Onze dochter slaapt sinds afgelopen zondag op haar nieuwe slaapkamer in haar ‘grote meiden’ bed. Dit ging goed tot gisteravond. Toen ik haar naar bed had gebracht, keek ik even later op de camera van de babyfoon. Ik zag dat onze kat naar binnen was geglipt en op haar bed stond. Ik ging dus terug naar haar kamer om de kat weg te halen. Deze sprong er al af voordat mijn dochter de kat kon zien. Mijn dochter lag verstijft in bed en huilde zacht. In haar beleving zat er een spin op/onder de dekens. Nu wil ze absoluut niet meer in haar bed slapen. Ik heb eerst uitgelegd dat de kat op haar bed liep en dat er geen spin was. Dit hielp niet, ze was echt bang. Toen ervoor gekozen om te vragen waar ze de spin zag en vervolgens samen de spin uit de kamer gezet etc. Uiteindelijk van alles uit de kast gehaald. Dit heeft allemaal niet geholpen. Dochter heeft uiteindelijk 4 u lang op haar kussen gezeten met opgetrokken beentjes en is zo in slaap gevallen. Later in de nacht heb ik haar alsnog in kunnen stoppen. Vanmorgen toen ik haar uit bed haalde, zat ze weer op haar kussen, ijskoud. Nu met het middagslaapje herhaalt het zich weer. Ze is weer op haar kussen in slaap gevallen. Ze wil niet in bed liggen en onder de dekens. Moet ik dit nu zo laten? Zal dit verdwijnen als ik er geen aandacht meer aan besteed en haar gewoon de eerste paar dagen op de kussen laten slapen? En dan wel of geen andere deken erbij halen voor wanneer ze op het kussen slaapt? Of haar maar laten ervaren dat dat toch wel erg koud is? Ik weet even niet meer wat slim is en hoever ik mee moet gaan in haar angst (die overigens wel echt is voor haar).
Ach wat sneu! Een kat in je kamer en dan nog op het bed als je net slaapt is al enorm schrikken, laat staan voor zo'n klein meisje! Anders tijdelijk een slaapzak aandoen, zodat ze in ieder geval warm is, en de dekens even zo laten? Of alleen maar een laken of dunne deken gebruiken, zodat ze het 'spinidee' niet meer heeft?
Inderdaad sneu, kan me voorstellen dat het in haar beleving heel eng is. Ik weet niet hoe oud je dochter is maar miss samen er nog een keer over praten, wel zo luchtig mogelijk. Of samen het bed helemaal verschonen zodat ze ziet dat er niets zit?Miss even bij haar blijven de eerste paar keer? Zodat ze ziet dat er niets is? En anders vind ik de tip van hierboven(slaapzak) een goede. Succes!
Bedankt voor jullie tips! Het bed verschonen hebben wij ook gedaan. Samen in bed liggen vind ze niets. Heeft ze nooit toegestaan. Vanmiddag is ze weer op haar kussen in slaap gevallen.. Ik denk toch een slaapzak aanschaffen. We praten er nog wel over, maar dit laat ik tot nu toe aan haar over. Vooral omdat ik bang ben dat als ik erover begin, het haar angst nog groter maakt.
En als je het grote licht aan laat zodat ze kan zien dat er niks is? En inderdaad een slaapzak zodat ze warm blijft.
Ah sneu! Ik heb een angstig jongetje thuis en het enige dat echt helpt, is een matras ernaast of op de grond zitten tot de slaap gevat is. Dat rustig afbouwen. Ze moet denk ik even het vertrouwen krijgen dat er niks gebeurt.
En "spinnenspray" dat je deze gebruikt( lege fles van iets met spray dop ) en dat de spinnen dan verdwijnen?
Het is een combinatie van alles geworden .. Een warmere pyjama aan, groter lampje aan. Voor het slapen gaan aangegeven dat ik even bij haar in bed ga liggen om samen een verhaaltje te lezen. Dat laatste vond ze toch wel erg leuk en wilde dan ook met haar boek slapen ipv knuffel. Toen ik uit bed stapte, bleef ze in bed liggen. Echt top!. Ik had dit niet verwacht aangezien de weg na haar slapen al vol was met huilen, smeken om niet naar bed te gaan etc. Zo trots op haar! Nogmaals bedankt voor jullie tips!