorbeeld ook enorm lopen huilen, viel over haar eigen benen en was enorm vervelend. Ook aan tafel vanavond hangt ze in dr stoel te huilen van vermoeidheid en eet geen hap. Maar ook als ik haar rond een uur of half 4 nog in bed probeer te stoppen pikt ze het niet.

Is dit een fase? Of zouden die 4 ochtenden teveel voor haar zijn en is ze oververmoeid? Iemand enig idee?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Het eerste wat ik dacht:

4 ochtenden?

Wat veel voor zo'n kleintje.

Isabella heb ik pas met 3 jaar 2 ochtenden naar de PSZ gedaan.

En nu zie ik dat ze misschien nog een 3e ochtend zou kunnen ( ze is 3 jaar 9 maanden)

Ik zou haar maar 1 hoogstens 2 keer een ochtend doen.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja het is een voorschool, eigenlijk is het vanaf 2 jaar gewoon 4 ochtenden. Ze vind het wel enorm leuk daar en heeft het echt naar dr zin maar ben nu bang dat het misschien toch allemaal wat te druk voor dr is.

edit, het punt is ook een beetje dat ze zich thuis enorm verveelt. Haar papa is amper thuis en we hebben geen familie in de buurt dus ze is echt enkel op mij aangewezen. Maar nu heeft ze natuurlijk een broertje en heb ook het huishouden dus kan me niet de hele dag met haar bezighouden.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Persoonlijk vind ik 4 ochtenden teveel. Isabella vindt het ook leuk maar 2 ochtenden zijn wel genoeg. En natuurlijk ook wel gym erbij.

Kan ze zichzelf niet bezighouden? Zelf spelen?

Ik zet Isabella ook wel aan het kleien en knutselen als ik het even te druk heb. Of ze helpt mee.

Verder weet ik het eigenlijk niet. Als een kindje oververmoeid is kan het inderdaad juist erg onrustig worden en slecht gaan slapen.

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    4 ochtenden kan veel zijn, maar er zijn ook kinderen die 4 dagdelen naar een kdv gaan. Misschien moet je het even tijd geven, wennen kan soms best lang duren bij peuters. Vanaf die leeftijd ben ik ook veel meer met mijn peuter gaan praten. Uitleggen waarom ze moet slapen, dat ze het wel moet proberen, dat in slaap vallen soms even kan duren.
    Probeer anders eens de ochtend op de psz goed te bespreken, wat heb je gedaan, met wie heb je gespeeld en daarna bespreken wat jullie na het slapen gaan doen. Misschien heeft ze dan meer rust om in slaap te vallen. Dat doe ik 's avonds met mijn dochter vaak. Helpt haar wel om tot rust te komen.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    ja dat zelf spelen is ze nu echt aan het leren bij de psz. Ze vind het enorm moeilijk en is snel afgeleid. Klei of potloden gaan binnen 2 minuten al door de kamer, ze zagen bij de psz ook wel dat ze heel erg aanwezig/onrustig is. Ze gaat daar ook echt haar eigen gang en moet altijd naast een leidster zitten in de kring of tijdens het fruit eten omdat ze er anders vandoor gaat. De groep is ook best groot en dat kan ook meespelen natuurlijk (15 peuters)

Volgende week is het heel erg rustig op de psz, denk maar max 5 kindjes en daarna kerstvakantie en denk dat ik haar daarna maar eerst een tijdje 2 ochtenden ga brengen.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    guppie, ja misschien kan ik nog wat meer met haar proberen te praten. En misschien eerst nog even wat samen met een boekje op de bank of op haar bedje liggen ofzo (doe haar broertje dan wel in bed). Goede tip, dank je wel!

8. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Sinds dat onze Demi niet meer slapen wil smiddags is dit dagelijkse koek bij ons. Ze gaat 3 dagdelen naar de psz en is vaak ook ontzettend moe smiddags, maar eraan toegeven, ho maar.\
    Dus tja ik voel met je mee. Het wordt nu wel een beetje beter (nu we een aantal maanden verder zijn), maar het is nog een strijd zo eind vd middag. Ze gaat nu gewoon weer rond 18 uur/18.15 uur op bed, net als toen ze nog jonger was.

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ik vind 4 ochtenden niet veel persoonlijk. Ik denk dat moet wennen aan het ritme en misschien zit ze zo vol van alle indrukken dat ze daarom niet kan slapen

Waarom geef je haar niet een rust moment op de bank, misschien lekker op de bank een uurtje tv kijken. Misschien wil ze dan wel even slapen of anders lekker spelen of buiten wandelen ofzo.

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

4 ochtenden veel? Kinderen gaan in principe met 4 jaar 5 dagen naar de basisschool (waarvan vaak 2 halve dagen). Dan lijkt me 4 ochtenden eerlijk gezegd in principe een prima tussenstap. In ieder geval vind ik 1 ochtend wel erg weinig. Mijn zoontje trekt 3 dagen KDV ook meer dan prima.

Maar het kan natuurlijk zo zijn dat voor het dochtertje van TS wel wat te veel is. Al vraag ik het me af hoor, want ik denk dat ze tegen dezelfde slaapissues aanloopt als het maar 2 ochtenden zouden zijn (maar dan dus op 2 dagen ipv 4).

Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Mijn zoontje heeft die fase ook gehad dat hij te hyper was om te slapen (dit was tijdens de overgang van 2 naar 1 slaapjes op een dag) op het KDV, terwijl hij thuis 's ochtends nog wel sliep. Gevolg was wel dat ik aan het einde van de dag een moe kind thuis kreeg omdat hij daar dus minder sliep. Dat heeft een paar weken geduurd en toen had ie de ochtendslaap niet meer nodig en ging ie 's middags langer slapen.

Je zou haar inderdaad een ander rustmoment kunnen geven door even TV te kijken. Sowieso helpt het misschien als je haar eerst tot rust laat komen dmv wat TV kijken of een boekje lezen en haar daarna pas naar bed te doen. Nu is ze waarschijnlijk nog hyper door alle indrukken die ze nog niet goed kwijt kan en inderdaad gaat rommelen in bed.

Deel Deze Pagina