2,5: avondeten ineens drama!Wat is beste aanpak?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by maaike pati, Aug 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maaike pati

Mar 29, 2007
    56
    0
    0
    den haag
    Hallo,
    Ons zoontje heeft altijd heel goed gegeten en at ook alles! Heerlijk was dat maar ik wist dat hier een eind aan zal komen:)
    De laatste tijd gaat het heel slecht en dan met name het avondeten. Hij zegt steeds dat hij het niet lust. Ik ben eigenlijk van mening om hem niet te pushen. Wanneer we hem proberen nog een paar happen te laten eten om een toetje te verdienen neemt hij een hap en begint hij vervolgens te kokhalzen. Dus dit doen we dan ook niet meer. Hij eet dus niets, maar vraagt ook niet om een toetje! Heb ook geen zin in een dagelijkse strijd! Wil hem ook geen boterham aanbieden want dan zal hij hier steeds om blijven vragen. Denk bij mezelf: als hij wat ouder is dan gaan we hier wel een punt van maken.... Het is ook geen heel mager ventje en zal vanzelf wel honger krijgen en wat gaan eten.
    Maar wat is nou de beste aanpak? Iemand ervaringen?

Gr.

2. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Ik lees mee!

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Negeren, dat is de beste optie. Wil hij niet eten? Dan niet. Kinderen gebruiken eten of niet eten eigenlijk, als machtsmiddel. Eten is 1 van de weinige dingen waar ze controle over kunnen hebben. Immers, als het kind zijn/haar mond niet open doet is eten ook niet mogelijk.

Als jullie gaan eten, schep je ook voor hem op. Je geeft hem zijn bord en bestek en dan moet hij maar kijken of hij wil eten of niet. Eet hij niet? Geen strijd van maken. Als jullie klaar zijn haal je zijn bord weg en krijgt hij een toetje (als jullie altijd een toetje eten tenminste).

4. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Hier hetzelfde. Onze kleine meid at alles, en at ook altijd haar bordje leeg. Nu mag ik blij zijn als er 2happen n gaan. Ik probeer t zoveel mogelijk te negeren. Verder zorg ik ervoor dat er altijd een schaaltje met komkommer en tomaatjes op tafel staat. Dat vindt ze erg lekker, dus daar eet ze dan wel wat van. Ze mag altijd wat eruit pakken, dan zet ik t schaaltje buiten haar bereik en krijgt ze pas nog wat als ze en paar happen van haar bord op heeft. Werkt meestal wel.

Succes, en ik lees nog even mee. Ben benieuwd naar meer reacties.

5. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Eet hij overdag zijn boterham en fruit? Zo ja, niks doen, dan maar niet eten.
    Hier ook al ruim een jaar het 's avonds niet eten drama. Helemaal niks eten is geen toetje, een paar happen ook niet, als ze alles een hap op heeft krijgt ze een toetje. Ze gaat 's avonds ook vaak naar bed zonder eten. Soms is het echt niet leuk, maar ik weet van mezelf toen ik klein was als je er iets over zegt word het alleen erger. Hier krijgt ze 's middags na de boterham trouwens niks meer (behalve een beker water) anders eet ze helemaal niet 's avonds.
    Ik weet het, ik krijg nu waarschijnlijk reacties als zielig of hebben ze nodig, we hebben het geprobeerd, maar ik vind avondeten belangrijker als een koekje 's middags..

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier eet ze meestal goed maar maken er sowieso geen strijd van. Ze mag eten en als ze dat niet doet is het ook prima.
    Eten hier geen toetje direct na het eten. Ze krijgt vaak wat later sojavla en wat fruit. Heel soms wil ze s avonds een boterham, dat mag ook ongeacht of ze goed heeft gegeten of niet.
    Maar hier af en toe een dag met slecht eten.

7. Loe

Loe Niet meer actief

Hier eet hij ook geen avondeten meer. Van bijna alles lekker vinden, naar nu alleen nog de vleesjes eruit pikken en dan is het na vijf minuten klaar. Toetje geef ik wel, bekertje vanilleyoghurt. Soms drinkt hij die op, soms niet. 's avonds volgt alleen een 100ml warme melk. Wil hij soms wel soms niet. Ik baal er ook stevig van, soms wel onzeker of hij wel vitaminen binnenkrijgt. Maar ik ga er geen strijd van maken, ben ervan overtuigd dat het daarvan wel erger wordt.

Debbrunschot, ik vind het niet zielig hoor. Maar ben je niet bang dat haar glucosepeil te laag wordt? Of neemt ze 's avonds/'s middags nog wel iets wat haar suiker op peil houdt?

8. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Hier een zoontje van ruim 2,5 jaar met hetzelfde gedrag.
    Hij roept al bij voorbaat: dat vind ik vies! :(
    Ik laat het maar zo en probeer er weinig aandacht aan te besteden.
    Hij krijgt overdag voldoende binnen (brood, fruit, gezonde tussendoortjes) dus hij zal niet verhongeren.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dit.
    Hier inmiddels de ervaring dat er steeds meer soorten warm eten komen die ze dan toch wel wil proberen en ze dus weer steeds beter eet.
    Uiteraard niet na het eten nog alternatieven of gesnoep: heeft ze honger, dan kan haar bordje opgewarmd worden. Nou, en als ze ECHT honger heeft, kiest ze daar wel voor hoor ;)

10. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Hier alles geprobeerd (omdat ik met een dame met ondergewicht toch graag heb dat er iets ingaat). Negeren werkt echt het best.Nou ja, ze moet wel minimaal 1 hapje proeven en weet dit ook. Inmiddels is ze 3 en gaat t al weer stukken beter. O ja, wat hier ook wel scheelt is als we d'r een groot bord geven en daar alleen een heel klein beetje eten op scheppen. Het is voor haar veel meer motiverend om het kleine beetje helemaal op te eten en bijvoorbeeld nog een extra aardappeltje te vragen dan een bord vol wat vooraf al een onneembare vesting is.

11. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hier is het ook al een tijd drama!!! Mijn zoontje at toen hij klein was heel goed, maar nu echt heel slecht.
    Hij wil soms gewoon echt niks eten, of is na 2 happen klaar. Ik weet dan zeker dat hij het wel lust, maar hij wil gewoon echt niet. Het maakt hem ook echt niks uit of hij dan wel of niet een toetje krijgt. Ik heb heel lang de houding gehad dat hij dan maar niks eet (kinderen hongeren zichzelf niet uit werd mij gezegd). Maar ik begin mw nu toch wel een beetje zorgen te maken. Hij lijkt in verhouding wel dunner te worden. Hij groeit wel in de lengte, maar zijn broeken moet ik telkens strakker doen.... Vraag me af of hij wel voldoende binnen krijgt. Gelukkig eet hij overdag wel goed.
    Maar ik vind het ook erg lastig hoe we hem aan het eten kunnen krijgen... Aardig doen, boos doen, niks lijkt indruk te maken. Dus ik lees graag mee.
    As vrijdag trouwens een afspraak bij het CB, benieuwd wat zij ervan zeggen...

12. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    hier inderdaad ook het zelfde, al een paar maanden.
    en ook hier kan een lekker toetje worden verdient door goed te eten en een gewoon toetje (yoghurt oid) door in elk geval van alles 1 hap te nemen.
    daarbij wisselen we het eten om en om met wat hij erg lekker vind en iets dat wij gewoon lekker vinden maar hij niet zo.

het is trouwens wel redelijk onze eigen schuld hoor, hij krijgt te veel nog na de lunch... op kdv dagen eet hij savonds altijd een stuk beter.

Share This Page