Zoveelste topic verwacht ik. Maar ik open toch maar weer een nieuwe. Mijn zoon wordt in september 3, ik zou uitleggen hoe ver we nu zijn met zindelijkheid. Potje hebben we al een jaar in huis en hij is er vertrouwd mee. Hij wilde er echter een half jaar terug absoluut niet op zitten. Paar maand later met kleren en weer een paar maand verder met blote billen. Toen heb ik hem ook standaard elke ochtend op het potje gezet en vaak na de middagslaap. Soms kwam er een plasje , maar meestal niks. Meestal wachtte hij tot zijn luier weer om was. Hij weet precies te vertellen dat een plasje en poepje in het potje moeten. Als hij had geplast op het potje kreeg hij gewoon een sticker en hielp hij mee om schoon te maken en de toilet door te spoelen etc. Dot vond hij erg leuk. De laatste maand wil hij eigenlijk niet meer op het potje, heel soms lukt het wel. Hij geeft nog altijd niet aan, ook nooit gedaan, als hij moet plassen of poepen. Ook als de luier vol zit zegt hij het niet (soms met gevolg luieruitslag). Sterker nog, hij ontkent zelfs terwijl hij wel degelijk in de luier heeft gepoept. Mensen om mij heen zeiden; doe hem gewoon in zijn onderbroek, luier uit, dan leert hij het vanzelf wel. Gisteren voor het eerst geprobeerd na zijn middagslaapje. In 2 uur tijd 5 natte onderbroeken (moet eigenlijk in potje zegt hij dan, maar wil er niet op en lijkt het zelfs allemaal wel grappig te vinden) Zelfs leuke beloningen in het vooruitzicht stellen lijkt hem niet te interesseren. Mijn vraag: doorzetten met in de onderbroek, toch even wachten, doorgaan met consequent op potje zetten (ook al geeft hij aan niet te willen)........??
Ik merk bij onze zoon dat poepen in de luier gewoon is en ik zie dan ook niet aan hem dat hij moet poepen. Als hij in onderbroek loopt dan gaat hij staan knijpen en zijn hand voor zijn billen doen. Dan zie ik dat hij moet poepen en zet hem erop. 9van de 10 keer poept hij dan ook. Maar met luier aan zie ik dat dus niet aan hem. Hier nu al een paar keer een dagdeel geoefend en dan gaat het best goed. Ik moet dan wel niet van alles gaan doen maar echt samen met hem spelen zodat ik de signalen kan zien. Zo leert hij het vanzelf ook zelf aanvoelen. Vanmorgen de eerste droge luier gehad en meteen op potje geplast. Ik zou dus doorgaan maar dan wel ook zelf heel alert blijven en niet teveel andere dingen gaan doen. Hier standaard bij in en uit bed plassen en nu ook vaak voor het eten even (tenzij hij net geweest is) omdat hij anders tijdens het eten plast. Ik ben niet van het belonen met spullen maar beloon hem met woorden en wat je ook al doet samen opruimen en handen wassen is ook heel leuk 😁
wil hij ook niet op de wc? zijn nu ook bezig met mooi weer laat ik haar in blote kont lopen ze geeft het ook nog niet aan moet haar zelf aan herinderen
Wc absoluut niet nee. heb hem wel bloot rond laten lopen en dan plast hij gewoon, maar niet op het potje. ..
Ik zou ook doorzetten.. Als het écht niet lukt kan je altijd nog stoppen over paar dagen. Ons zoontje vond het vorige week ook nog niet boeiend, en natte onderbroeken vond ie ook niet vervelend, maar nu gaat het super goed! Hoer werkte het overigens niet om hem "onder dwang" op het potje te zetten, dus echt gewacht tot hij het zelf ging doen (als ie in z'n broek had geplast wel aangeven dat hij volgende x op potje kan gaan zitten).