kattenallergie

Discussie in 'De lounge' gestart door Vebe, 19 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vebe

Vebe Lid

15 mei 2013
    82
    1
    8
    Hallo,
    Geen idee of mijn vraag hier thuis hoort, maar we proberen het:
    Ik heb twee katten van 7 en 8 jaar, die nog nooit buiten zijn geweest. Hebben het naar hun zin binnen en zijn lekker tam
    Ons dochtertje van bijna tien maanden is er ook dol op. Geen van drieën zijn we allergisch, dus hebben we hier verder ook nooit bij nagedacht.
    Nu is mijn neefje vandaag komen spelen, en je raadt het al: bulten, jeuk, niezen, ...
    Ik ben bang dat als er later vriendjes komen spelen, we dit probleem elke keer opnieuw zullen hebben.

Mijn katten weg doen is geen optie. Dar had ik over willen nadenken als het mijn eigen kind was dat allergie had, maar nu zeker niet.

Iemand tips om ervoor te zorgen dat er toch zo weinig mogelijk allergische reactie volgt bij anderen?

ik stofzuig nu al iedere dag, ze liggen op een stoel of een speciaal deken enkel voor hen bedoeld.

alvast bedankt!
    xx

2. wachtend

wachtend Niet meer actief

Wat ik zie doe je er al alles aan meer kan je naar mijn idee ook niet doen, zeker niet omdat ze ook niet buiten komen.

Hier veel allergische mensen in de familie en hebben 3 katten maar wij spreken af bij mooi weer of gaan naar hun toe.
    Helaas kan ik het niet iedereen naar de zin maken en mijn 3 katten wegdoen gaat echt niet gebeuren (behalve als 1 van mijn kinderen allergisch is, wat ik echt niet hoop!!)

3. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

#3 bloemetje95, 19 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2015
    Ik ben allergisch voor katten en flink ook. Toch heb ik nu zelf een kat. Zolang ik die niet aai gaat t wel goed. Als ik vroeger op bezoek was bij mensen deden ze de katten naar boven, stofzuigen en dan was t prima te doen!

Edit: ik slikte van te voren altijd cetirizine

4. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik ben zelf allergisch. Katten naar boven doen helpt niets voor mij. De huidschilfers van de katten liggen toch overal, goed stofzuigen kan wel wat helpen maar helemaal weg krijg je het nooit.

Als ik op bezoek ga bij mensen die een kat (of een hond hebben) neem ik van tevoren medicijnen in. Die slik ik in de zomer sowieso al voor de hooikoorts. Dan is het goed te doen voor mij.

Dus als iemand echt goed allergisch is, is er niet zoveel keuze ben ik bang. Of wegblijven of medicijnen.

Hou er trouwens rekening mee dat je de huidschilfers van je kat ook aan je kleding mee kan nemen naar je neefje als je bij hem op bezoek gaat. Daar kan hij dan bij hem thuis ook een reactie op krijgen. Ik had vroeger op school ook last als er iemand naast me zat die thuis een kat of hond had. Dat uitte zich bij mij in niezen, jeukende ogen en benauwdheid.

5. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    De allergie voor een kat zit in zijn speeksel en niet de haren zoals de meeste mensen denken. Maar aangezien een kat zichzelf schoon likt lijkt de allergie met de haren te maken heeft.

Wat bloemetje zegt lijkt mij inderdaad een goed alternatief :)

Wij hebben zelf een Siberische kat in huis gehaald omdat mijn schoonzus en een collega van mijn man allergisch zijn voor katten. En van deze hebben ze nog helemaal geen last :D

6. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
  7. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Kan je niks aan doen mijn schoonzus moet bijna aan de beademing als ze hier te lang is geweest.. hoe hard ik ook stofzuig en poets.. tja.. ben er aan gewend dat ze nooit lang blijft ! Vriendjes spelen is natuurlijk wel heel erg vervelend maar dan zou ik ze toch liever niet binnen laten spelen..

8. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Niets, lief dat je er aan denkt!

Ik ben ook erg allergisch en mijn sz stofzuigt altijd net voor wij komen. Zo kan ik het een half uurtje /uurtje langer uithouden. Vaak zitten we buiten wat ook al scheelt. Spontaan op visite gaat bijna niet maar als ik ga is het toch echt mijn ' probleem'. Visite weet dat je katten hebt en er niets meer aan kunt doen.

9. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Hier ook iemand met een katten en hondenallergie, maar ik moet zeggen dat het de afgelopen jaren heel erg goed gaat met de allergie zonder medicijnen.

Hadden tot april dit jaar 2 katten (toen is 1 van de 2 doodgereden) en hebben momenteel een logeerhond.

De huisarts had gezegd dat ik de katten weg moest doen want het zou een erge allergie zijn.

10. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Je kunt er helaas niets aan doen. Enkel je huis goed schoonhouden(niet alleen stofzuigen maar ook veel dweilen), zo min mogelijk rommel laten liggen wat huidschilfertjes etc kan verzamelen en goed luchten. Zo wordt het wat langer uit te houden voor iemand met een allergie.

Ik ben zelf ook erg allergisch voor katten, tegenwoordig heb ik gewoon van die a la hooikoorts antihestamine tabletjes in mijn tas zitten die ik kan nemen als we naar iemand toe gaan met katten. Maar dat zorgt er alleen maar voor dat ik het een uurtje(misschien 2) extra uithoud.

Die link die iemand hierboven gaf is een goede.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik geef het bij nieuwe vriendjes altijd aan dat we katten hebben. Alleen ons neefje is heel allergisch. Bij een dagje poetsen we extra, katten buiten. En dan gaat het wisselend kort of lang goed. Als hij komt logeren slikt hij medicatie.

12. Vebe

Vebe Lid

15 mei 2013
    82
    1
    8
    Bedankt allemaal. Misschien toch maar eens een poetsvrouw overwegen ;)

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Niet vlak voor de visite er is stofzuigen! De huidschilfers gaan dan dwarrelen en dat zorgt juist voor de allergie. De schilfers moeten weer 'neergeslagen' zijn. Verder even alles met een vochtige doek afnemen en een dweil door het huis. Door het vocht gaan de huidschilfers ook minder dwarrelen.

Overigens zijn de meeste mensen alleen allergisch voor kortharige katten. Een vriendin van mij en haar zoontje zijn beide allergisch, maar ze hebben noorse boskatten omdat dat wel goed gaat. Mijn korthaarkatten kunnen ze beter bij uit de buurt blijven

14. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Het verschilt ook heel erg per kat. Die van mn moeder kan ik hele dag bij in de buurt zijn nu ze wat ouder zijn, toen het nog kittens waren, waz de allergie erger. Mag daarna geen inspanning meer doen, want dan gaat t fout. Mn kleren moeten week goed luchten en paar keer wassen voor ik ze weer allergievrij aan kan.
    Op werk hebben ze keer een volwassen kat binnen gelaten en toen heb ik met doek voor mn mond gezeten totdat ie weer buiten gewerkt werd. En toch uur later een hoest aanval gehad waar ik moeilijk uit kwam.

Maar inderdaad is stofzuugen alleen niet genoeg. Zie bij me moeder ook veel haren in de kleren en op alle oppervlakten die maar kunt bedenken. Natte lap overal helpt al veel. Het hoeven niet specifiek de haren te zijn die de allergie veroorzaken, maar zo zie je wel goed waar het allemaal terecht komt. Schilfers en speeksel zie je niet.

Deel Deze Pagina