Onze jongste heeft gisteren een lange koortsstuip gehad... We waren gelukkig al bij de hap omdat hij zn hoge koorts had en steeds naar zn oor greep. Hij zat bij mij op schoot en ging heel raar omhoog kijken en schokken met armen en benen ook had hij schuim op zn mondje en moest overgeven door zn neusje, gelukkig zat de huisarts van de hap er met zn neus boven op hij heeft hem medicatie gegeven maar dit hielp niet na een half uur was hij nog aan het schokken... We moesten toen met hem naar de ka gelukkig zit de hap in het ziekenhuis dus daar waren we zo daar heeft hij nog een keer medicatie gekregen, ondertussen moest hij ook zuurstof omdat dat laag was en heeft hij ook een infuus gekregen.... Al met al heeft de aanval een uur geduurd en heeft hij daarna nog ongeveer vier uur buiten bewustzijn geweest mede door de medicatie die hij moest hebben voor zn stuip... Hij heeft drie uur aan de zuurstof gelegen gelukkig ging het daarna snel goed en was hij snachts weer helemaal wakker en mochten we de volgende ochtend weer naar huis... We hebben nu medicatie megekregen voor als het nog een keer gebeurt, ik moet zowiezo direckt een dokter bellen als het weer gebeurt omdat het bij hem zolang duurde... Wie heeft dit nog meer meegemaakt? en hoe ging jij ermee om? Hij heeft nu nog steeds koorts ik ben zo bang dat hij het weer krijgt..... groetjes charlie
Ik snap je angst helemaal. Onze oudste heeft het gehad toen ze een jaar of 2 was op het kdv. Ik werkte daar ook dus mijn collega's kwamen mij meteen halen. Ze is daar tijdens de stuip flauwgevallen, een leidster zag het aankomen en ving haar op. Ze kwam wel weer bij, maar deed heel raar. Is nagekeken door de neuroloog, maar verder niks bijzonders te zien. Ik kreeg speciale zetpillen mee die ik moest toedienen als ze verder dan verhoging ging. Niet omdat de hoogte van de koorts uitmaakt, maar omdat je zo voorkomt dat de koorts snel stijgt (wat de oorzaak van een koortsstuip is) Ik vond het de eerste tijd ook heel eng. Ze heeft het later nooit meer gehad dus het is nu wat gezakt.
Hey, Wat een akelig gezicht he! Gelukkig hier maar 1x voorgekomen bij onze dochter, toen anderhalf ofzo. Maar hier was het zo'n 5 minuten. Wij hebben wel iets voor thuis meegekregen mocht ze het weer krijgen en als het langer dan 5 min duurt.
Heirook ervaring helaas. Nu zo n maand geleden de eerste x. Dit was in de nacht en had hem net meegenomen uit zijn bedje omdat ik het niet vertrouwde... Nog geen 2 min. Later begon hij te schokken.. Werd blauw.. Zo eng! Tweede keer was een week later.. Net op weg naar de ha omdat ik t niet vertrouwde.. Wat je moederinstinct wel niet kan aangeven hè. We hebben de de eerste x stesolid in huis gekregen en we hebben de afspraak dat hij boven de 38,5 bij ons op de kamer komt.. Beide keren namelijk ook overgegeven en moet er niet aandenken dat hij alleen ligt en stikt..
Jij ook zn heftige ervaring....naar is dat he? Ik denk ook dat als hij koorts heeft hij bij ons gaat slapen....moet er niet aan denken dat hij stikt in zn braaksel....
ik heb t op t kdv gezien waar ik werkte... maar toen vertelde de ambulance medewerker dat kindjes t nooit alleen krijgen eigenlijk, altijd als er iemand bij is... en idd als je kindje het vaker heeft gehad koorts nooit hoog laten oplopen maar uit voorzorg zetpil geven als hij koorts begint te krijgen. een stuip komt doordat de koorts er niet uit kan zeg ma... en als je ermee bekent bent idd stesolid altijd bij hebben maar wel echt pittig om te zien hoor.... en zeker bij je eigen kindje (gelukkig hier nog nooit gehad)
onze kinderarts vertelde dat je beter geen zetpil kan geven....maar onze zoon had toen ook geen zetpil gehad....
Kinderarts gaf hier aan dat zelfs zetpillen geen garantie geven en je ze ook zeker alleen moet geven als je t consequent doet. Het komt door een (te) snelle verhoging en dan komt er kortsluiting bij de hersenen. Hier hebben ze gezegd; altijd 112 bellen.
jaja volgens mij heb ik t verkeerd geschreven dan... zetpillen geven uit voorzorg als je kindje koorts heeft, niet de koorts op laten komen zeg maar. en als hij in de stuip zit 112 bellen en als je in huis hebt stesolid geven. maar waarom zou je geen zetpil geven als je kind koorts heeft? als je de koorts dan kunt onderdrukken en dus een stuip kunt voorkomen is dat toch alleen maar goed?
Dat weet ik ook niet...de arts zei alleen beter geen zetpil, volgens mij is het dat als je de zetpil dan niet strikt geeft hij een piek kan krijgen van koorts en dan daardoor een stuip kan krijgen
ja dat zou kunnen natuurlijk, maarja als je altijd de koorts laat opkomen zal ie er ook een krijgen... tsja kiezen tussen 2 kwaden denk ik dan...
Beetje gek advies van die arts. Het is OF helemaal geen zetpillen geven, omdat je -als je eerst wel een zetpil geeft en daarna niet meer- het probleem juist triggert. Dat klopt. Maar: door consequent iets tegen de koorts te geven, kun je stuipen wel voorkomen. NIet altijd, je hebt nog steeds geen garantie dat het niet gebeurt, maar de kans wordt wel kleiner als je de koorts drukt, omdat die met zetpillen ook gewoon minder hard stijgt. Maar dan dus wel elke 8 uur een zetpil, (of bij extreme koorts vaker in overleg met een arts). Hier geen koortsstuip, maar onze jongste raakte van heftige refluxpijn in een stuip toen ze 5 weken oud was. Heel naar gezicht, en het duurde ook vrij lang, een minuut of 10-15. Daarna raakte ze er wel weer uit, maar toen de ambulancebroeders haar onderzochten en haar op haar rug legden, schoot ze er zo weer in. Had wel als voordeel dat we wel zeker wisten wat het was toen, maar ook hier toen nog naar het ziekenhuis, omdat ze ook een hartritmestoornis heeft en we geen risico's kunnen nemen dan. Daarna gelukkig nooit meer voorgekomen, reflux is goed behandeld met medicatie en ze is verder aanvalsvrij gebleven.
Ja, maar dat is dan dus in overleg met de arts. Dat is iig niet handig op eigen houtje, dus als je dat advies niet hebt en je merkt dat de koorts erg snel oploopt, altijd even bellen met een arts om te overleggen.
nee eerst zetpil erin zou ik zeggen. als jij wilt dat je kindje een stuip krijgt moet je afwachten, anders die koorts zo snel mogelijk onderdrukken door een zetpil. als je een stuip kan voorkomen moet je het doen... tis ook niet echt goed voor je kleine natuurlijk... en een zetpil meer of minder kan niet zoveel kwaad (als je je houd aan de tussenliggende uren natuurlijk!
Ons zoontje was een half jaar toen hij vanaf de huisarts met loeiende sirenes per ambulance naar het ziekenhuis is vervoerd. Een koortsstuip door nierbekkenontsteking bleek achteraf, maar ze dachten toen hersenvliesontsteking. Later heeft hij het nog een keer gehad en we zijn gelijk naar de HAP gereden. Doodeng! Voelt echt alsof je kind wegglijdt.