Peutertje met ontlastingproblemen zo sneu :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Snoeki, 2 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hoi dames,

Onze dochter heeft al sinds de geboorte altijd weinig gepoept. De ha had er steeds een verklaring bij en op een gegeven moment toch naar naar de kinderarts ivm een extra controle ( ging ervanuit dag het iets was wat bij haar hoorde). Daar bleek ze een mega verstopping te hebben die er al maanden zat ( helaas heeft dochter een hoge pijn grens en geeft niet snel pijn aan) en een scheurtje in de anus te hebben.

Bij de kinderarts hebben we poeders gekregen die we dagelijks moeten gebruiken zodat ze niet meer verstopt kan raken. Echter houd ze nog steeds haar ontlasting op totdat het echt niet meer kan.

We hadden het ern half jaartje terug prima onder controle met de poeders rn het ophouden leek minder te worden.

Echter de laatste maanden houd ze se ontlasting weer steeds vaker op met aanvallen van buikpijn tot gevolg. Het is echt sneu te zien. De laatste weken gaat het steeds minder goed. Ze heeft veel buikpijn ( terwijl ze regelmatig poept). Ook wordt ze panisch als ze moet poepen ze roept dan luid en is helemaal in paniek. Verder gaat een tijdje na d'r paniek ergens liggen en dan heen en weer wippen op de knietjes totdat ze klaar is met poepen ( ze draagt nog luiers), soms twee keer in een paar uur tijdsbestek.

Het is echt sneu om te zien dat ze er zo'n last van heeft.

Morgen gaan we maar de huisarts om terug verwijzing naar de kinderarts te krijgen, misschien heeft de huisarts zelf nog tips om haar ge helpen.

We proberen haar uit te leggen dat ze niet moet ophouden en dat ze daar buikpijn van krijgt ( ze is bijna 2,5 en heeft een goed taalbegrip). Maarre kunnen we niet voor haar doen momenteel.

Een boekje over poepen heb ik ook naar gekeken maar kan niet echt eentje vinden wat ik goed bij haar probleem vind passen.

Zijn er hier dames die zoiets soortgelijks meegemaakt hebben en tips hebben of willle meedenken met ons? Ergens zegt mijn gevoel gewoon dat er iets met de darmen niet klopt aangezien ze toen ze klein was bij de kinderarts zeiden dat er wel beweging in de buik plaats vond maar dit minimaal was.

Het voelt in elk geval al fijn om het verhaal eens van me af te schrijven. vind het zo sneu als ze weer buikpijn heeft of in paniek is.

Groetjes,
    Snoeki

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Vervelend he niet kunnen poepen.
    Het probleem is dat elke negatieve ervaring leidt tot meer ophoudgedrag.
    Hoeveel medicatie gebruiken jullie op dit moment?
    Zijn jullie nog bij de kinderarts onder controle?

Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren die je kunt beinvloeden:
    voldoende drinken
    bewegen zeker na het eten omdat de darmperistaltiek toch al harder werkt
    liefst dranken zonder suiker
    voldoende vezels (fruit, groente, bruikn brood)
    let op met bananen werkt erg stoppend.

Wij gaven op een gegeven moment 3 forlax. Bekkenbodemfysio zei: je moet het zo dun en zach maken dat het er makkelijk uitkomt.
    Als ze nog scheurtjes aan de anus heeft zou ik zeker verdovingszalf halen bij de huisarts.

3. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ze krijgt nu een schepje poeder ( maximale voor haar leeftijd) macrogollum per dag. Verder eet ze goed fruit bijna geen bananen genoeg vezels en is ze een goede drinker. Haar ontlasting is ook niet hard.

De kinderarts gaf aan dat we het goed onder controle hadden dus hoefde niet meer terug pas als het weer achteruit zou gaan moest ik even bij de huisarts een nieuwe verwijzing vragen. Vandaar morgen de afspraak.

Scheurtjes zijn toen behandeld met zo'n zalfje inderdaad. Morgen ga ik wel de huisarts even laten controleren of wr geen nieuwe zijn gekomen.

Hoe was jou gevoel eronder toen je kindje er zo'n last van had? En klopte dat gevoel uiteindelijk?

Mijn gevoel zegt namelijk dat er toch ergens iets niet helemaal klopt met de darmen. Kan er geen vinger opleggen waarom ik dat voel.

4. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Heb je het boekje "joep moet poepen" al bekeken?

Hier werkte dat erg goed, maar zal natuurlijk niet bij elk kind lukken.
    Verschrikkelijk als ze er zo last van hebben, met zoonlief kan ik er over meepraten.
    Gelukkig is dat nu enigermate op orde.

5. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Voor mijn gevoel zat zijn poepprobleem in zijn hoofd. Zoontje vindt het heel moeilijk om controle los te laten. En daarnaast negatieve ervaringen door te harde ontlasting

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Vervelend he, ik sta op t punt om naar de poeppoli te gaan.
    ze heeft hier inmiddels 1,5 week niet gepoept terwijl ze soms een uur dr best doet op dr potje. Ik ben nu zover dat ze in haar onderbroekje mag poepen.
    Ze heeft macrogol maar zelfs van een half zakje om de dag krijgt ze diarree.
    laatst zelfs een kwart zakje gegeven en weer diarree paar dagen later :(

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook zo'n peuter gehad, alleen niet zo langdurig. Bij hem kwam het pas in de peuterleeftijd.
    Hij kreeg codeine zalf om op zijn anus te smeren zodat het verdoofd was. Daarnbij zoveel laxeer middel dat hij het niet op kon houden. Eerst eigenlijk iets teveel, maar liever 3 keer per dag dun, dan om de 3 dagen dik. Hij had movicolon, de dosering hebben we gedaan met proberen, in overleg met de arts. Lactulose hebben we ook geprobeerd, maar dat hielp niet in de max dosering en gaf veel buikpijn.

We hebben eerst 3 maand die hoge dosering gedaan. En daarna steeds iets minder. De psychische cirkel van pijn->ophouden-> harde ontlasting -> pijn was hij toen kwijt,
    Uiteindelijk 9 maand bezig geweest, dus 3 maand max dosering en daarna in half jaar steeds iets minder.

8. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hmm dit zet me wel aan het denken dochter is ook wel eentje die graag de touwtjes in handen heeft :cool:.

Zal het morgen eens bespreken.

9. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Wat sneu dat ze zo haar best doet en het niet lukt dan ga je denken dat er tich iets niet klopt:).

Mogen ze zo jong al naar een poep poli?

10. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Fijn om te horen dat het nu goed gaat bij jullie :). Hier helaas al wat langer bezig dan 9 mnd

11. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Hier ook een dochter die vanaf de geboorte problemen heeft met poepen. Lactulose werkt niet en uiteindelijk van de ha doorgestuurd naar de kinderarts en de kinderarts had haar weer doorgestuurd naar de kinderchirurg. Inwendig onderzoek gehad en daar bleek wel iets niet helemaal 100% te zijn met haar kringspier. Eerst dachten ze aan de ziekte vna Hirschsprung, maar dat is nu zo goed als uitgesloten.

Inmiddels zit ze al een aantal maanden aan de Forlax en gaat het ontzettend goed! Ze krijgt 1 zakje per dag, maar merk wel dat doordat ze nu groter is geworden, de dosering in verhouding steeds minder werkt.

Een poeppoli kan op deze leeftijd zeker al een optie zijn. Juist omdat ze zo jong zijn.

Mijn zoontje heeft eens per ongeluk op de grond gepoept omdat hij geen luier om had. Dat vond hij zoooo verschrikkelijk. Daarna heeft hij ook een soort angst ontwikkelt om te gaan poepen. Door heel blij en enthousiast te doen en hem te betrekken bij onze eigen stoelgang is het langzaam aan weer afgenomen.

Heel veel succes, hopelijk krijgen jullie de hulp die jullie nodig hebben, want een kindje met zoveel pijn is gewoon verschrikkelijk.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ja ze heeft sinds ze 3 maanden is al vaste ontlasting. Gewoon harde drollen!
    En sinds ze 1.5 is poept ze steeds veegjes of een keuteltje.
    daarna tijdje goed gegaan omdat ze zindelijk werd. Ze had toen echt poep van 20 cm lang 3x pw, gelukkig geen pijn of last, maar sinds okt weer veegjes
    lactulose puft ze alleen van. En van minimale macrogol krijgt ze vreselijke diarree.

ze heeft ook eczeem, en zodra ze niet goed poept zit ze weer op een lichaamsdeel onder. Dus ik denk dat er verder gezocht moet worden dan laxeermiddel.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Heel herkenbaar! Wij hebben 2 jaar bij de ha en kinderarts gelopen. Op een gegeven moment kreeg ze 4 zakjes forlax en had ze zowat diarree. Maar de kinderarts zei liever diarree dan verstopt. Vanaf dat punt zijn we per half zakje gaan afbouwen tot 2.

Toen ze 5 werd zijn we op de poeppolie terecht gekomen. Dat was DE oplossing. Maar daar kun je echt pas heen als je kind wat ouder is, want ze moeten best wat opdrachten doen en zaken snappen.

14. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Weet je zeker dat er geen allergie of intolerantie is? Omdat je ook eczeem noemt.

15. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Wat sneu dat er zoveel kindjes last van hebben. Ook dat er zelfs een spier niet goed werkt en een kindje eczeem er van krijgt. Hoop dat jullie er allemaal snel vanaf zijn.

Hier ren doorverwijzing gekregen voor de kinderarts er was gelukkig geen scheurtje bij d'r anus. Dus we wachten maar even de volgende afspraak af.

16. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Wel heftig die ziekte van hirschsprung. Heb het eens opgezocht.Dan hebben jullie toch in flinke onzekerheid gezeten gelukkig dat ze het uiteindelijk niet heeft.

17. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Vervelend als ze niet willen poepen. Dochter heeft hier ook last van. Sinds ze klein is, poept ze niet zo vaak. Als ze dan poepte waren het harde keutels of vrij harde ontlasting. Hierdoor heeft ze denk ik een soort angst voor het poepen. Afgelopen periode zat er bijna een week tussen een poepbeurt. Mij is het niet gelukt om haar te laten poepen, maar ze ging samen met haar grote zus en toen lukte het wel. Tante is ook een keer mee geweest en die maakte er een spel van en zorgde voor voldoende afleiding.

Dus misschien kun je vragen of een tante, zus/broer, oma of een naaste samen met haar naar de wc gaat.

18. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Das wel een goede maar helaas al zonder succes geprobeerd :(

19. Jekil

Jekil Actief lid

29 sep 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Idd, bij een iemand die ik ken, was het probleem lactose intolerantie. Eet nu lactose vrij en t probleem was na 6(!) jaar opgelost

20. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een 3 jarige welke al vanaf 3 mnd forlax krijgt. Ze is heel bang voor poepen, het doet pijn. Als ze moet, wordt ze echt heel vervelend, er valt niets meer mee te beginnen. Inmiddels vd huisarts verdovende zalf gekregen. Wij noemen dit toverzalf en en hebben gezegd dat dit speciaal voor haar gemaakt is. Zo doet het minder pijn. Het probleem is hiermee niet opgelost, maar wel verbeterd.

Deel Deze Pagina