Waarom zou je iets dat correct is corrigeren? Het is gewoon wat je gewend bent. Ik vind het handig als ze in één keer de juiste termen leren. Een jongen heeft een penis en die kan je ook piemel noemen, een meisje heeft een vulva met daarin een plasgaatje en een babygaatje. De officiële naam voor het babygaatje is vagina. Dat is voor een peuter prima te begrijpen. Ik vind dat handiger dan fluit, poes, doos, muts etc, dat zijn hier allemaal andere dingen die niets met je geslachtsdeel te maken hebben.
Hier bedacht zoon zelf de naam voor zijn zusje een miemel of te wel de meisjespiemel. Eigenlijk is dit altijd zo gebleven. Moet zeggen het klinkt ook wel lief vanuit de wc mama mijn miemel doet het! Heeeel goed schat!
En ik denk dat ieder dit voor zichzelf mag bepalen. Ouders moeten ook eens ophouden met andere ouders de wet voor te schrijven. Hier noemen we het bij allemaal gewoon een plasser, dochter weet dat het bij haar en mij van binnen vagina heet en dat ze ook nog een plasgaatje heeft en dat papa en haar broertje een piemel hebben maar in de praktijk wordt het hier nooit zo genoemd. Ik ben het wel met @tuc eens, ik wil dat ook gewoon niet horen uit een kindermond en zou haar zeker corrigeren daarin.
Ik verzin ook helemaal geen namen. Heet bij beide kinderen plasser (of zoontje soms piemel, supercool als je 5 bent), dat is correct en voorlopig ook het enige dat ze ermee doen. Als dochter wil weten hoe dat precies zit en werkt dan leg ik dat uit. Maar ik hoef echt geen peuters hier het woord penis te horen roepen.
Sorry, maar ik snap echt niet waarom je iets zou "corrigeren" dat gewoon juist is? Wat is er zo erg aan een peuter die (op normale momenten, dus niet in de supermarkt of zo) zijn/haar geslachtsdeel benoemt met de juiste benaming? Wat is daarvan het probleem, ik snap het echt niet!
Onze 3 jarige zegt piemel en plasser. Mamma heeft plasser met baard zegt ze Creatief bedacht we laten het zo
Ik snap echt nog wel dat je je kind andere woorden aanleert. Maar als hij het woord penis ergens heeft geleerd (kdv? Opa? arts?) en het dan op de juiste manier gebruikt, ga je dan echt zeggen dat dat niet goed is?
ja ik vind het echt geen net woord. Ook al zal het dan misschien taalkundig correct zijn. Als oppaspeuters met het woord penis gaan gooien zal ik ook zeggen: "zeg maar plasser"
Geen idee of hier iemand cougar town kijkt, maar ik zeg: change approved! Vanaf nu heb ik een miemel . Echt briljant. OT heb ik niks te melden want mijn kleine praat nog niet.
Nou ja weet je, hier is piemel meer een grappig woord, meer een "stout" woord, voor ons voelt dat zo. Penis is dan weer wel normaal maar ik wil mijn bijna 8 jarige dit echt niet horen zeggen. Voelt gewoon niet prettig. Noem het maar gewoon een plasser. Voor de volwassen versie is nog tijd genoeg. Ieder zijn ding toch .
Mijn dochter heeft het over haar flut. Ik heb geen jongens maar dat zou ik denk ik piel/pielie noemen..
Plasser, piemel, penis, vagina, vulva ... ik reken het allemaal goed! ‘Koetsjie koetsjie’ koosnaampjes vind ik niet nodig. Het is wat het is en daar is niets fouts aan! Ieder zijn ding ik zal een kind dat er een koosnaampje voor gebruikt niet corrigeren maar ik zou het ook niet op prijs stellen als een andere ouder mijn kinderen corrigeert alsof ze iets ‘fout’ doen door de imo correcte woorden te gebruiken.
De 2e aflevering van 'hotel Sophie' gaat over seksualiteit en opvoeding. Word ook besproken hoe je het beste de vagina kan noemen. En het belang van vroege -' voorlichting'. De moeite waard om te kijken.
Maar penis is toch geen scheldwoord? Wij gebruiken hier doosje en piemel, maar als mijn dochter opeens vagina of penis zou roepen zou ik dat absoluut niet gaan corrigeren. Ik zou het dan aangrijpen om uit te leggen wat een vagina daadwerkelijk is en dat het uitwendige gedeelte een vulva is. Maar corrigeren vind ik heel raar, een penis en vagina zijn normale termen.
Goed dan dat ik je niet ken. Persoonlijk zou ik dan zeggen dat penis een net Nederlands woord is en je dat dus niet hoeft af te leren bij een andermans kind. Als ze kut of pik zouden zeggen had ik je gelijk gegeven.
Dat is dan persoonlijk. Ik vind dat dus geen peuterwoorden, ook niet als dat correct is. Gelukkig zeggen alle kinderen hier plasser. Maar dat mag iedereen toch voor zichzelf bepalen, op een kdv of op school mogen ze iets ook wel eens niet zeggen wat jij prima vindt, dus zo gaat dat hier ook.
Ik ben het eens met Lieke1989, ik zou als moederzijnde ook not amused zijn wanneer Nederlands correcte woorden bij mijn kindern afgeleerd worden door anderen omdat zij het niet peutervriendelijk vinden terwijl ik ze zo aanleer en ze ook correct zijn. Maar dat is een discussie apart.