Peutervriendelijk woord voor vagina??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamske, 20 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan moet ik je waarschuwen voor je in het buitenland vreemde conclusies gaat trekken: in Vlaanderen is een tut een fopspeen :D

2. tuc

tuc Niet meer actief

Moet het op peuterleeeftijd al helemaal correct zijn? En trouwens op peuterleeftijd...vindt het ook geen woorden voor mijn 5 en 9 jarige.
    Hoor mn kleuter al zeggen:" even mn penis wassen":eek:

3. tuc

tuc Niet meer actief

In NL brabant ook;)

Ysabella en Shakes vinden dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Hier is het piemel (of pipi, zo noemde mijn oudste zoon het eerst) en plassertje. Ik vind het wel lief klinken en straks leren ze echt wel dat het een vagina (en penis) heet. Mijn oudste 2 weten dat in ieder geval wel dus ik zie het kwaad niet om het nu een ander woord te geven.

5. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Hier heeft mijn dochter een kruis en haar billen is een bips. Een jongen heeft een piep.

6. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.955
    1.716
    113
    Vrouw
    Hahaha ja klopt. Soms hier in Nederland gebruiken mensen het woord tut ook als fopspeen of knuffeldoekje aan de speen.
    Maar dat is hetzelfde met poepen in het Vlaams betekent het vrijen en in Nederlands ontlasting:roflmao:

7. Lilium

Lilium Niet meer actief

Mijn zoon heeft geleerd dat het piemel heet, oma heeft er pipi van gemaakt. :| Zoon mag zelf kiezen en gebruikt het om en om.
    Tot nu toe is het vooral dat mama geen piemel heeft en hij vraagt nog niet naar wat wel. Ik denk dat ik het op plasser houd en later vulva/vagina. Zelf vind ik het woord Yoni erg mooi, maar niet praktisch, omdat weinig mensen dan weten wat je bedoelt.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Gewoon een piemel voor een jongen en plasser voor een meisje.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Dat is gewoon omdat je dat niet gewend bent, maar het is toch niet raar om iets bij z’n naam te noemen? Ik hoor hier wel eens ‘pik’ en ‘kut’ bij kleuters (dus zo geleerd door ouders), dat vind ik wel heel raar om een kind aan te leren.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat vind ik ook rare woorden. Maar penis vind ik even raar. Echt geen woord voor een kind.
    Als een peuter hier over penis of vulva zou praten zou ik het ook echt corrigeren denk ik. Ik vind het geen gehoor uit zo'n klein mondje.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Maar zo heet het toch? Van ‘trein’ maak je toch ook geen ‘tjoektjoek’?

jolien 1986 vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind plasser of piemel niet hetzelfde als tjoektjoek.
    Ik vind een trein in die zin sowieso niet te vergelijken met een geslachtsdeel.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Nee, het ging me om het aanpassen van een doodnormaal woord naar een ‘kinderversie’ ervan. In die zin vind ik trein/tjoektjoek wel vergelijkbaar met penis/piem/piepie of vagina/vulva/tut etc. Plasser en piemel zijn in mijn ogen ook gewoon normale woorden.

Leeuwtje83 vindt dit leuk.
  14. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik vind piemel dan net zo gek klinken hoor. In vergelijking tot penis.

Hier is het piemel of penis. We hebben geen dochters.

15. meisjemeisje85

meisjemeisje85 Bekend lid

29 apr 2016
    529
    226
    43
    Plassertje en bij een jongen een piemel.

Later zal het wel vagina en penis worden. Maar vind het zelf op dit moment nog fijner om het zo te benoemen.

16. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    #96 Mop81, 16 aug 2018
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
    Hier ook vagina.

Wij hebben een boekje met uitleg over baby’s maken enz speciaal voor peuters.
    ‘Ik vind je lief’ van Sanderijn vd Droef.
    Heel leuk om samen te lezen.
    Mijn zoon van 3,5 vindt het heel interessant.

17. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hier heeft onze tweeling het zelf uitgevonden hebben elkaar uitgebreid bekeken onder de douche....o_O
    Ze noemen het plasser en babygaatje en bij de jongen gewoon piemel.:D

tuc vindt dit leuk.
  18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.036
    5.251
    113
    Noem dingen gewoon bij de naam! Een geslachtsdeel is net zo normaal als een arm of been. Juist door er raar, lacherig of geheimzinnig over te doen creëer je zelf dat kinderen hier ook anders over denken. Het geven van rare koosnaampjes is niet behulpzaam.

Een piemel, vagina en billen zijn de correcte woorden.

Goede voorlichting maakt kinderen beter weerbaar, ze kunnen duidelijker signalen afgeven als iets niet klopt en beter hun grenzen aangeven. Juist op jonge leeftijd hangt er nog niets van seks omheen. En kan je beter het gesprek aangaan dan op latere leeftijd waarop het beladen of gênant kan worden (En kinderen openstaan voor correcte informatie).

Lucie78, jolien 1986, Leeuwtje83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Niet mee eens, volgens jouw beredenatie zou ik penis logischer vinden. En met een vagina plas je niet ;). Dan zou vulva weer logischer zijn maar dat woord gebruik ik echt nooit ;)

Elsss vindt dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.036
    5.251
    113
    Het gaat om de benaming van geslachtsdelen. Los van wat je ermee doet.

Piemel wordt gewoon gebruikt in voorlichtingsboeken. Ouders zouden moeten ophouden met al die omslachtige koosnaampjes.

Het normaal kunnen benoemen van lichaamsdelen zorgt voor minder schaamte op dat gebied. En als er echt iets vervelends gebeurd durft een kind dat beter te benoemen omdat er niet geheimzinnig en raar over wordt gedaan.

Daar is gewoon onderzoek naar gedaan. En dat is de reden dat ze in voorlichtingsboeken en op school zaken bij de naam noemen.

Deel Deze Pagina