kiezen tussen 2 scholen; wat vraag ik?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Chantalleke, Jun 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

Feb 6, 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Binnenkort hebben we een gesprek met twee 'potentiele' scholen voor onze zoon.
    Wat vraag ik?? Waar moet ik op letten?? Iemand tips??

2. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

TIP...Volg je gevoel.... wt je moet vragen, weet ik niet, ik weet niet wat jij belangrijk vind.
    Voorbeeld onderwerpen zijn weerbaarheid, pesten op school dag indeling etc
    Lastig maar je kan altijd een 2de gesprek vragen hoor ;)

3. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

Feb 6, 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Ja ja, hier heb ik wat aan...pestprotocol is voor mij heel belangrijk..
    Thanx.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

zo te zien heb je ook een herfstkind: ik vond het belangrijk om te weten of ze naar mijn dochter zelf keken of naar haar geboortedatum. De ene school gaf meteen aan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren of ze moest erg opvalen dan mogelijkheid tot 1,5 jaar. De 2de school (waar ze nu dus een half jaar zit) gaf aan dat ze naar dochter keken en naar wat zij kon. Ik hoorde pas een verhaal dat alle herfstkinderen daar een jaar langer kleuteren, ik zou daar nooit automatisch voor kiezen. als dochter wel 2,5 jaar moet kleuteren wegens gedrag/er niet aan toe zijn prima, maar niet automstisch door haar geboortedatum.

5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Ik zit in dezelfde 'fase'. Mijn man en ik zijn samen geweest (dan zie je ook meer) en we hebben dingen gevraagd als:
    - de samenstelling van het team: geven er ook mannen les op school? (in mijn ogen erg belangrijk)
    - hoe wordt er omgegaan met kinderen de boven- of ondergemiddeld scoren?
    - hoeveel aandacht wordt er besteed aan reken- en taalvakken? (belangrijk met de nieuwe referentieniveaus)
    - hoeveel bedraagt de ouderbijdrage? (aangezien ik hier de meest belachelijke bedragen voorbij zie komen)
    - hebben kleuters een schoolreisje? Zoja, waarheen?

Verder hebben we gelet op de omgang met de kinderen, de openheid van de directeur (ook over zaken die minder goed lopen), de afbakening van het schoolplein, de groepsgrootte bij de kleuters, hoeveel combiklassen en waarom die keuze, de ingang voor de kleuters (bij sommige scholen moeten kleuters door dezelfde ingang als groep 8), hoeveel bewegingsonderwijs, de houding tegenover de cito-toetsen bij kleuters (niet te streberig, maar kind mag kind zijn vinden wij belangrijk). Zoiets?! Maar vooral ons gevoel.

Ga niet te veel af op de aankleding van de school. Meestal wordt dat door de ouderraad/ouders gedaan.

Kun je hier iets mee?

6. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

Feb 6, 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    jazeker ! Ik schrijf het allemaal op en neem het gewoon mee ! Bedankt allemaal. En voor jullie ook succes met kiezen.

7. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Ik heb al veel goede tips gelezen. Wat ik ook kan aanraden is om op de site van de school de weekbrief/nieuwsbrief door te lezen. Door dit te lezen kom je ook al wat over de sfeer van school te weten.

8. Harvast

Harvast Actief lid

Jun 10, 2012
    243
    0
    0
    Pesten doen ze op elke school. Geen een school die er geen last van heeft.

Ik zou vragen stellen over:
    - de gebruikte methodes.
    - Hoe worden de kinderen didactisch benaderd. Zijn er gedefferientieerde lesdoelen of hebben alle kinderen eenzelfde doelen.
    - Wordt er gewerkt met groepsplannen?
    - Worden zwakke leerlingen goed begeleid?
    - Worden plus kinderen genoeg geprikkeld? kunnen ze zich blijven ontwikkelen of moeten ze het doen met het gemiddelde niveau van de hele klas ( heel belangrijk)
    - hoe ziet het met de zorg?

9. Jiska

Jiska Fanatiek lid

Mar 6, 2007
    1,477
    3
    38
    Overijssel
  10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wij hebben laatst ingeschreven eb ik had een hele lijst gemaakt. Oa:
    Wat doen ze met over of onderpresteren
    Welke toetsmomenten?
    Wie beslist tot doubleren of klas overslaan, school of ouders?
    Hoe is de samenwerking met de Bso
    Wat wordt van de ouders verwacht

De school waar mijn zoon heengaat werkt bijvoorbeeld met drie stromen per leerjaar, voor zwakkere, gemiddelde en bovengemiddelde leerlingen. Heel fijn! Verder vooral op gevoel afgaan en met ouders praten die er al een kind hebben.

Share This Page