Hoi dames, hier ook nog eens een vraagje.. mn jongste zoontje heeft het in zn bol dat hij persee alleen zelf wil eten, dit mag hij best proberen van ons (we krijgen er zelf ook echt geen hap in want hij slaat alles weg en word helemaal wild als je hem een hapje wilt voeren) maar het lukt hem natuurlijk nog niet echt zo denderend goed. Eerst at hij best goed, ik gaf zelfgeprutte prakjes aan hem met vanalles er in dit at hij altijd met smaak op nu als ik hem dit zelf laat eten wilt hij er Niets van! Ook als ik hem met ons mee laat eten eet hij er gewoon Niet van, geen aardappeltje geen groeten, wel een paar hapjes vlees dat vind hij dan wel lekker potjes ook geprobeerd want je wilt toch dat je kleintje wat naar binnenkrijgt bij het avond eten maar dit spuugt hij resoluut uit en beland overal door de kamer behalve in zijn mond, ook geen optie dus.. toen op dn duur maar een stuk fruit gegeven dit gaat er natuurlijk in als zoete koek maarja lijkt me ook niet al te best dat hij dan elke avond fruit eet als avond eten!? want ik wil toch dat hij ook avond eten leert te eten hoe moet ik dit aanpakken? want er moet toch wel iets naar binnen gaan bij um thnx voor de tips!
Hier ook zo'n fase gehad.. Voeren hoef ik echt niet meer te proberen, soms ging er met zelf eten (met de handjes) nog wel wat in. Ik had ook wel eens de neiging dan maar iets te geven wat hij wel wilde eten (een boterham ofzo) maar heb het nooit gedaan, dan is het einde volgens mij helemaal zoek. Ik bood hem elke avond gewoon zijn eten aan, at hij? Super!! At hij niks, jammer, maar hij kreeg niks anders. Toetje krijgt hij altijd sowieso, soms fruit, soms yoghurt/danoontje ofzo.
Hier gewoon een bordje met aardappels, vlees en groenten (in stukken) of bijv pasta erop en dat voor haar neer gezet met vork of lepel erbij. Zelf lekker (hetzelfde) eten en niet te veel aandacht aan besteden. Laat maar lekker zelf rommelen en eten... Hier at ze ook vaak alleen het vlees en/ of de aardappeltjes op. Als ze dan ging spelen met het eten dan ging het bordje gewoon weg. Vaak kreeg ze dan nog 1 kans en dan kreeg ze het bordje weer terug en at ze alles alsnog lekker op. Soms at ze ook helemaal niks: jammer dan! Vaak gaf ik haar dan wel als toetje een stuk fruit of wat extra yoghurt met fruit oid. Zou zeker geen alternatief gaan aanbieden als hij zijn eten niet wil. Hier mag ze ook niet eerder van tafel als dat wij klaar zijn. Toetje eet ze tegelijk met ons! Probeer er zeker geen strijd van te maken, want dan gaat het van kwaad tot erger. Hanteer als regel: ik/wij bepalen wat ie eet, hij bepaald hoeveel hij eet.
Hier nu ook de fase van alles zelf willen doen. Mijn zoontje eet dus met zijn handen omdat hij de lepel zelf nog niet goed kan gebruiken. Ik geef hem dus zijn eigen bord en leg daar wel een lepel bij en dan kan hij zelf mee aan de slag. Ik probeer soms wel eens met een andere lepel wat hapjes aan te bieden tussendoor en dat neemt hij dan wel. Hier inderdaad ook geen alternatief. wel standaard yoghurt na de maaltijd.
ja ik vind het dus ook moeilijk want het is niet dat hij dan bv de ene x wel eens een paar hapjes neemt en dan een andere x niet.. alleen de vleesjes willen soms naar binnen gaan maar verder geen 1x niets van groente en ook geen aardappeltjes dat eet hij dus gewoon nooit.. nu is het ook nog zo dat hij vrij klein is en de vorrige x niet goed gegroeid was en ik dus extra met boter in de weer moet e.d. en een strijd wil ik er zeker niet van maken (zn grote zus eet ook zo slecht en die laat ik ook maar gewoon doen, eet ze niet dan niet maar neits anders) maar omdat ik bang ben dat hij weer niet goed gaat groeien of dan dus gewoon te weinig vitamines ofso binnen krijgt probeer ik altijd maar wat het is ook niet dat ik hem gelijk fruit geef ofso eerst moet hij gewoon hetzelde eten als wij (probeer ik dan) maar omdat ik toh wel wil dat er wat naar binnen gaat geef ik daarna fruit (waar we dan ook wel met zn alle van eten.. zegmaar soort toetje maar ook wel vaak daarna nog joghurt) moeilijk! hhahah